חנוכה - האם מותר להדליק מנר לנר בערב שבת | ענייני דיומא חנוכה - האם מותר להדליק מנר לנר בערב שבת | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,947
תודות
8,184
נקודות
807
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בספר מנחת משה (כליל תפארת סי' ס') נדפסה תשובת הגאון בעל חשק שלמה, שכתב לחקור איך הדין בערב שבת חנוכה, שמדליקין מבעוד יום, וקיום המצוה הוא בלילה, וידועה המחלוקת האם בערב שבת כבתה זקוק לה, שדעת התרומת הדשן דאין זקוק לה, ודעת האחרונים שבערב שבת כבתה זקוק לה דקיום המצוה הוא רק כשדולק בלילה.

ולפי זה כתב שם לדון, דבערב שבת לא יהיה הדין שמדליקין מנר לנר, דהנה בגמ' בשבת כב: מסיק, שלמ"ד הדלקה עושה מצוה מדליקין מנר לנר, כיון שמיד בהדלקה מתקיימת המצוה, אך למ"ד הנחה עושה מצוה, נמצא שבהדלקה עדיין אינו מקיים את המצוה עד שיניח, ועל כן אין מדליקין מנר לנר. א"כ בערב שבת של חנוכה, אף למ"ד הדלקה עושה מצוה, מ"מ הרי המצוה אינה מתקיימת לאלתר אלא בלילה, א"כ הוי כמו למ"ד הנחה עושה מצוה שאין מדליקין מנר לנר, עכת"ד.

והנה העמיד שם את הנידון, דוקא כגון שבא להדליק נר חנוכה בערב שבת מנר של בית הכנסת או מנר של מצוה אחרת. אך בהדלקה מנר חנוכה לנר חנוכה בערב שבת נראה מדבריו שאין מקום להסתפק בזה.

ובטעם הדבר היה מקום לומר, שבנר של ערב שבת אין איסור להדליק ממנו נר אחר אפילו של חול גמור, כיון שעדיין לא הגיע זמן המצוה, א"כ עדיין אינו נר מצוה שיהיה שייך בו דין ביזוי מצוה בהדלקה ממנו.

אמנם באמת יש להוכיח דלא כן, דהנה הראבי"ה ח"א סי' קצ"ט כתב, שהספק בגמ' האם מדליקין מנר לנר שייך גם בנר של שבת, וכיון דקי"ל דמדליקין הוא הדין שמותר להדליק בנרות שבת את הנר השני מהנר הראשון.

ומשמע שלמ"ד אין מדליקין מנר לנר, אסור להדליק נר שבת מנר שבת. והרי על כרחך מיירי מבעוד יום שעדיין לא קיבל שבת, דאל"כ היה אסור לו להדליק, וא"כ עדיין בנר הראשון עדיין לא מתקיימת המצוה והוי כמו נר חנוכה מבעוד יום, והרי ודאי אם כבה לא נתקיימה מצוה דאין קיום מצוה במה שדולק מבעוד יום וגם התרומת הדשן יודה בנר שבת שאם כבה זקוק לו. ועל כרחך דכיון דעכ"פ הוקצה למצוה כבר יש בו את הדין שאין מדליקין מנר לנר וכנר מצוה חשיב.

וא"כ לכאורה היה מקום להעמיד את הנידון גם במדליק נר של חנוכה מנר של חנוכה.

אך נראה לומר, דבזה פשיטא דמדליקין, דלא אלימא הנר הראשון מהנר השני, ואין סברא לומר דכיון דעדיין אין בו קיום מצוה יאסר להדליקו מהראשון, כיון דהראשון עצמו עתה עדיין אין בו קיום מצוה, ואע"פ שבנר הראשון נוהג בו הדין שאין מדליקין ממנו נר של חול וכנ"ל, מ"מ להדליק נר חנוכה אחר מותר, אע"פ שלא יהיה בנר חנוכה השני קיום מצוה מיד, דהוי באותה דרגא כמו הנר הראשון. וכל הספק הוא רק אם בא להדליקו מהנר של בית הכנסת, שכבר עכשיו הוא נר מצוה גמור.

[ולפי"ז גם למ"ד הנחה עושה מצוה, אם בא להדליק מנר של חנוכה שהדליק ועדיין לא הניח, נר אחר של חנוכה, מותר, ורק מנר שכבר מונח אסור להדליק נר אחר שעדיין אינו מונח. וכן כתב בספר עץ הדעת טוב עמ"ס שבת שם, דאיירי שהנר שמדליק ממנו כבר מונח, והנר שמדליק אותו עדיין לא מונח, וכן משמע בריטב"א שכתב דממעט כבוד נר המונח, עי"ש].​
 
ולפי"ז גם למ"ד הנחה עושה מצוה, אם בא להדליק מנר של חנוכה שהדליק ועדיין לא הניח, נר אחר של חנוכה, מותר, ורק מנר שכבר מונח אסור להדליק נר אחר שעדיין אינו מונח. וכן כתב בספר עץ הדעת טוב עמ"ס שבת שם, דאיירי שהנר שמדליק ממנו כבר מונח, והנר שמדליק אותו עדיין לא מונח, וכן משמע בריטב"א שכתב דממעט כבוד נר המונח, עי"ש].
ובזה לכאורה קודם שהניח יהיה מותר להדליק ג"כ נר לא של מצוה כלל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה