היתכן שהצדק היה עם חכמי אומות העולם במחלוקת עם חכמי ישראל ?! | בית המדרש – דיונים תורניים היתכן שהצדק היה עם חכמי אומות העולם במחלוקת עם חכמי ישראל ?! | בית המדרש – דיונים תורניים

התורה

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,004
תודות
1,671
נקודות
260
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
חכמה בגויים תאמין.
 
האם לזה נתכוון החינוך (מצוה תצ"ו):
"ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצוה אמרו זכרונם לברכה [ספרי כאן] לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי"​
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
עיין גליון הש"ס שם ותמצא נכון, אם משהוא יכול להעלות ציטוט?
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
כמדומני מהמהר"ל
שחכמי ישראל לא דיברו על המציאות כמות שהיא אלא על התוכן הפנימי של המציאות
וחכמי האומות דיברו על המציאות כמות שהיא
 
מה זה קשור, אפי' הכי ברשימת עשרים בעלי האי קיו הגבוה בעולם יש רק 2 יהודים שזה הרבה מאוד ביחס לשיעורם באוכלוסיה ושניהם לא למדו תורה מעולם
וכי אם יבדקו מרן הגרד"ל, יש לך צד שהוא לא יהיה הראשון ברשימה...
 
וכי אם יבדקו מרן הגרד"ל, יש לך צד שהוא לא יהיה הראשון ברשימה...
אני לא יודע.
בתורה יש מעלה שגם מי שלא ניחן באיי קיו גבוה - יכול להגיע למדרגות מופלאות.
בכל אופן, יכול להיות שהחכמים הגויים יהיו יותר חכמים מחכמי ישראל, ועל זה בדיוק נאמר 'חכמה בגויים תאמין'.
 
אני מנסה להבין, התורה כוללת כל החכמות שבעולם, וא"כ עד כמה שהת"ח בקיא בכל מכמני התורה יעלה על הדעת שגוי ערל יחכם הימנו ?
ובפרט שאמרו בב"ב י"ב חכם עדיף מנביא [ע"ד החכמה בפשוטו, לא בהכרח קשור לתורה], וכי ניתן לדרוש ולאמר כן על הגוי ?
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
בפרט שעל זה העידה התורה נחרצות: "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָֽעַמִּים", כמבואר בגמ' (שבת עה.).
 
אני לא מצליח להבין את התמיהה שנכתבה כאן?
וכי חכמים ישראל אמורים לדעת כימיה ופיזיקה וביולוגיה ומתמטיקה וגאולוגיה וזאולוגיה ואסטרונומיה וכד'?
הרי על חכם יהודי שבקי בחכמות אלו לא מברכים, אף אם הוא ת"ח גדול
כי חכמות אלו הן לכל היותר כלי עזר לחכם התורה
ומה הפגם במה שאומות העולם חקרו יותר מחכמי ישראל את פנים כדור הארץ ואת מבנה שריר האוזן של חתול ג'ינג'י?
 
נפלא ביותר, אך אין בזה לתרץ הקושיא העצומה:

בזוה"ק ח"ג י' ע"א מובא מספרא דרב המנונא סבא דהשמש בלילא מתחת לכיפה, ורזא דא אתמסר למאריהון דחכמתא ולא למפלגי תחומין (פירש דסוד זה נמסר לבעלי הקבלה ולא לבעלי התוכנים).
ובהזוהר חדש פרשת בראשית ט"ו ע"א מביא רבי דברים האלו בשם מארי מתיבתא וז"ל אמר רבי כבר תנינא ממאריהון דמתיבתא דעלמא סגלגל הוא ככדורא דא וכד נפיק ממזרח אזיל בסגלגלותא עד דמטא לתתא וכדין אתעביד רמשא ובההוא שעתא אזיל ונחית בגלגלין דמדריגן ידיען ונחית וסבב כל ארעא וישובא וכד נחית ומתכסיא מינן רמש לן ונהיר לאינון דדיירין תחות לן לפום יישובא וסגלגלתא דארעא
משמע מזה דגם דהתנאים ידעו זאת בקבלה ונקראים מאריהון דמתיבתא עליהם כתיב כי הוא חכמתכם וי"ל דחכמי ישראל המוזכר בפסחים היינו כעין חכמי האומות ולא מארי מתיבתא.
ואולי הסיבה שמתחילה היו מחכמי ישראל שסברו שהשמש בלילה למעלה מהרקיע מתוך פירוש כמה כתובים בתנ"ך שלפי פשוטן המשמעות מהם דהשמש שם אהל ברקיעים (גם אם מפרשי התנ"ך לא יפרשו כך היינו מכיון דהודו לכחכמי האומות פירשו פירושים אחרים).​
 
אני לא מצליח להבין את התמיהה שנכתבה כאן?
וכי חכמים ישראל אמורים לדעת כימיה ופיזיקה וביולוגיה ומתמטיקה וגאולוגיה וזאולוגיה ואסטרונומיה וכד'?
הרי על חכם יהודי שבקי בחכמות אלו לא מברכים, אף אם הוא ת"ח גדול
כי חכמות אלו הן לכל היותר כלי עזר לחכם התורה
ומה הפגם במה שאומות העולם חקרו יותר מחכמי ישראל את פנים כדור הארץ ואת מבנה שריר האוזן של חתול ג'ינג'י?
בפרט שעל זה העידה התורה נחרצות: "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָֽעַמִּים", כמבואר בגמ' (שבת עה.).
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

היום חוגגים הציונים הכופרים, את יום חגם 'יום...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה