חנוכה - האם שמן זית למאור בלבד, שאינו ראוי למאכל – מהודר להדלקת נרות חנוכה? | ענייני דיומא חנוכה - האם שמן זית למאור בלבד, שאינו ראוי למאכל – מהודר להדלקת נרות חנוכה? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

שיח יצחק

משתמש רשום
gemgem
הודעות
94
תודות
160
נקודות
18
כתב הכף החיים (סימן תרעג יא) בשם הבן איש חי, ששמן שהוא מר ואינו בר אכילה מותר להדלקה.

ולדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (פניני חנוכה עמוד קמ) שמן זית שאינו ראוי לאכילה הרי הוא כשאר שמנים, כי כיון שאינו ראוי לאכילה אין לו חשיבות של שמן זית, אבל לענין חנוכה יש לו עדיפות על שאר שמנים, כי יש לו שם של שמן זית. ושאלו את הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א (תשובות הגר"ח הלכות חנוכה תשובה קטו) האם להדר בשמן שראוי למאכל, והשיב שראוי שיהיה כשר לבית המקדש.

סברא נוספת כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א (תשובות והנהגות חלק ג סימן ריח) שכיון שנדחה מאכילה נחשב כמאוס וגרע, ואינו ראוי להדליק בו, וזהו מעין דין (מלאכי פרק א) הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתֶךָ.

אכן, לדעת הגאון רבי ניסים קרליץ שליט"א (חוט שני חנוכה פרק יט עמוד שיט) גם שמן שלא כל כך טוב לאכילה כשר לכתחילה, שהרי שמן מר כשר בדיעבד במקדש, ונר חנוכה לא יותר חמור ממנו. וכן דעת הגאון רבי משה ברנסדורפר שליט"א (היכל הוראה חלק א הוראה צא) בשם אביו הגאון רבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל, שאין חסרון בשמן שלא ראוי למאכל, כי גם השמן שהיה במקדש לא היה ראוי למאכל כמבואר בשו"ע (או"ח סימן רב סעיף ד ומשנ"ב ס"ק כז) שכששותים שמן זית לא מברכים עליו. ובקונטרס 'מנותר קנקנים' הוכיח באריכות, שאין ענין להדר בשמן ראוי למאכל.
 
מה שיש לדון זה אם יש לו דין של שמן לגבי קבלת טומאה ולהכשיר זרעים או דהוי כחומץ סיתווניות.
ויש שחולקין גם בזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אחד יחיד יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה