קרח - בעניין חטא קורח ועדתו | במדבר | פורום אוצר התורה קרח - בעניין חטא קורח ועדתו | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,083
תודות
5,486
נקודות
497
מעינה של תורה מהגה"ק מהר"א זצ"ל מטשכנוב:
אם כמות כל אדם ימתון אלה לא ד' שלחני (טז כט)
איך הרהיב משה עוז לסכן את כל האמונה בנבואתו ובתורה מן השמים, והרי אפשר שיחזרו בתשובה וממילא ימותו כמות כל אדם, שכן אין לך דבר העומד בפני התשובה.
אלא מצינו ברמב"ם שבעל תשובה הריהו כקטן שנולד ונחשב לאדם אחר לחלוטין. לפיכך דייק משה ואמר "ימותון אלה" - חוטאים אלה כמות שהם, בלי תשובה, אם ימותון כמות כל אדם - כי אז "לא ד' שלחני", אבל אם יחזרו בתשובה הרי לא יהיו עוד "אלה" כי אם בריות חדשות.


וראיתי מובא מהכנסת יחזקאל (דעעש) שתירץ ע"פ הגמרא (ע"ז יז, א) שמחטא מינות כל באיה לא ישובון.
אכן יל"ע בזה שלכאורה הגמ' שם רק אומרת שהוא ודאי ימות, אבל יתכן שהוא ימות לא במות משונה.
עוד יל"ד שבגמ' לא מוזכר שחטא קורח ועדתו היה מינות, אלא מהרהר אחר רבו, ומחלוקת;
ויתכן שהכפירה שכאן הייתה כעין אונס.

ועי' בקושיית המשמר הלוי על דברי הרמב"ם (אגרת תימן) שכל מי שכופר - לא עמדו רגליו ורגלי אבותיו על הר סיני, שלכאורה הרי קורח היה וכפר;
ואולי להנ"ל ניחא.​
 
עוד יל"ד שבגמ' לא מוזכר שחטא קורח ועדתו היה מינות, אלא מהרהר אחר רבו, ומחלוקת;
ויתכן שהכפירה שכאן הייתה כעין אונס.​

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת קרח סימן ב
ויקח קרח מה כתיב למעלה מן הענין דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם ועשו להם צצית (במדבר טו) קפץ קרח ואמר למשה אתה אומר ונתנו על צצית וגו' טלית שכולה תכלת מה היא שיהא פטורה מן צצית, א"ל משה חייבת בצצית, א"ל קרח טלית שכולה תכלת אינה פוטרת עצמה וארבעה חוטין פוטר אותה, בית מלא ספרים מהו שתהא פטורה מן המזוזה, א"ל חייבת במזוזה, א"ל כל התורה כולה רע"ח פרשיות שיש בה כולן אין פוטרות את הבית ושתי פרשיות שבמזוזה פוטרות את הבית, א"ל דברים אלו לא נצטוית עליהם ומלבך אתה בודאם הה"ד ויקח קרח,

נחלת יעקב [בעל נתיבות המשפט וחוות דעת ] במדבר פרק טז פסוק לב (פרשת קרח)
כי קרח כפר בנבואת משה רבינו עליו השלום ובתורה מן השמים.

כלי יקר במדבר פרק יז פסוק ה (פרשת קרח)
ומה שלא נענש קרח בצרעת כמשה לפי שהיה קים ליה בדרבה מיניה, שהרי כפר בעיקר ובתורת משה ורצה לבטל השררה
 
ועי' בקושיית המשמר הלוי על דברי הרמב"ם (אגרת תימן) שכל מי שכופר - לא עמדו רגליו ורגלי אבותיו על הר סיני, שלכאורה הרי קורח היה וכפר;​
מרן הקהילות יעקב זצוק''ל ומרן האבי עזרי זצוק''ל ביארו שקרח גרם לעצמו לקלקל לעצמו את האמונה ועל זה לא דיבר הרמב''ם.
 
איך הרהיב משה עוז לסכן את כל האמונה בנבואתו ובתורה מן השמים, והרי אפשר שיחזרו בתשובה וממילא ימותו כמות כל אדם, שכן אין לך דבר העומד בפני התשובה.
וראה במלבי"ם שפירש באופן אחר

אם כמות כל האדם ימותון אלה, שמתים כשמגיע זמנם למות, או אף שימותו תכף רק ימותו במגפה או בחולי הממית תכף שעז"א ופקודת כל האדם יפקד עליהם, ר"ל גם אם יפקוד ה' על עונם להמיתם תכף [שזה נקרא פקודה כמו לכן פקדת ותשמידם, בעת פקודתם יאבדו, שמציין מה שה' פוקד את עונו להענישו תכף] רק שתהי' הפקודה ע"י מיתה מצויה בבני אדם כמו מיתת דבר ומגפה, הלא יוכלו לאמר כי לא ה' שלחני, אחר שכבר עמדו מכחישים את השליחות ולא בא מופת חזק לברר כי שקר דבריהם:​

הוי אומר, לא אמר משה שאם ימותו כמות כל האדם הרי זו ראי' שלא ה' שלחני, אלא שאז "יוכלו לאמר כי לא ה' שלחני"
 
איך הרהיב משה עוז לסכן את כל האמונה בנבואתו ובתורה מן השמים, והרי אפשר שיחזרו בתשובה וממילא ימותו כמות כל אדם, שכן אין לך דבר העומד בפני התשובה.
ושמא יש לומר, שמכיון שהיתה מיתתם נצרכת להוכיח את האמונה במשה, וכלשון הרמב"ם "כפרו בו עדת קרח", הרי שלא תועיל להם תשובה, שאי"ז בגדר עונש בלבד.​
 
ושמא יש לומר, שמכיון שהיתה מיתתם נצרכת להוכיח את האמונה במשה, וכלשון הרמב"ם "כפרו בו עדת קרח", הרי שלא תועיל להם תשובה, שאי"ז בגדר עונש בלבד.​
מלשון הרמב''ם לא ראיתי שום ראיה
וחוץ מזה
עד יום מותו תחכה לו לתשובה
 
אכן יל"ע בזה שלכאורה הגמ' שם רק אומרת שהוא ודאי ימות, אבל יתכן שהוא ימות לא במות משונה.
הכוונה שהוא ודאי ימות בלא תשובה, וממילא לק''מ שמא לא ימותו במיתה משונה, דהא הוה פשיטא ליה למשה דבלא תשובה ודאי ימותו במיתה משונה
 
ושמא יש לומר, שמכיון שהיתה מיתתם נצרכת להוכיח את האמונה במשה, וכלשון הרמב"ם "כפרו בו עדת קרח", הרי שלא תועיל להם תשובה, שאי"ז בגדר עונש בלבד.​
אבל אם ישובו בתשובה כבר אינם כופרים במשה ולא תהא מיתתם מוכיחה את האמונה
 
מעינה של תורה מהגה"ק מהר"א זצ"ל מטשכנוב:
אם כמות כל אדם ימתון אלה לא ד' שלחני (טז כט)
איך הרהיב משה עוז לסכן את כל האמונה בנבואתו ובתורה מן השמים, והרי אפשר שיחזרו בתשובה וממילא ימותו כמות כל אדם, שכן אין לך דבר העומד בפני התשובה.
אלא מצינו ברמב"ם שבעל תשובה הריהו כקטן שנולד ונחשב לאדם אחר לחלוטין. לפיכך דייק משה ואמר "ימותון אלה" - חוטאים אלה כמות שהם, בלי תשובה, אם ימותון כמות כל אדם - כי אז "לא ד' שלחני", אבל אם יחזרו בתשובה הרי לא יהיו עוד "אלה" כי אם בריות חדשות.


וראיתי מובא מהכנסת יחזקאל (דעעש) שתירץ ע"פ הגמרא (ע"ז יז, א) שמחטא מינות כל באיה לא ישובון.
אכן יל"ע בזה שלכאורה הגמ' שם רק אומרת שהוא ודאי ימות, אבל יתכן שהוא ימות לא במות משונה.
עוד יל"ד שבגמ' לא מוזכר שחטא קורח ועדתו היה מינות, אלא מהרהר אחר רבו, ומחלוקת;
ויתכן שהכפירה שכאן הייתה כעין אונס.

ועי' בקושיית המשמר הלוי על דברי הרמב"ם (אגרת תימן) שכל מי שכופר - לא עמדו רגליו ורגלי אבותיו על הר סיני, שלכאורה הרי קורח היה וכפר;
ואולי להנ"ל ניחא.​
ועיין כאן דברים שכתב הרב @בד קודש בשם האור יחזקאל
 

הודעות מומלצות

סיפורי חסידים
להרב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון