במדבר - ביאור מדרש פליאה "אל תקרי באותות אלא באותיות" | במדבר במדבר - ביאור מדרש פליאה "אל תקרי באותות אלא באותיות" | במדבר
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,660
תודות
4,229
נקודות
485
במדרש פליאה (מובא בבן איש חי ובאוהב ישראל ליקוטים עיי"ש): אל תקרי באותות אלא באותיות, לפיכך אמר בלעם מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל.

יתבאר בהקדים כמה הקדמות:

א] כשם שברא הקב"ה ארבע רוחות העולם, כך סיבב לכסא ארבע חיות, ולמעלה מכולם כסא הכבוד, וכנגדן סדר הקב"ה הדגלים למשה (מדרש רבה).

ב] בדגלים היה כתוב האותיות של האבות הקדושים, כזה: אי"י בצ"ע רח"ק מק"ב, והענן היה מסכך עליהם בצורת ה' של אברהם (חזקוני, ילקוט ראובני).

ג] אותיות שבמרכבה מלמדין סנגוריא על ישראל (פי' רביו אפרים פ' אמור).

ד] כמה זעמו, רגע, וכמה רגע, א''ר אבין ואיתימא רבי אבינא [אמר אמימר ואיתימא רבינא] רגע כמימריה (ברכות ז. ע"ז ד:).
ואם תאמר מה היה יכול לומר בשעה מועטת כזאת? ויש לומר היה אומר כלם, והקב''ה הפכו ואמר מלך, כדכתיב ותרועת מלך בו (תוס' ע"ז ד: ד"ה רגע).

ה] מה ראה לעמוד בשלשה מקומות, סימני אבות הראהו (רש"י בלק כב, כח).

ועתה נבוא אל הביאור בס"ד, הנה ראינו שגם במרכבה וגם בדגלים היו כתובים אותיות, והאותיות מלמדים סנגוריא על ישראל, והנה לא יתכן לקלל אלא ע"י תיבות, ואי אפשר להוציא התיבות מהפה ללא צירוף האותיות, ואם האותיות בעצמם מלמדים סנגוריא על ישראל אי אפשר להפכם לקטגור, והנה לפי סדר אותיות האבות היה צריך לכתוב בדגלים הק"ב, ואז היה בלעם יכול להזכיר תיבת "כלם" שאין אותם בדגלים, לפיכך שינה מסבב כל הסיבות שיהיה כתוב מק"ב, ואז המ' מסנגר על ישראל, ולא יתכן לצרפו לקללה בתיבת כלם, וזהו סימני אבות אראהו, היינו האותיות של האבות הכתובים על הדגלים.

ועתה יובן הפליאה, אל תקרי באתת אלא באותיות לבית אבתם, כי אותות הכוונה "סימנים", דהיינו שהאותיות היו סימנים לבלעם שאינו יכול לקללם, לפיכך אמר בלעם מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל, קַבֹּה אותיות הק"ב, שלא רצה לכתוב בדגלים אותיות "הקב" כדי שיהיה מ' בדגלים ויסנגר על ישראל ויתהפך לתיבת מלך, ולא יוכל לומר כלם, וזהו מ"ה אקב, דהיינו שהחליף מ' במקום ה', ודו"ק.​
 

הודעות מומלצות

היכן מצינו דין דופן עקומה שלא בדיני סוכה?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון