סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האם העדר ה'פיטם' פוסל את האתרוג? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האם העדר ה'פיטם' פוסל את האתרוג? | ענייני דיומא

ימה של תורה

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
64
תודות
190
נקודות
70
בראש האתרוג צומח ה'פיטם', שמורכב משני חלקים: ענף קטן המכונֶה 'דד', ומעליו מעין כובע המכונֶה 'שושנתא'. האתרוג המהודר ביותר הוא זה שהפיטם שלו שלם, ואם ניטל חלק מהשושנתא אין בכך כל פגם. אם ניטלה השושנתא, האתרוג כשר, ואף שיש פוסלים, יש להעדיפו על פני אתרוג שלא ניטלה שושנתו אשר הֲדָרוֹ פָּחוּת מסיבה אחרת. ואם ניטלה השושנתא יחד עם חלק מהענף, יש להעדיף אתרוג אחר. ואם ניטל כל ה'פיטם', אך לא נוצר שקע במקום בו היה מחובר לאתרוג, נחלקו הפוסקים אם האתרוג כשר; ואם ניטל כולו ואף נוצר שקע במקום חיבורו, האתרוג פסול לכל הדעות. לעומת זאת, אתרוג שלא היה לו 'פיטם' מעולם, כשר, כיון שזו היא צורת גדילתו הטבעית, ואין בכך חסרון לא של 'חסר' ולא של 'הדר'. ואתרוגים אשר תכונתם היא שהפיטם מתייבש ונושר מהפרי בעודו מחובר לעץ, כמצוי ברוב האתרוגים הגדלים כיום – יש שהורו שדינם כאתרוג שלא היה לו פיטם מעולם, כיון שזו היא צורת גדילתם; יש שהכשיר אתרוגים שהפיטם נשר מהם לפני שהגיעו לשלב בו הם כשרים לקיום המצוה, ופסל כאלו שהפיטם נשר מהם קודם לכן, וסימן הזיהוי לכך שהפיטם נשר בעוד האתרוג מחובר לעץ, הוא קיומם של מעין טבעת וחריץ מסביב למקום חיבורו של ה'פיטם'; ויש שפסל אתרוגים אלו לגמרי.

[שו"ע תרמח, ז, משנ"ב, כט-לב, וביה"ל ד"ה מיהו; ביאורים ומוספים דרשו, 52, 57, 59 ו־61]
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון