הלכות ברכות - האם מותר לבדוק את ריח הבשמים ללא ברכה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה הלכות ברכות - האם מותר לבדוק את ריח הבשמים ללא ברכה | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

הלכות ברכות האם מותר לבדוק את ריח הבשמים ללא ברכה

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,211
תודות
3,142
נקודות
375
פעם ראיתיו [רבי חיים שאול גריינימן זללה"ה] מריח בשמים קודם הבדלה, כדי לבדוק אם מרגיש הריח,
ולאחמ"כ הבדיל ובירך עליהם.

ושאלתיו האם מותר מן הספק להריח ללא ברכה;
והשיבני שאין לו מה לעשות, ע"כ.


ולאח"ז ראיתי שיש שהביאו הוראה זו בשם החזו"א שמותר לבדוק אם מריח,
ונימקו [אינני יודע אם בשם החזו"א] שזה כדין מטעמת - אין צריכה ברכה, עי' ברכות י"ד א'.


ויל"ע אם הרב זללה"ה חלק על הסבר זה [אולי בגלל שלא ניכר שזו רק טעימה, וצ"ע בסברא זו],
או שענה לי קושטא דמילתא שכאן יותר פשוט להתיר.
 
פעם ראיתיו זללה"ה מריח בשמים קודם הבדלה, כדי לבדוק אם מרגיש הריח,
ולאחמ"כ הבדיל ובירך עליהם.

ושאלתיו האם מותר מן הספק להריח ללא ברכה;
והשיבני שאין לו מה לעשות, ע"כ.


ולאח"ז ראיתי שיש שהביאו הוראה זו בשם החזו"א שמותר לבדוק אם מריח,
ונימקו [אינני יודע אם בשם החזו"א] שזה כדין מטעמת - אין צריכה ברכה, עי' ברכות י"ד א'.


ויל"ע אם הרב זללה"ה חלק על הסבר זה [אולי בגלל שלא ניכר שזו רק טעימה, וצ"ע בסברא זו],
או שענה לי קושטא דמילתא שכאן יותר פשוט להתיר.
לשון הרב בן איש חי [ואתחנן שנה א']
אסור ליהנות מריח טוב עד שיברך קודם שיריח, ואם הוא מסופק אם בדבר זה יש ריח טוב או לאו, או אם הוא מסופק בעצמו אם ירגיש בריח כי לפעמים יהיה לאדם חולי נשל"ה (נזלת) ולא ירגיש חוש הריח שלו, הרי זה מריח קודם כדי לידע ואח"כ יברך ויריח כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה וכנזכר בחסד לאלפים
 
לשון הרב בן איש חי [ואתחנן שנה א']
אסור ליהנות מריח טוב עד שיברך קודם שיריח, ואם הוא מסופק אם בדבר זה יש ריח טוב או לאו, או אם הוא מסופק בעצמו אם ירגיש בריח כי לפעמים יהיה לאדם חולי נשל"ה (נזלת) ולא ירגיש חוש הריח שלו, הרי זה מריח קודם כדי לידע ואח"כ יברך ויריח כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה וכנזכר בחסד לאלפים
יישר כוח עצום!!
האם הוא ממשיך לבאר מדוע?
 
האם הוא ממשיך לבאר מדוע?
העתקתי את כל לשונו שם

ובפשוטו זה תלי במחלוקת האם מטעמת הי' דוקא בטועם ופולט או דאף בבולע [דאי''ז חשיבות אכילה, וה''ה בריח]
 
העתקתי את כל לשונו שם

ובפשוטו זה תלי במחלוקת האם מטעמת הי' דוקא בטועם ופולט או דאף בבולע [דאי''ז חשיבות אכילה, וה''ה בריח]
בכלל לא ברירא לי אי בהנאת ריח הו"ל כנהנה מהעוה"ז בלי ברכה דהויא גזל.
מכמה פנים יש לצדד דהנאת ריחא קילא טפי.
וכדמות ראי' קול מראה וריח אין בו משום מעילה [-אע"פ שלמס' הש"ס רק משתעלה תימרתו.]
 
אני שמעתי הנהגה בענין מרח"י שפירא
לבדוק האם מריח הבשמים.
למשמש הבשמים קודם הברכה, ולהריח הידיים
הג''ר חיים ישראל שפירא שליט''א [ר''י שע''ת ב''ב, ובן הגר''י שפירא זללה''ה]
כפה''נ קימץ במילותיו מפני מלאכת חוה''מ..
 
בכלל לא ברירא לי אי בהנאת ריח הו"ל כנהנה מהעוה"ז בלי ברכה דהויא גזל.
מכמה פנים יש לצדד דהנאת ריחא קילא טפי.
ועי' רש"י ברכות ל"ה: דהנהנה בלא ברכה גוזל להקב"ה- "את ברכתו".
 
ולאח"ז ראיתי שיש שהביאו הוראה זו בשם החזו"א שמותר לבדוק אם מריח,
ונימקו [אינני יודע אם בשם החזו"א] שזה כדין מטעמת - אין צריכה ברכה, עי' ברכות י"ד א'.
באמת טענת הגרח"ש לכאו' עדיפה טפי, דבאמת גם אי מטעמת צריכה ברכה, הרי הכא מה אפשר לו לעשות, והחזו"א כנר' רק הוכיח בק"ו.
 
בכלל לא ברירא לי אי בהנאת ריח הו"ל כנהנה מהעוה"ז בלי ברכה דהויא גזל.
רמב''ם רפ''ט מהל' ברכות
כשם שאסור לאדם ליהנות במאכל או במשקה קודם ברכה, כך אסור לו ליהנות בריח טוב קודם ברכה
וראה גם בטושו''ע ר''ס רטז [ובב''ח].
מכמה פנים יש לצדד דהנאת ריחא קילא טפי.
וכדמות ראי' קול מראה וריח אין בו משום מעילה [-אע"פ שלמס' הש"ס רק משתעלה תימרתו.]
ובסברא זו כבר עמדו האחרונים [בתורת קו' עהג''מ] יעו' בצל''ח בברכות דמ''ג ועוד.
 
חזור
חלק עליון