הלכות שבת - הטמנה במקצת. | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה הלכות שבת - הטמנה במקצת. | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

רבי

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
178
תודות
491
נקודות
156
מחלוקת הרמ"א והמחבר לגבי הטמנה במקצת בסימן רנג סוף סעיף א' וסימן רנז סעיף ח.

המחבר מחמיר שלא להטמין בדבר שאינו מוסיף הבל קדירה שטמונה ע"ג דבר המעלה הבל והרמ"א מקל.

ונפשי בשאלתי, על מה סומכים בני ספרד להקל לכסות מער"ש החמין עם בגדים ושמיכות, הרי הפלאטה הוא דבר המעלה הבל. וע"י זה הכיסוי מלמעלה זה נחשב כהטמנה בדבר המוסיף הבל. והרי אסור להטמין בדבר המוסיף הבל?
 
עי' באול"צ ובילקו"י (בשם אביו הגרע"י) שכ' שהרי טעם איסור הטמנה בדבר המוסיף הבל הוא שמא יטמין ברמץ, וכיון שא"א להטמין בגוף הפלטה עצמה לכן אפשר להקל בדבר, בדומה למש"כ המשנ"ב (רנז ס"ק מג) 'אבל אם אין אש בכירה כלל י"א שאין לאסור להעמיד קדירה עליה ולכסותה בבגדים דאף שחום הכירה שתחתיה ג"כ גדול ומוסיף הבל מ"מ שרי דדוקא ע"ג גפת וכדומה אסרו משום דראוי להטמין בתוכה וגזרו שמא יטמין ברמץ אבל הכא אין ראוי להטמין בתוך הקרקע של הכירה הלכך ליכא למיחש למידי'.
 
הנחת מיחם על גבי מיחם

הנחת מיחם על גבי מיחם

בסוף במה טומנין איתא, מניחים מיחם על גבי מיחם וקדרה על גבי קדרה ומיחם על גבי קדרה וקדרה על גבי מיחם וטח את פיה בבצק ולא בשביל שיחמו אלא בשביל שיהיו משומרים. ובריש במה טומנין איתא, רבה ורבי זירא איקלעו לבי ריש גלותא, חזיוהו לההוא עבדא דאנח כוזא דמיא אפומא דקומקומא, נזהיה רבה, א"ל ר' זירא מאי שנא...
 

הודעות מומלצות

מי התבטא: "הייתי חובטו בקרקע", ועל מה?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון