הגר"ח קנייבסקי זצ"ל ובקיאות בספרי החסידות | אוצר החסידות| דף 2 הגר"ח קנייבסקי זצ"ל ובקיאות בספרי החסידות | אוצר החסידות| דף 2
ושמעתי ב' סיפורים נפלאים שמעידים על בקיאותו המופלגת של ר' חיים בספרי החסידות.

א. שאלוהו ביציאתו מאולם ווגשל מחתונת קרובו, היכן המקור לאמרה "אין דבר העומד בפני הרצון".
וירד מדריגה ואמר "בבבלי לא".
וירד עוד מדריגה ואמר "בירושלמי גם לא".
וכן בכל מדריגה ומדריגה.
כשהגיע למטה אמר שהמקור הוא בהקדמת הספר 'בית אהרן'.

ב. מכון אחד ההדיר את הספר אור פני משה.
לקראת סיום העריכה, נשארו להם שנים עשר דברים שלא נמצא להם מקורם.
הלכו עם הרשימה לר' חיים, ולאחר מבט חטוף על הרשימה ועוד לפני שאמרו לו משהו שאלם "האם אתם מהדירים את הספר אור פני משה?".
ויהי לפלא.
לענ"ד הכותרת מעט יומרנית, הרי יש כמה אלפי ספרי חסידות. גם אם נניח שהיה בקי במאה ספרים, - עדיין רחוק הדבר מאוד מ"בקיאות בספרי החסידות".
'ה"א הידיעה' שבכותרת הופכת את ספרי החסידות לאוסף ספרים מוגדר בו הייתה לו בקיאות, - מה שרחוק מאוד מהמציאות.
 
א. שאלוהו ביציאתו מאולם ווגשל מחתונת קרובו, היכן המקור לאמרה "אין דבר העומד בפני הרצון".
וירד מדריגה ואמר "בבבלי לא".
וירד עוד מדריגה ואמר "בירושלמי גם לא".
וכן בכל מדריגה ומדריגה.
כשהגיע למטה אמר שהמקור הוא בהקדמת הספר 'בית אהרן'.
מכלול:
למרות תפוצתו הרחבה של המשפט, ככל הנראה, לא נמצא לו מקור קדום. הבסיס הרעיוני התואם ביותר למשפט נמצא בדברי הזוהר: ”כל מלין דעלמא לא תליין אלא ברעותא”[1], (מארמית: כל דברי העולם אינם תלויים אלא ברצון).

בעניין כח הרצון נכתב גם במסכת מגילה, ”אם יאמר לך אדם יגעתי ולא מצאתי אל תאמין, לא יגעתי ומצאתי אל תאמין, יגעתי ומצאתי תאמין” (מסכת מגילה, דף ו' עמוד ב'). המשמעות העולה ממשפט זה היא שאם האדם מתייגע, הוא בהכרח ישיג את מבוקשו.

בתקופת האחרונים המאוחרת יותר מוזכר הביטוי המלא בכמה ספרים, מהמוקדמים שבהם: ספר שם משמואל[2]. רבים מהם מציינים ביטוי זה בשם חז"ל אך לא מציינים מקור.

ויקימילון:
למרות ניסוחו החזל"י אין לו מקור בדבריהם, אמנם הצירוף "אין דבר העומד בפני ---" שגור בחז"ל, לדוגמא: ”אין כל דבר עומד בפני פקוח נפש“ (תוספתא, מסכת שבתפרק י, הלכה יד), "אין כל דבר עומד בפני בעלי תשובה" (ירושלמי פאה דף ה א). משפט בעל משמעות קרובה מופיע בארמית בספר הזוהר "כל מילין דעלמא לא תליין אלא ברעותא" (זהר חלק ב קסב ב). בעברית: "כל ענייני העולם אינם תלויים אלא ברצון".
 
מונח לי בראש שזה על האימרא אין הקב''ה מונה דפין אלא שעות [שאין לזה מקור קדום לפני הבי''א] ויתכן שאני טועה.

 
וגם זה אינו נמנה על ספרי חסידות הגם שהחת"ס מביא מושגים דומים לספרי חסידות
חבל שאי אפשר לתת לך דיסלייק!
הוא כותב בדיוק מה שאתה כותב. רק שצנזרת מההודעה שלו ביודעין!
בנוגע לנקודה הראשונה, הספר בית אהרן שאליו התכוון הגר"ח הוא של רבי אהרון וולקין שהיה ספר פופולרי בישיבות לפני השואה, הספר הוא על נשים נזיקין, ראיה לכך שהגר"ח לא התכוון לספר בית אהרן החסידי תהיה מכך שבספר אורחות יושר (ערך תורה) יש ציטוט נוסף מההקדמה הזו לבית אהרן.
ובקשר לאור פני משה (להרה"ק מפשוורסק זיע"א), שמעתי בשם הגאון האדיר ר' מיכל זילבר שכידוע היה ידיד גדול של הגר"ח שהידע של הגר"ח בחסידות היה בחתם סופר עה"ת ותו לא, ומה שהבאת מדברי הגר"ח שאמר למכון הנ"ל יתכן (ואיני כאומר קבלו דעתי) שדבר זה הוא ג"כ בכלל רוח הקודש שהיה מתגלה כידוע בביתו פעם אחר פעם.
מה אתה מבין?
שהרב זילבר בא לומר שהיה לגר"ח ידע בספרי חסידות או שזה הסתכם בחתם סופר שאינו ספר חסידות אלא רק יש שם מושגים דומים?
 
חבל שאי אפשר לתת לך דיסלייק!
הוא כותב בדיוק מה שאתה כותב. רק שצנזרת מההודעה שלו ביודעין!
הנך עדיין "מנסה להבין" וכבר יודע בבירור גם כוונת הכותב.
המלצה חמה: לחשוב פעמיים (אולי יעזור) לפני פרסום תגובה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אם הקב"ה יודע את כל צרכי האדם, מדוע אנו צריכים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה