בבא מציעא - האם שייך לומר 'חייב' על לפנים משורת הדין? | ים התלמוד בבא מציעא - האם שייך לומר 'חייב' על לפנים משורת הדין? | ים התלמוד

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
555
תודות
1,266
נקודות
156
בגמ' (ב"מ דף כד:) מובא מעשה:
רב יהודה הוה שקיל ואזיל בתריה דמר שמואל בשוקא דבי דיסא, א"ל מצא כאן ארנקי מהו, אמר ליה הרי אלו שלו, בא ישראל ונתן בה סימן מהו, א"ל חייב להחזיר. תרתי? אמר ליה לפנים משורת הדין.
והנה צע"ג בדבריו של מר שמואל, מדוע אמר לו בהתחלה "חייב להחזיר" הרי לאחמ"כ נתבאר, שזה רק 'לפנים משורת הדין',
וא"כ כיצד אמר שחייב להחזיר, הרי אי"ז חיוב, אלא רק לפנים משורת הדין.
וצ"ע.
 
"חייב" איננו מושג עצמאי לללא ההתניות שלו. כשאומרים אני "חייב" לעשות משהו, לא מתכוונים לומר שאם אני לא יעשה את זה מישהו ירביץ לי, או שיקרה איזה משהו מציאותי. המציאות נשארת אותו דבר והיא גם לא תשתנה אם אני לא אעשה את זה.

"חייב" היא מילה יחסית למשהו. אם אני רוצה לעשות דיאטה אני "חייב" לאכול מלפפונים. אם אני זורק את האבן וחוקי הטבע נכונים "חייב" להיות שהיא תיפול.

במובן הפשוט רגילים לדבר על המושג חייב בדיני משפט כהתנייה לקיום במשפט או הצדק. כלומר כדי שיתקיים פה המשפט והצדק הוא "חייב" להחזיר. במקרה דנן שמואל אמר "חייב" כהתנייה לללפנים משורת הדין. כלומר, אם אני רוצה להתנהג בשורת הדין אני חייב להחזיר. וזאת התשובה לקושיותו.
 
שמואל אמר "חייב" כהתנייה לללפנים משורת הדין. כלומר, אם אני רוצה להתנהג בשורת הדין אני חייב להחזיר. וזאת התשובה לקושיותו.
אבל כשאמר לו חייב, הוא לא אמר שזה לפנים משו"ה אלא רק לאחר ששאלו מה הפשט.
 
שערי תשובה לרבינו יונה ג' י"ג
וכן מצוה להכנס לפנים משורת הדין שנאמר (שמות יח) ואת המעשה אשר יעשון ואמרו רבותינו זכרונם לברכה זה לפנים משורת הדין. ויש בענין זה דרכים רבים אשר תהיה בהן המצוה הזאת מן החמורות הכל לפי ענין הדין. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה ולא נכנסו לפנים משורת הדין.
 
בגמ' (ב"מ דף כד:) מובא מעשה:

והנה צע"ג בדבריו של מר שמואל, מדוע אמר לו בהתחלה "חייב להחזיר" הרי לאחמ"כ נתבאר, שזה רק 'לפנים משורת הדין',
וא"כ כיצד אמר שחייב להחזיר, הרי אי"ז חיוב, אלא רק לפנים משורת הדין.
וצ"ע.
מתוך השטמ"ק שם (בנוגע לקושיא אחרת)

והריטב"א תירץ וזה לשונו: ומסתבר דרב יהודה דהדר בעי משמואל אם בא ישראל ונתן סימנים אם הוא חייב להחזיר לפנים משורת הדין ומשום דאהדר ליה חייב להחזיר קא סלקא דעתיה דרב יהודה מן הדין קאמר ולהכי פריך ליה תרתין ואהדר ליה דחייב במדת חסידות קאמר. עד כאן.​
 
בגמ' (ב"מ דף כד:) מובא מעשה:

והנה צע"ג בדבריו של מר שמואל, מדוע אמר לו בהתחלה "חייב להחזיר" הרי לאחמ"כ נתבאר, שזה רק 'לפנים משורת הדין',
וא"כ כיצד אמר שחייב להחזיר, הרי אי"ז חיוב, אלא רק לפנים משורת הדין.
וצ"ע.
עי' במרדכי שם שמבואר שכופין ע"ז.
 

הודעות מומלצות

לאיזה מדור בגיהנום ירדו עדת קרח?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון