וזאת הברכה - בני גד היו גיבורים או חלשים? | דברים וזאת הברכה - בני גד היו גיבורים או חלשים? | דברים

עמך

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
172
תודות
756
נקודות
122
סתירה עצומה בדברי רש"י:
אלו חמשה שבטים שבירך באחרונה זבולן גד דן נפתלי ואשר כפל שמותיהם לחזקם ולהגבירם, לפי שהיו חלשים שבכל השבטים, הם הם שהוליך יוסף לפני פרעה, שנאמר ומקצה אחיו לקח חמשה אנשים, לפי שנראים חלשים ולא ישים אותם לו שרי מלחמתו
ומיד אחרי שני פסוקים כותב רש"י על גד:
כלביא שכן - לפי שהיה סמוך לספר לפיכך נמשל כאריות שכל הסמוכים לספר צריכים להיות גבורים:
וטרף זרוע אף קדקד - הרוגיהן היו נכרין, חותכים הראש עם הזרוע במכה אחת:
[ויש לציין לרש"י בויגש שמביא ב' שיטות אם אותם חמישה חלשים היו או חזקים, ומ"מ לדעה שהיו חלשים זהו נגד פס' מפורש שנאמר בכאן על גד שהיו חזקים]
 
בחומש בראשית רש"י מביא שני דעות וא"ש כל פסוק יתפרש לפי שיטתו ותל"מ.
(כלומר, רש"י פירש בפסוק אחד כדברי המדרש ובפסוק השני כתלמוד, וכפי הפירושים המצויים בפניו על אותו פסוק).

רש"י בראשית פרק מז פסוק ב
ומקצה אחיו - מן הפחותים שבהם לגבורה שאין נראים גבורים שאם יראה אותם גבורים יעשה אותם אנשי מלחמתו. ואלה הם ראובן שמעון לוי יששכר ובנימין. אותם שלא כפל משה שמותם כשברכם. אבל שמות הגבורים כפל וזאת ליהודה ויאמר שמע ה' קול יהודה ולגד אמר ברוך מרחיב גד. ולנפתלי אמר נפתלי. ולדן אמר דן. וכן לזבולן וכן לאשר. זהו לשון ב"ר שהיא אגדת א"י אבל בגמרא בבלית שלנו (ב"ק צב) מצינו שאותם שכפל משה שמותם הם החלשים ואותן הביא לפני פרעה ויהודה שהוכפל שמו לא הוכפל משום חלשות אלא טעם יש בדבר כדאיתא בב"ק ובברייתא דספרי שנינו בוזאת הברכה כמו בגמרא שלנו:​
 
בחומש בראשית רש"י מביא שני דעות וא"ש כל פסוק יתפרש לפי שיטתו ותל"מ.
(כלומר, רש"י פירש בפסוק אחד כדברי המדרש ובפסוק השני כתלמוד, וכפי הפירושים המצויים בפניו על אותו פסוק).

רש"י בראשית פרק מז פסוק ב
ומקצה אחיו - מן הפחותים שבהם לגבורה שאין נראים גבורים שאם יראה אותם גבורים יעשה אותם אנשי מלחמתו. ואלה הם ראובן שמעון לוי יששכר ובנימין. אותם שלא כפל משה שמותם כשברכם. אבל שמות הגבורים כפל וזאת ליהודה ויאמר שמע ה' קול יהודה ולגד אמר ברוך מרחיב גד. ולנפתלי אמר נפתלי. ולדן אמר דן. וכן לזבולן וכן לאשר. זהו לשון ב"ר שהיא אגדת א"י אבל בגמרא בבלית שלנו (ב"ק צב) מצינו שאותם שכפל משה שמותם הם החלשים ואותן הביא לפני פרעה ויהודה שהוכפל שמו לא הוכפל משום חלשות אלא טעם יש בדבר כדאיתא בב"ק ובברייתא דספרי שנינו בוזאת הברכה כמו בגמרא שלנו:
כל דברי רש"י כאן אינם אלא דרשות הספרי כאן, ובספרי עצמו הובאו שתי דרשות אלו, שהיו חלשים מתחילה, ושיושב סמוך לספר ונמשל כאריות בברכתו של משה.
וז"ל:

ולגד אמר - למה נאמר? לפי שנא' ומקצה אחיו לקח חמשה אנשים:
ברוך מרחיב גד - מלמד שתחומו של גד מרחיב והולך כלפי מזרח:
כלביא שכן - מלמד שהיא סומך לספר, לפיכך נמשל כאריות:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בדור בו ב"ה רבתה התורה ע"י מאגרים תורניים כאלו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון