קידושין - בעניין ערב | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - בעניין ערב | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
האם יש למישהו ביאור לדברי ר' אלחנן וסרמן בקוב"ש במסכת קידושין על דברי הריטב"א בסוגיא? אשמח שמישהו מהרבנים יצטט את דבריו המלאים
נשמח שאתה תעלה.
[זה הריטב''א הקשה על ריבית? יש ע''ז חזו''א ארוך]
ונוכל לשמוח בזה,
 
[זה הריטב''א הקשה על ריבית? יש ע''ז חזו''א ארוך]
ונוכל לשמוח בזה,
זה הריטב"א שמבאר שקידושין מדין ערב מועילים כיון שהאשה קיבלה הנאה ממה שנעשה רצונה וע"ז הקשה הגר"א וסרמן מדוע צריך לחדש שזה מועיל מדין ערב תיפוק ליה שיועיל ככל הנאה בקידושין שמועילה וביאר את מה שביאר בדברי הריטב"א.
 
אתה מחפש ביאור בדברי הריטב"א או ביאור בדברי הקוב"ש?

בדברי הריטב"א אעתיק מה שכתבתי בלמדי סוגי' זו:

בריטב"א וז"ל דאע"ג דלא מטי הנאת מנה עצמו, מקניא נפשה בההיא הנאה דשויא פרוטה דיהיב מנה לפלוני בדיבורה עכ"ל אמנם לפי"ז קשה מ"ט בסוגיין אמרי בגמ' דמקודשת 'מדין ערב' מאי שייכות ערבות להכא והו"ל למימר דמקודשת בהנאה דמ"ש הנאת שחוק לפני וכו' ומ"ש הנאה דמהימן ליה.

והביאור לכאו' דשאני הנאת ערב משאר ההנאות, דכל הנאה, ההנאה מגיעה באופן ישיר מהמהנה לנהנה משא"כ בהנאת ערב הערב לא קיבל הנאה מהמלוה, רק כיון דהמלוה נתן הכסף לפלוני על סמך נאמנותו של הערב, הערב נהנה, אך ההנאה לא הגיע מחמת המלוה אלא הנאה עקיפה, והוא שמצאנו לדמות דין הנאת ערב להנאת האשה בקידושין שגם היא אינה מקבלת מהמקדש הנאה ישירה רק היא נהנית בזה שנותן מנה לפלוני בציוויה וסד"א דלא מועיל לקידושין דבעי' הנאה ישירה כמו שחוק לפני וכו' קמ"ל דמצאנו כה"ג בערב שאע"ג דלא הוי הנאה מהמהנה לנהנה ישיר ומכ"מ משתעבד, א"כ הוא הדין בקידושין בכה"ג מקודשת.

ויעוי' בריטב"א שכתב על דברי הגמ' ערב לאו אע"ג דלא מטי הנאה לידיה וכתב וז"ל פי' לאו למימרא דלא מטי הנאה לידיה שום הנאה דא"כ במאי משתעבד אלא לומר דאע"ג דלא מטי הנאת מעות שהוציא המלוה ולא הגיע לידה לא כסף ולא ש"כ וכו' ה"נ אע"ג דלא מטי לידה הנאת מנה עצמו מקניא נפשה וכו' עכ"ל, ובפשטות דבריו בא לסייג ממה שאמרו בגמ' אע"ג דלא מטי הנאה לידיה וע"ז כתב הריטב"א דאין הכוונה שלא הגיע לידה הנאה כלל אלא שלא הגיע לידה הנאת מעות. אך כד נדייק בדבריו מבואר דכתב דלא מטי לידיה 'הנאת מעות שהוציא המלוה', ולמבואר לעיל א"ש שהחידוש הוא שהנאת האשה אינה פועל יוצא מפעולת המקדש מכ"מ מועיל וזהו חידוש ערב דמועיל בכה"ג.
 
אתה מחפש ביאור בדברי הריטב"א או ביאור בדברי הקוב"ש?

בדברי הריטב"א אעתיק מה שכתבתי בלמדי סוגי' זו:

בריטב"א וז"ל דאע"ג דלא מטי הנאת מנה עצמו, מקניא נפשה בההיא הנאה דשויא פרוטה דיהיב מנה לפלוני בדיבורה עכ"ל אמנם לפי"ז קשה מ"ט בסוגיין אמרי בגמ' דמקודשת 'מדין ערב' מאי שייכות ערבות להכא והו"ל למימר דמקודשת בהנאה דמ"ש הנאת שחוק לפני וכו' ומ"ש הנאה דמהימן ליה.

והביאור לכאו' דשאני הנאת ערב משאר ההנאות, דכל הנאה, ההנאה מגיעה באופן ישיר מהמהנה לנהנה משא"כ בהנאת ערב הערב לא קיבל הנאה מהמלוה, רק כיון דהמלוה נתן הכסף לפלוני על סמך נאמנותו של הערב, הערב נהנה, אך ההנאה לא הגיע מחמת המלוה אלא הנאה עקיפה, והוא שמצאנו לדמות דין הנאת ערב להנאת האשה בקידושין שגם היא אינה מקבלת מהמקדש הנאה ישירה רק היא נהנית בזה שנותן מנה לפלוני בציוויה וסד"א דלא מועיל לקידושין דבעי' הנאה ישירה כמו שחוק לפני וכו' קמ"ל דמצאנו כה"ג בערב שאע"ג דלא הוי הנאה מהמהנה לנהנה ישיר ומכ"מ משתעבד, א"כ הוא הדין בקידושין בכה"ג מקודשת.

ויעוי' בריטב"א שכתב על דברי הגמ' ערב לאו אע"ג דלא מטי הנאה לידיה וכתב וז"ל פי' לאו למימרא דלא מטי הנאה לידיה שום הנאה דא"כ במאי משתעבד אלא לומר דאע"ג דלא מטי הנאת מעות שהוציא המלוה ולא הגיע לידה לא כסף ולא ש"כ וכו' ה"נ אע"ג דלא מטי לידה הנאת מנה עצמו מקניא נפשה וכו' עכ"ל, ובפשטות דבריו בא לסייג ממה שאמרו בגמ' אע"ג דלא מטי הנאה לידיה וע"ז כתב הריטב"א דאין הכוונה שלא הגיע לידה הנאה כלל אלא שלא הגיע לידה הנאת מעות. אך כד נדייק בדבריו מבואר דכתב דלא מטי לידיה 'הנאת מעות שהוציא המלוה', ולמבואר לעיל א"ש שהחידוש הוא שהנאת האשה אינה פועל יוצא מפעולת המקדש מכ"מ מועיל וזהו חידוש ערב דמועיל בכה"ג.
צריך עיון לפי"ז מה הצריכותא של הגמרא לעניין ממונא דהו"א שרק קידושין יועילו מדין ערב אבל לא תועיל מכירה מדין ערב וצ"ע שאם חידוש ערב הוא בגדרי הנאה מדוע טב למיתב וכו' זה סברא בגדרי הנאה?
 

הודעות מומלצות

כידוע הכשר זה שולט בכל הארץ שליטה מלאה
האם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון