סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האמנם אין אדם יכול לעמוד ג' ימים בלא שינה? רנדי גרדנר! | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האמנם אין אדם יכול לעמוד ג' ימים בלא שינה? רנדי גרדנר! | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,387
תודות
5,189
נקודות
375
כתב בעל המאור בסוף מסכת פסחים וזת"ד: ויש ששואלים באכילת מצה מה הטעם אין אנו מברכים עליה כל שבעה כמו שמברכים על הסוכה כל שבעה דהא גמרינן מהדדי שלילה הראשון חובה מכאן ואילך רשות, בין במצה בין בסוכה כדאיתא בפרק הישן (סוכה כז, א). ויש להשיב, לפי שאדם יכול בשאר ימים לעמוד בלא אכילת מצה ויהיה ניזון באורז ודוחן וכל מיני פירות, משא"כ בסוכה שאין יכול לעמוד בלא שינה ג' ימים והוא חייב לישון בסוכה וכו' עכת"ד.

אמנם בזמנינו ערכו כמה ניסיונות והתברר שאדם (בלא חומרים ממריצים) יכול להישאר ער אף למעלה משבוע ימים!

ובהכרח מה שאמרו חז"ל שאדם לא יכול למנוע מעצמו ג' ימים משינה. היינו שינה כנמנום קל (אלפית השניה פחות ממיקרו שינה), ומאידך לגבי סוכה שנמנום כל דהו שאינו נראה לעין (אף לא כנמנום וכנ"ל) אינו מחייב סוכה אם כן הדק"ל. (כמובן נכת' ישובים אחרים בראשונים אבל ההערה לבעה"מ).

ודוחק לומר מכיון ולאו כ"ע יכולים להחזיק עצמם ואין זו הרגילות לא דברה תורה בכה"ג, שכן למעשה ישנם לא מעט אנשים שמסוגלים להיות ערים יותר מג' ימים וקצת, וא"כ מדוע זה נחשב לשבועת שווא. וכך מדוקדק בלשון בעה"מ "משא"כ בסוכה שאין יכול לעמוד בלא שינה ג' ימים והוא חייב לישון בסוכה". משמע מצד המציאות ולא רגילות אינשי.

והנה בגמ' סוכה דף נג. אמנם מצינו שלא ישנו בשמחת בית השואבה, ובגמ' שם פריך "והאמר רבי יוחנן שבועה שלא אישן שלשה ימים מלקין אותו וישן לאלתר אלא הכי קאמר לא טעמנו טעם שינה, דהוו מנמנמי אכתפא דהדדי". אמנם במקרה דידן יש חידוש שאדם יכול להיות ער ג' ימים בלי להיראות מתנמנם, היינו שינה כזו שלא נחזית בעין (אלפית השניה פחות ממיקרו שינה), וממילא לגבי סוכה שנמנום כל דהו שאינו נראה לעין (אף לא כנמנום וכנ"ל) אינו מחייב סוכה יש מקום להעיר, אבל בנמנום סתם ה"ה חייב בסוכה.
 

הודעות מומלצות

(שמעתי ואני לא יודע תשובה)

אחד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון