וירא - היאך דברי השו"ע תואמים עם הנהגת שרה ? | בראשית וירא - היאך דברי השו"ע תואמים עם הנהגת שרה ? | בראשית

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
697
תודות
1,046
נקודות
216
בפרשתן (כ"א, ז'): "ותאמר מי מלל לאברהם היניקה בנים שרה",
ובגמ' (ב"מ פז.): מהו בנים לשון רבים, ביום המשתה הביאו השרות בניהן והניקה אותם.
וילה"ק היאך היתה מותרת להאכיל את התינוקות של הגויים,
הא קיי"ל (יו"ד סי' קנ"ד סק"ב) דישראלית לא תניק לבן כותי ואפי' בשכר, משום דמיילד בן לע"ז,
וא"כ היאך הניקה שרה, וצ"ע.
 
לענ"ד פשטות דבריהם 'שרים' אינו משמע כן,
א. למה לא משמע כן.
ב. לא התכוונתי לגמ'.
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בפרשתן (כ"א, ז'): "ותאמר מי מלל לאברהם היניקה בנים שרה",
ובגמ' (ב"מ פז.): מהו בנים לשון רבים, ביום המשתה הביאו השרות בניהן והניקה אותם.
וילה"ק היאך היתה מותרת להאכיל את התינוקות של הגויים,
הא קיי"ל (יו"ד סי' קנ"ד סק"ב) דישראלית לא תניק לבן כותי ואפי' בשכר, משום דמיילד בן לע"ז,
וא"כ היאך הניקה שרה, וצ"ע.
בשו"ע יש המשך בהגה"ה
וז"ל:
אא"כ יש לה חלב הרבה ומצערת אותה, מותרת להניקו

עוי"ל
קצת מותר, ורק הרבה שבזה היא מזינה את התינוק וכך מגדלת לע"ז אסור
אבל במעט אין זה גידול לעבודה זרה

ואולי עוד אפשר לומר
להראות את יושרה כדאיתא בחז"ל הותר
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
כת"ר מחילה,
אפשר הרחבה.
 
ראיתי א' שרצה לומר:
הדין איירי כאשר הילד מתגדל על חלב הישראלית בלבד, וממילא היא בלבד המקיימתו
כאן ההנקה לא היתה ההזנה שלהם, אלא רק תוספת על מה שינקו מאמותיהן.
 
בשו"ע יש המשך בהגה"ה
וז"ל:
אא"כ יש לה חלב הרבה ומצערת אותה, מותרת להניקו
כלומר מה זה שיייך בכאן,
לא מוזכר בשום מקום [לפחות מה שאני מכיר...],
שהניקה בגלל סיבה זו.

עוי"ל
קצת מותר, ורק הרבה שבזה היא מזינה את התינוק וכך מגדלת לע"ז אסור
אבל במעט אין זה גידול לעבודה זרה
עיין בדברי בהערה אח"כ,
וקשה לי לומר לחלק כן.

ואולי עוד אפשר לומר
להראות את יושרה כדאיתא בחז"ל הותר
כוונתו לאמור שזה לא היה מהמלך?
 
אולי יש לומר שלא הקפידו במעין זה.

אולי יש לומר שהכא שאני שמרבה כבוד ה',
ואולי לזה כיוון הרב @שטייגניסט לעיל.
 
א. למה לא משמע כן.
ב. לא התכוונתי לגמ'.
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
כת"ר מחילה,
אפשר הרחבה.
אני ראיתי את זה בילקוט שמעוני משלי רמז תתקמז
בזה הלשון
דבר אחר פרי צדיק עץ חיים אמרו רבותינו כל הבנים שהיניקה שרה דכתיב היניקה בנים שרה כלם נתגיירו, ואל תתמה בדבר שהרי אתה מוצא באליפז ע"י שנתגדל בחיקו של יצחק נעשה צדיק וזכה ששרה עליו רוח הקדש, דבר אחר פרי צדיק עץ חיים זה משה שקבל את התורה דכתיב בה עץ חיים היא, ולוקח נפשות חכם והלא שנינו מרבה בשר מרבה רמה, מרבה שפחות מרבה זמה, מרבה עבדים מרבה גזל, אלא כמה פעמים לקח כמה נפשות מן המיתה במרגלים ועגל שנאמר ויחל משה וכו' (כתוב בשופטים ברמז ס"ז וברמז שס"ז):
 
כלומר מה זה שיייך בכאן,
לא מוזכר בשום מקום [לפחות מה שאני מכיר...],
שהניקה בגלל סיבה זו.
רואים בשו"ע שאם זה עבור צער האישי של האדם מותר
וה"ה כאן

עיין בדברי בהערה אח"כ,
וקשה לי לומר לחלק כן.
נכתב לפני
רק אושר לפירסום אחר כך

כוונתו לאמור שזה לא היה מהמלך?
כוונתינו להראות יושרה כמו שאמרו חז"ל
שידעו שממנה נולד ועי"ז מניקה אותו והראיה שמניקה גם אחרים
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אמר הגאון הגדול רבי אשר אריאלי שליט''א
וז''ל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה