צ"ב מה שכתב המ"ב סימן תרע"ב ס"ק ו' לגבי נתינת שמן בנר כדי שידלק יותר מחצי שעה שאין בו שום מצוה. וצ"ב מסימן תרע"ז בדין אכסנאי שצריך לתת פרוטה לבעל הבית להשתתף עמו בשמן וכתב שם המ"ב ס"ק ג' וז"ל: ויש מאחרונים שכתבו דצריך הבעל הבית להוסיף מעט שמן בשבילו חוץ השיעור שצריך ליתן לצורך חצי שעה בשביל עצמו ע"כ. ועיין שם בשעה"צ אות ח' בדעות השונות. וצ"ב מה טעם ההוספה ביותר מחצי שעה שאין בו שום מצוה כמש"כ בסימן תרע"ב הנ"ל.
וייתכן לתלות בטעם שמוטל על אכסנאי להשתתף בפרוטה אם הוא מדין בעלות על השמן וכמו באתרוג וכיו"ב שבעינם דין לכם וכך גם בנ"ח תקנו חז"ל שמוטל על האדם להדליק בנרות שלו, או שלעולם אין חיוב בנ"ח להדליק דווקא בנרות שלו וחובת ההשתתפות זה מטעם אחר (כמש"כ האחרונים להוכיח דקי"ל מטלטלין אינם נקנים בקנין כסף מדרבנן אלא רק מדאורייתא ובהכרח שהשתתפותו בפריטי לא מטעם שבכך קונה את השמן) שע"י השתתפותו בהוצאת השמן נעשה כאחד מבני הבית או מטעם שכתב הב"ח בחובת אכסנאי להשתתף בפריטי הוא כדי שלא יחשדו בו שלא השתתף, אבל לא משום שצריך להשתתף בעצם קיום המצוה, ודי בכך בתוספת מועטת שניכרת השתתפותו.
וייתכן לתלות בטעם שמוטל על אכסנאי להשתתף בפרוטה אם הוא מדין בעלות על השמן וכמו באתרוג וכיו"ב שבעינם דין לכם וכך גם בנ"ח תקנו חז"ל שמוטל על האדם להדליק בנרות שלו, או שלעולם אין חיוב בנ"ח להדליק דווקא בנרות שלו וחובת ההשתתפות זה מטעם אחר (כמש"כ האחרונים להוכיח דקי"ל מטלטלין אינם נקנים בקנין כסף מדרבנן אלא רק מדאורייתא ובהכרח שהשתתפותו בפריטי לא מטעם שבכך קונה את השמן) שע"י השתתפותו בהוצאת השמן נעשה כאחד מבני הבית או מטעם שכתב הב"ח בחובת אכסנאי להשתתף בפריטי הוא כדי שלא יחשדו בו שלא השתתף, אבל לא משום שצריך להשתתף בעצם קיום המצוה, ודי בכך בתוספת מועטת שניכרת השתתפותו.
