ספירת העומר - האם תלמידי רבי עקיבא מתו באותה שנה? | ענייני דיומא ספירת העומר - האם תלמידי רבי עקיבא מתו באותה שנה? | ענייני דיומא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
הר המור (למהר"ם בנעט, סי' ז', הובא ב'המודיע התרני' במאמרו של הרב ישראל פנחס טירנואר):
י"ל דלפי משמעות בראשית רבה פ' ס"א על פסוק ויוסף אברהם, לא מתו תלמידי ר"ע בשנה א', מעתה יש לקיים כל הנוסחאות הן הנוסחא של אבודרהם משם אבן הירחי והרא"ה ז"ל שמתו עד פסח פרוס העצרת כמ"ש הרב"י, והן הנוסחאות דס' קהלת רבתי על פסוק בבוקר זרע זרעך שמתו בין פסח לעצרת דמשמע שהתחילו אתר הפסח ולא מתו עד עצרת ממש והן הנוסחא דבש"ס דילן יבמות דף מ"ב שמתו מפסח ועד עצרת דמשמע שהתחילו למות בפסח ומתו עד עצרת, הכל ניחא דלא הי' הכל בשנה א' ולכן שפיר מספרין בל"ג בעומר כיון שפעם א' הפסיקו בפרוס העצרת.
וכזאת כתב השם אריה (אורח חיים סי' י"ד, הובא במאמר שם).
ומדבריו נראה קצת שכל שנה הפסיקה המיתה בל"ג בעומר.

וכן כתב בספר אהל משה (ויקרא, תקל"ח, הובא שם) בשם הגאון ר' מאיר חדש והגר"א פאם, שמקובל בידם כן.

ואני שמעתי כן בשם אחד מהגדולים [כמדומה הגרי"ח ברטלר זללה"ה, ואשמח אם יוסיפו לי ידיעה בעניין].
 
הר המור (למהר"ם בנעט, סי' ז', הובא ב'המודיע התרני' במאמרו של הרב ישראל פנחס טירנואר):
י"ל דלפי משמעות בראשית רבה פ' ס"א על פסוק ויוסף אברהם, לא מתו תלמידי ר"ע בשנה א', מעתה יש לקיים כל הנוסחאות הן הנוסחא של אבודרהם משם אבן הירחי והרא"ה ז"ל שמתו עד פסח פרוס העצרת כמ"ש הרב"י, והן הנוסחאות דס' קהלת רבתי על פסוק בבוקר זרע זרעך שמתו בין פסח לעצרת דמשמע שהתחילו אתר הפסח ולא מתו עד עצרת ממש והן הנוסחא דבש"ס דילן יבמות דף מ"ב שמתו מפסח ועד עצרת דמשמע שהתחילו למות בפסח ומתו עד עצרת, הכל ניחא דלא הי' הכל בשנה א' ולכן שפיר מספרין בל"ג בעומר כיון שפעם א' הפסיקו בפרוס העצרת.
וכזאת כתב השם אריה (אורח חיים סי' י"ד, הובא במאמר שם).
ומדבריו נראה קצת שכל שנה הפסיקה המיתה בל"ג בעומר.

וכן כתב בספר אהל משה (ויקרא, תקל"ח, הובא שם) בשם הגאון ר' מאיר חדש והגר"א פאם, שמקובל בידם כן.

ואני שמעתי כן בשם אחד מהגדולים [כמדומה הגרי"ח ברטלר זללה"ה, ואשמח אם יוסיפו לי ידיעה בעניין].
חידוש גדול מאד.
 
אכן, וכמו שכתבתי לעיל:
כמדו' שיש חילוק בין
לבין
וגם זה
יתכן שאחר שמתו הרבה תלמידים, פחדו להצטרף ללמוד אצלו.
אינו נראה לענ"ד
 
כמדומה ששמעתי אחד מבאר שבזה ניחא מה שלא מצינו את איזכור האסון שבפטירת כ"כ הרבה אנשים בזמן כ"כ קצר בספרות שאינה חז"ל

שכן היה ע"פ כמה שנים אך בחז"ל כיון שהיו כולם גדולי תורה ומתו ע"פ תקופה א' אף שלקחה כמה שנים היה בזה ענין
 
במשנ"ב כתב טעם לאיסור עשית מלאכה בספירת העומר בלילות משום שהובאו לקבורה אחר השקיעה
ואי מתו בשנה אחת נמצא שכל לילה הבאו לקבורה 800 איש וזה בדר"כ לוקח יותר מלילה אחד [אא"כ נימא שלכל אחד היה ח"ק נפרד]
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן בן עזאי...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון