נשא - האם הכהן היה מברך על השקאת הסוטה? | במדבר נשא - האם הכהן היה מברך על השקאת הסוטה? | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,013
תודות
5,296
נקודות
497
שמעתי לדון האם הכהן היה מברך על השקאת הסוטה.

וראיתי שהובא מהאבודרהם (בברכת המצות ומשפטיהם):
וכן לא מברכינן על ד' מיתות ב"ד ולא על מלקות דקוב"ה חס על בריותיו כדדרשינן בכי קללת אלהים תלוי (דברים כא) א"ר מאיר מאי הלשון הזה אומרת קלני מראשי וכו' (סנהדרין פ"ו מ"ה) וכדדרשינן בלא קרב זה אל זה וכו' (שמות יד, כ' עי' סנה' לט, ב) וכדאמרינן (ר"ה לב, ב) שאין אומרים הלל בראש השנה מפני שהוא שעת הדין. [הגה"ה א"א אני אברר זה הטעם כל מצוה שיש בה קלקול אחרים אין מברכין עליה מפני שנראה כמודה על אותו קלקול ומכאן יצאו אלו שהוא מזכיר ויצאה מתנה לעני והשבת העבוט אפי' לקחו מיד ב"ד או מיד הלוה וקריעה על המת ותנחומי אבלים ובקור חולים, ואפשר עזיבת לקט שכחה ופאה וכיוצא בהם וכן עשיית הדין לבעלי דינין מפני שיש נגזל ועלוב. והרבה מהם נכנסין תחת הטעם זה]. וכדאמרינן נמי (מגילה לא א) אין מפסיקין בקללות מפני שאין אומרים ברכה על הפורענות. והוא הדין שאין מברכין על השקאת סוטה. אבל על עריפת עגלה מברכין.
 
כנראה שלא היו מברכים מהטעם של הרשב"א שאולי זה יכול להתבטל עם מישהו יבוא וילמד זכות.
וביותר הדברים אמורים לגבי מיתות בי"ד שמחזירים מהעמוד אם אפשר ללמד זכות.
 
ולמעשה זה מח' בין הרמב"ן בספר המצוות מצווה י"ד כתב שיש לברך על כל ט"ו עבודות של הכהן המנויות במנחות וחלק מהם הוא השקאת הסוטה.
ולעומתו האבודרהם כותב שלא מברכים על הפורענות. וכדלעיל.
ובתפארת ישראל נגעים פ"ג פסק כרמב"ן שמברכים.
 
וגב דאייתינן עלה, יש לעיין האם הסוטה עצמה הייתה צריכה לברך ברכות הנהנין על מי המרים?
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון