בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,253
תודות
7,118
נקודות
572
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בגמ' (נדרים נח.) מבואר דהקדש נחשב דבר שיש לו מתירין דאפילו באלף לא בטיל, משום שיכול לפדותו. ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.

וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.

עוד כתב שם ליישב, דגם קודם הביטול היה מוטל עליו החיוב לפדות תחילה, [עי' ערכין כז. דמצות גאולה באדון המקדיש, וברש"י בכורות יג. דזה גם במטלטלין], וא"כ לא הפסיד יותר מאשר לא נתבטל, דגם כך היתה עליו מצוה לפדות ולהוסיף חומש.​
 
וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.
ממ"נ, אי בטיל בטיל, ואי לא בטיל לא בטיל, מה שייך ביטול לענין חומש בלבד?
 
ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.
ועיקר הקושיא לכאו' צ"ע, דהלא חומש אינו הפסד שהתחדש בתערובת, והרמ"א שם איירי דוקא בהפסד שהתחדש ע"י התערובת
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מה הסיבה שהרבה חוצניקים נוהרים לישיבת בריסק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון