"גואל הדם" להיכן פרח איסור נקמה? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית "גואל הדם" להיכן פרח איסור נקמה? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

אברהם כהן

משתמש חדש
gem
הודעות
5
תודות
6
נקודות
2
לכל שוחרי השקפה והגות אשמח לביאור המתיישב על הלב על כל פרשת "גואל הדם" שהותר לעשות את המעשה החמור ביותר ועוד ע"פ תורה ובהיתר גמור והוא תימה רבתי להיכן פרח איסור נקמה??
 
לכל שוחרי השקפה והגות אשמח לביאור המתיישב על הלב על כל פרשת "גואל הדם" שהותר לעשות את המעשה החמור ביותר ועוד ע"פ תורה ובהיתר גמור והוא תימה רבתי להיכן פרח איסור נקמה???
רמב"ן ויקרא פרק יט
וענין הנקימה והנטירה, כבר פירשוהו רבותינו (תו"כ קדושים ד י יא) שהוא בדבר שאין בו חיוב ממון, השאילני מגלך השאילני קרדומך. כי בדבר שנתחייב לו חברו ממון כגון בנזיקין וכיוצא בהן, אינו מחוייב להניח לו אבל יתבענו בב"ד וישולם ממנו מפסוק כאשר עשה כן יעשה לו (להלן כד יט), והוא מעצמו חייב לשלם כאשר ישלם מה שלוה או מה שגזל. וכל שכן בענין נפש, שיהיה נוקם ונוטר לו עד שיגאל דמי אחיו מידו, על פי בית דין המורים במשפטי התורה:
1753824464251.png
1753824489175.png



לכאו' ביאורם של דברים שמאחר שדמי הנרצח ביד הרוצח, ורוצח אין לו זכות קיום, ואינו עונש אלא מצב שלרוצח אין זכות חיים, א"כ לא שייך להגדיר נקמה בתורת נקמה, אלא זה זכות הנרצח בהא שאין לרוצח קיום חיות כרוצח ודמו נדרש
 
א. מ"ש הרמב"ן ודימה נפשות לממון צ"ע דיש לחלק דבשלמא לענין ממון מובן מאוד שכל דבר ששייך לתקנו ולהחזיר את המצב לקדמותו מן היושר והצדק שיתקן הקלקול וכ"ז שאין תובעו הוי מחילה ולא נקמה. אבל לענין נפשות מאחר שכבר נעשה המעשה וא"א לתקנו להשיבו לקדמותו מה יתן לו ומה יוסיף לו בהריגת אדם נוסף מישראל?
ב. מ"ש בבי' השבטי יה, אינו מובן דא"כ מ"ט יועיל הרי מקלט להצילו הרי אין לו זכות קיום כלל?
 
לכל שוחרי השקפה והגות אשמח לביאור המתיישב על הלב על כל פרשת "גואל הדם" שהותר לעשות את המעשה החמור ביותר ועוד ע"פ תורה ובהיתר גמור והוא תימה רבתי להיכן פרח איסור נקמה??
נקמה אינה דבר שלילי במהותה.
כמו שרואים בכל הכתובים על נקמת ה' בכל הגוים. כמ"ש ישמח צדיק כי חזה נקם וכו'.
אלא כמו כל דבר, אפשר להשתמש בכוח הנקמה לחיוב ולשלילה.
וע"כ התורה נתנה לנו גדרים ברורים מתי כן ומתי לא.
 

הודעות מומלצות

אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון