בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - דשיל"מ בפדיון הקדש | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,644
תודות
4,624
נקודות
475
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בגמ' (נדרים נח.) מבואר דהקדש נחשב דבר שיש לו מתירין דאפילו באלף לא בטיל, משום שיכול לפדותו. ובשו"ת יד יצחק ח"ב סי' ט"ז הביא להקשות, הרי במקום שיש לו הפסד לא מיקרי דשיל"מ במבואר ברמ"א (יו"ד סי' ק"ב ס"ג), א"כ הכא אם המקדיש עצמו פודה יש לו הפסד, משום שכאשר המקדיש פודה צריך להוסיף חומש.

וכתב שם לתרץ, דא"כ נימא שיתבטל רק לענין תוספת חומש, ובאמת יתחייב לפדות, דלענין זה הוי דבר שיש לו מתירין, אך להוסיף חומש לא יהיה חייב כיון דלגבי זה איכא הפסד ואמרינן ביטול, ותוספת חומש אינה מעכבת.

עוד כתב שם ליישב, דגם קודם הביטול היה מוטל עליו החיוב לפדות תחילה, [עי' ערכין כז. דמצות גאולה באדון המקדיש, וברש"י בכורות יג. דזה גם במטלטלין], וא"כ לא הפסיד יותר מאשר לא נתבטל, דגם כך היתה עליו מצוה לפדות ולהוסיף חומש.​
 

הודעות מומלצות

כל שנה אני נבוך מחדש ואשמח לעזרה בד' הפוסקים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון