דין ה'בכח' וההכרעה | בית המדרש – דיונים תורניים דין ה'בכח' וההכרעה | בית המדרש – דיונים תורניים

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
375
תודות
673
נקודות
182
לפי מי שהסביר דסברות המחלוקת דב''ש וב''ה הם לדעת ב''ש הלך אחר הבכח ולדעת ב''ה הלך אחר הבפועל.
ולפי''ז שלע''ל הובא שיהיה הדין לפי ב''ש, האם נאמר שיהיו עוד דינים דניזיל בהון אחר ה'בכח'? או דיש לחלק בין מה שכתבו ב''ש למה שלא פסקו בו.
 
הובא בכ''מ דסברות המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל, היא אם הולכים אחר בכח או בפועל (הובאו צריכותת בכ''א מהמקומות במחלוקתם דלא היינו יודעים בזה בלא שהיו מפרשים דבריהם גם בזה) ולדוג':

א. מחלוקתם של בית שמאי ובית הלל בסיום הש"ס, חלות ודבש מאימתי מטמאות משום משקה, בית שמאי אומרים משיחרחר, ובית הלל אומרים משיעשם משקה. ההסבר לכך היא, מפני שלבית שמאי די בכך שגילה דעתו לעשותם משקה, שאז ישנו כבר הבכח של המשקה.

ב. מחלוקתם בחנוכה, לבית שמאי פוחת והולך, שכן ביום הראשון ישנו כבר הבכח של כל שמונת ימי החנוכה, ולכן כל יום שמתווסף יורד כוח היום, בניגוד לבית הלל שסוברים שהולכים דווקא אחרי הבפועל ימים שעברו.

ג. מחלוקתו של רבי אליעזר, מתלמידי בית שמאי, במסכת ברכות לפי דעת רבי אליעזר זמן קריאת שמע הוא רק כאשר בני אדם עוסקין ללכת ולשכב, - עד סוף האשמורה הראשונה, שאז יש הבכח של הזמן שינה, אך לחכמים ורבן גמליאל הולכים דווקא אחרי הפועל, שזה הוא כל זמן שבני אדם שוכבים

ועוד...

ולע''ל הל' כב''ש כמ''ש בפרי צדיק, חנוכה ובכ''מ ;
הטעם שזכו בית הלל שהלכה כמותם ולא כבית שמאי, כי אין העולם מתקיים במדת הדין כי אם במדת החסד לכן הלכה כבית הלל שמדתם חסד ולא כבית שמאי שמדתם דין אבל לעתיד לבוא שהנהגת העולם תהיה במדת הדין כי היצר הרע יתבטל ושוב לא יהיה צורך להנהגת מדת החסד תהיה הלכה כבית שמאי שמדתם דין
 

הודעות מומלצות

בענין המכות שדרשו חכמים והוסיפו ועמדו...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון