המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות | פורום אוצר התורה המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

חד מבתראי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
605
תודות
1,588
נקודות
232
כידוע נחלקו אבות העולם, מרנא אור שבעת הימים הבעש"ט ז"ל וממשיכי דרכו (בעיקר התניא), ולנגדו אדונינו הגר"א ז"ל,
בביאור המושגים 'צמצום' ו'ממלא כל עלמין', באופן יסודי ביותר, שאין כאן המקום להאריך בו.
אך נתקשיתי, שהרי לפי החסידים המאמינים בצמצום כדעת הגר"א הרי הם 'מגשימים', וכופרים בעיקר,
ומעולם לא שמענו שהחשיבו החסידים את ה'מתנגדים' ל'כופרים'.
(אולי ה"ה גם להפך, אבל יל"ע)
אנא, לא להיכנס לנושא הכללי של חסידים ומתנגדים.
@קבוצה חסידות @קבוצה פנימיות התורה
 
המחלוקת בענין צמצום כפשוטו קדם לזמן הבעש"ט ותלמידיו והגר"א ותלמידיו, והמחלוקת מספר נפה"ח לספר התניא בענין ממלא כל עלמין ידוע דגדולי ליטאים וחסדים סברו שאין מחלוקת רק בלשונות מה נקרא ממלא ומה סובב וכן אי מותר להאריך הדיבור בהם ולא בענין אמונה באופן יסודי ביותר.​
וראיתי מציינים בזה הנושא למכתב מאליהו ח"ד מכתב י"ג ביאורים בחכמת הנסתר עמוד 484, הגרא"י געלדצעהלער בספרו קדשי יהושע סוף ח"ה וכן בספרו אמונת יהושע סוף ח"ו הגר"י קלופט במפר דעת יואל מאמר כ"ג עמוד מ"ו.
 
החסידים ל'כופרים'.
(אולי ה"ה גם להפך, אבל יל"ע)
אנא, לא להיכנס לנושא הכללי של חסידים ומתנגדים.
לא ראיתי עכשיו, אבל כמדומני שבנפש החיים כתב על התקשרות לצדיק שזהו שיתוף ועל צמצום שזה כפירה.
כאשר רצו בפעם בסאטמאר במחאה בניו יארק שיזרקו ביצים וזה נגד החוק הכריזו היות שיש ברחוב פלוני רכב ביצים והוא מכשול לציבור ע"כ מזהירין ומבקשין אנא לא להיכנס לשם...
 
כאשר רצו בפעם בסאטמאר במחאה בניו יארק שיזרקו ביצים וזה נגד החוק הכריזו היות שיש ברחוב פלוני רכב ביצים והוא מכשול לציבור ע"כ מזהירין ומבקשין אנא לא להיכנס לשם...
אין קשר בין המצולם לכתבה!
פותח האשכול אמר כי גם הליטאים לא אמרו שהחסידים כופרים,
השבתי על כך - ורק על כך - כי הליטאים אכן, אמרו גם אמרו שהחסידים כופרים.

וכן, הנפש החיים וכמובן רבו אדוננו הגר"א אחזו שבחסידות יש אלמנטים כפרניים!
גם אם זה מפריע לך, וגם אם זה לא מוצא חן בעינך - זה המציאות איתה אתה צריך להתמודד.
 
כידוע נחלקו אבות העולם, מרנא אור שבעת הימים הבעש"ט ז"ל וממשיכי דרכו (בעיקר התניא), ולנגדו אדונינו הגר"א ז"ל,
בביאור המושגים 'צמצום' ו'ממלא כל עלמין', באופן יסודי ביותר, שאין כאן המקום להאריך בו.
אך נתקשיתי, שהרי לפי החסידים המאמינים בצמצום כדעת הגר"א הרי הם 'מגשימים', וכופרים בעיקר,
ומעולם לא שמענו שהחשיבו החסידים את ה'מתנגדים' ל'כופרים'.
(אולי ה"ה גם להפך, אבל יל"ע)
אנא, לא להיכנס לנושא הכללי של חסידים ומתנגדים.
@קבוצה חסידות @קבוצה פנימיות התורה
לדעתי,
הסיבה נעוצה בכך שהדרך הליטאית הייתה הדרך הנהוגה מזה דורות רבים,
תנועת החסידות היא הייתה המחדשת.

והן אמנם שהחסידים נוהגים לומר "החסידות לא חידשה דבר אלא האירה את הידוע כבר"
אבל בסופו של דבר החידוש היה החסידות ולא ההתנגדות.

לפיכך, החסידות תמיד הייתה במצב של מגננה, לומר 'אנו לא כופרים, אין באמת מחלוקת' וכו',
ורק להתנגדות הייתה את הפריווילגיה לתקוף.
 
לדעתי,
הסיבה נעוצה בכך שהדרך הליטאית הייתה הדרך הנהוגה מזה דורות רבים,
תנועת החסידות היא הייתה המחדשת.

והן אמנם שהחסידים נוהגים לומר "החסידות לא חידשה דבר אלא האירה את הידוע כבר"
אבל בסופו של דבר החידוש היה החסידות ולא ההתנגדות.

לפיכך, החסידות תמיד הייתה במצב של מגננה, לומר 'אנו לא כופרים, אין באמת מחלוקת' וכו',
ורק להתנגדות הייתה את הפריווילגיה לתקוף.
הסבר מאוד יפה, הגיוני, ומתקבל על הדעת.

תודה רבה רבה על כך.
 

קבצים מצורפים

אין קשר בין המצולם לכתבה!
פותח האשכול אמר כי גם הליטאים לא אמרו שהחסידים כופרים,
השבתי על כך - ורק על כך - כי הליטאים אכן, אמרו גם אמרו שהחסידים כופרים.

וכן, הנפש החיים וכמובן רבו אדוננו הגר"א אחזו שבחסידות יש אלמנטים כפרניים!
גם אם זה מפריע לך, וגם אם זה לא מוצא חן בעינך - זה המציאות איתה אתה צריך להתמודד.

לדעתי,
הסיבה נעוצה בכך שהדרך הליטאית הייתה הדרך הנהוגה מזה דורות רבים,
תנועת החסידות היא הייתה המחדשת.

והן אמנם שהחסידים נוהגים לומר "החסידות לא חידשה דבר אלא האירה את הידוע כבר"
אבל בסופו של דבר החידוש היה החסידות ולא ההתנגדות.

לפיכך, החסידות תמיד הייתה במצב של מגננה, לומר 'אנו לא כופרים, אין באמת מחלוקת' וכו',
ורק להתנגדות הייתה את הפריווילגיה לתקוף.
דוקה מוצא חן בעיני
מי שיודע קצת הדברים בפנים רואה שהמפרסמים שאין מחלוקת מיסודי אמונה בא מחדר הליטאי
וז"ל המכתב מאליהו לענינינו: אם נחלקו בעל התניא זי"ע והגר"א ז"ל בגדר ענין הצמצום גופיה וכשהשתדלתי להתעמק בדבר ראיתי לכאורה כי דא ודא אחת היא זולת בגדר העבודה אם יש להשתמש בהכרה זו גם לצורך העבודה וגם בזה מוזכר בנפש החיים פ"ח כי גדולי עולם השתמשו בדרך זה ורק היה חושש לטועים עכל"ל.
 
נערך לאחרונה:
בספר קדשי יהושע ח"ה וז"ל אחר זה הגיד לי מו"ח (בעל מכתב מאליהו) כי דיבר בענין זה עם מורי ורבי החסיד הרב רש"פ מענדעלאוויץ זצ"ל מיסד ומשגיח רוחני דמתיבתא תורה ודעת ובית מדרש עליון כו' ידוע לנו כי הי' לו ידיעה רחבה בתורת הקבלה כי אמר פעם למשפחתו היום גמרתי ספר קל"ח פתחי חכמה פעם ט"ו וגם הוא דעתו שאין כאן מחלוקת בעצם הדברים ושמח מו"ח מאד כו' בפרט בדורינו שנשתנה ענין זה של מחלוקת לגריעותא דכל אחד חולק על חבירו ושש ושמח אם יכול לקרא לחבירו טועה ואפיקורס ולתלות דבריו בשיטה ישנה ויחידאה צריך לפרסם דברים אלו וכמו שמסיים מו"ח אגרת זו וז"ל ולכאורה בדור הזה אשר יש בו צורך רב לאחוד ודבוק בין החרדים לדבר ה' היה ראוי לפרסם הדבר שאין חילוקי דעות בעצם הענינים אלא איך להשתמש בהם לעבודה עכ"ל ועי' בהעמק דבר בפתיחה לבראשית שכתב הצור תמים פעלו וגו' צדיק וישר הוא דשבח ישר הוא נאמר להצדיק דין הקב"ה בתורבן בית שני שהיה דור עקש ופתלחל וכו' שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה אך לא היו ישרים בהליכות עולמים ע"כ מפני שנאת תנם שבלבם זה את זה חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס ובאו עי"ז לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל רעות שבעולם עד שחרב הבית וע"ז היה צידוק הדין שהקב"ה ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו וכו' עכ"ל.​
 
דוקה מוצא חן בעיני
מי שיודע קצת הדברים בפנים רואה שהמפרסמים שאין מחלוקת מיסודי אמונה בא מחדר הליטאי
וז"ל המכתב מאליהו לענינינו: אם נחלקו בעל התניא זי"ע והגר"א ז"ל בגדר ענין הצמצום גופיה וכשהשתדלתי להתעמק בדבר ראיתי לכאורה כי דא ודא אחת היא זולת בגדר העבודה אם יש להשתמש בהכרה זו גם לצורך העבודה וגם בזה מוזכר בנפש החיים פ"ח כי גדולי עולם השתמשו בדרך זה ורק היה חושש לטועים עכל"ל.
לא למדתי סוגיא זו בעיון
אבל כמדומני שהמכתב מאליהו הוא יחידאה בזה
 
דוקה מוצא חן בעיני
מי שיודע קצת הדברים בפנים רואה שהמפרסמים שאין מחלוקת מיסודי אמונה בא מחדר הליטאי
וז"ל המכתב מאליהו לענינינו: אם נחלקו בעל התניא זי"ע והגר"א ז"ל בגדר ענין הצמצום גופיה וכשהשתדלתי להתעמק בדבר ראיתי לכאורה כי דא ודא אחת היא זולת בגדר העבודה אם יש להשתמש בהכרה זו גם לצורך העבודה וגם בזה מוזכר בנפש החיים פ"ח כי גדולי עולם השתמשו בדרך זה ורק היה חושש לטועים עכל"ל.
בספר קדשי יהושע ח"ה וז"ל אחר זה הגיד לי מו"ח (בעל מכתב מאליהו) כי דיבר בענין זה עם מורי ורבי החסיד הרב רש"פ מענדעלאוויץ זצ"ל מיסד ומשגיח רוחני דמתיבתא תורה ודעת ובית מדרש עליון כו' ידוע לנו כי הי' לו ידיעה רחבה בתורת הקבלה כי אמר פעם למשפחתו היום גמרתי ספר קל"ח פתחי חכמה פעם ט"ו וגם הוא דעתו שאין כאן מחלוקת בעצם הדברים ושמח מו"ח מאד כו' בפרט בדורינו שנשתנה ענין זה של מחלוקת לגריעותא דכל אחד חולק על חבירו ושש ושמח אם יכול לקרא לחבירו טועה ואפיקורס ולתלות דבריו בשיטה ישנה ויחידאה צריך לפרסם דברים אלו וכמו שמסיים מו"ח אגרת זו וז"ל ולכאורה בדור הזה אשר יש בו צורך רב לאחוד ודבוק בין החרדים לדבר ה' היה ראוי לפרסם הדבר שאין חילוקי דעות בעצם הענינים אלא איך להשתמש בהם לעבודה עכ"ל ועי' בהעמק דבר בפתיחה לבראשית שכתב הצור תמים פעלו וגו' צדיק וישר הוא דשבח ישר הוא נאמר להצדיק דין הקב"ה בתורבן בית שני שהיה דור עקש ופתלחל וכו' שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה אך לא היו ישרים בהליכות עולמים ע"כ מפני שנאת תנם שבלבם זה את זה חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס ובאו עי"ז לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל רעות שבעולם עד שחרב הבית וע"ז היה צידוק הדין שהקב"ה ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו וכו' עכ"ל.​
שתי הודעות שלימות,
והבאת רק את המכתב מאליהו.
בעוד שגם הם מעולם לא אמרו שהנפש החיים לא קרא לזה כפירה אלא אמרו שהוא חשש מהטועים,
בעוד הרב גדליה קניג טען שהנפש החיים כלל לא חלק על ההתקשרות לצדיק...
 
כאשר רצו בפעם בסאטמאר במחאה בניו יארק שיזרקו ביצים וזה נגד החוק הכריזו היות שיש ברחוב פלוני רכב ביצים והוא מכשול לציבור ע"כ מזהירין ומבקשין אנא לא להיכנס לשם...
כבודו כבר אמר,
המחלוקת בענין צמצום כפשוטו קדם לזמן הבעש"ט ותלמידיו והגר"א ותלמידיו,
אם מפריע לך, תחשוב שאמרתי הרמ"ז והרמ"ק (כמדומני, ממש לא בטוח שזה אכן אלו)
 
לכל המצטטים שאין כאן פלוגתא זה פשוט חסר.
לפי רוב הפרשנויות, וכן כתב ה'תניא' בפירוש - יש בזה מחלוקת גמורה.
ואם אכן יש בכך מחלוקת, האם כל דיני 'כפירה' חלים על הצד השני?
וכפי שפסק הרמב"ם על החכמים המגשימים.
האמת שבסתם אדם מן השוק (מב' המחנות) אין לחשוש שהוא מכיר אפילו 'פשט' א' בצמצום, ק"ו שלא את הפשט השני...
 
וכן, הנפש החיים וכמובן רבו אדוננו הגר"א אחזו שבחסידות יש אלמנטים כפרניים!
הדברים אכן ידועים, אך מאוד מסקרן אותי, האם יש לכך מקורות בכתובים?
(מלמד מכתבו של הגאון המקובל ה"לשם")
 
לכל המצטטים שאין כאן פלוגתא זה פשוט חסר.
לפי רוב הפרשנויות, וכן כתב ה'תניא' בפירוש - יש בזה מחלוקת גמורה.
ואם אכן יש בכך מחלוקת, האם כל דיני 'כפירה' חלים על הצד השני?
וכפי שפסק הרמב"ם על החכמים המגשימים.
האמת שבסתם אדם מן השוק (מב' המחנות) אין לחשוש שהוא מכיר אפילו 'פשט' א' בצמצום, ק"ו שלא את הפשט השני...
המכתב אליהו ודעימיה סוברים שאין מחלוקת בעיקרן של הדברים בענין הצמצום בין ספר התניא ונפש החיים דגם הנפש החיים סובר דהצמצום אינה כפשוטו וז"ל בשער ג' פ"ז וז"ל ומודעת שכל דברי האריז"ל בנסתרות משל הם ופנימיות ענין הצמצום והקו הכוונה על אלו הב' בחינות הנ"ל שהן בעצם בחינה אחת וענין אחד לגמרי כי ביאור לשון צמצום כאן אינו לשון סילוק והעתק ממקום למקום להתכנס ולהתחבר עצמו אל עצמו כביכול להמציא מקום פנוי ח"ו אלא כענין שאמרו בב"ר סוף פרשה מ"ה וצמצמה פניה ולא ראתה המלך ובאיכה רבתי בריש א"ב דאני הגבר הלכה וצמצמה פניה אחר העמוד שפירושו שם לשון הסתר וכסוי עי' בערוך ערך צמצום כן כאן מלת צמצום היינו הסתר וכסוי והכוונה שאחדותו ית"ש בבחינת עצמותו הממלא כל עלמין בהשואה גמורה מכנים אנחנו בשם צמצום מחמת שאחדותו יתב' הממלא כל עלמין הוא מצומצם ומוסתר מהשגתינו וכענין אכן אתה קל מסתתר ישעיה מ"ה עכל"ל.​
 
בעוד הרב גדליה קניג טען שהנפש החיים כלל לא חלק על ההתקשרות לצדיק...
לא צריכים לזה רבי גדליה קניג הנפש החיים כותב שני פעמים בפירוש דשיתוף הוא רק עם עבודה כהשתחויה וכדומה אבל עצם התקשרות ודביקות לצדיק לא יעלה על הדעת דחולק על זה כי כך לשונם ז"ל הדבק בת"ח ומפורסם פירושו בדברי קדמונים כמצורף
ובספר המצוות להמב"ם מצוה ו וז"ל שצונו להתחבר עם החכמים ולהתיחד עמהם ולהתמיד בישיבתם בכל אופן מאופני העבודה והחברה במאכל ובמשתה והעסק עכ"ל ובמהרש"א כתובות קיא וז"ל כל המשיא בתו לת"ח וכו' כאלו מדבק בשכינה כו' והוא מבואר הדיבור בזה כי הנפש מתדבק ברוח והרוח בנשמה תחת כסא הכבוד צרורה בצרור החיים כו' והעושה פרקמטיא לת"ח אין זה דיבוק ממון שהרי לא נותן כלום מממונו אבל הוא דבוק שכלי בכל מה דאפשר
וז"ל דרשות הר"ן דרוש השמיני
1765840833297.png ובשו"ת הרדב"ז וז"ל 1765840905077.png

ו
 
המכתב אליהו ודעימיה סוברים שאין מחלוקת בעיקרן של הדברים בענין הצמצום בין ספר התניא ונפש החיים דגם הנפש החיים סובר דהצמצום אינה כפשוטו וז"ל בשער ג' פ"ז וז"ל ומודעת שכל דברי האריז"ל בנסתרות משל הם ופנימיות ענין הצמצום והקו הכוונה על אלו הב' בחינות הנ"ל שהן בעצם בחינה אחת וענין אחד לגמרי כי ביאור לשון צמצום כאן אינו לשון סילוק והעתק ממקום למקום להתכנס ולהתחבר עצמו אל עצמו כביכול להמציא מקום פנוי ח"ו אלא כענין שאמרו בב"ר סוף פרשה מ"ה וצמצמה פניה ולא ראתה המלך ובאיכה רבתי בריש א"ב דאני הגבר הלכה וצמצמה פניה אחר העמוד שפירושו שם לשון הסתר וכסוי עי' בערוך ערך צמצום כן כאן מלת צמצום היינו הסתר וכסוי והכוונה שאחדותו ית"ש בבחינת עצמותו הממלא כל עלמין בהשואה גמורה מכנים אנחנו בשם צמצום מחמת שאחדותו יתב' הממלא כל עלמין הוא מצומצם ומוסתר מהשגתינו וכענין אכן אתה קל מסתתר ישעיה מ"ה עכל"ל.​
שוב,
מהמתנגדים מדובר רק במכתב מאליהו, בעוד שבצד שכנגד רבו האומרים כן.
רוב ככל המתנגדים אחזו שישנה מחלוקת ברורה בעניין.
דברי הנפש החיים דברים כפשטן הם שהשגתינו בבורא כל כך רחוקה היא ועוברת כל כך הרבה השתלשלויות ומסכים, עד ש שבמעט שבאפשרותינו להשיג לא נראה כבודו יתברך בכל עצמותו אלא בצמצום היינו הנהגה של הסתר מציאותו יתברך בגשמיות.

והב' בחינות שהבאת הלא הם הבחינה מצידינו והבחינה מצד עצם עצמותו ועיי"ש ודו"ק היטב.

לא צריכים לזה רבי גדליה קניג הנפש החיים כותב שני פעמים בפירוש דשיתוף הוא רק עם עבודה כהשתחויה וכדומה אבל עצם התקשרות ודביקות לצדיק לא יעלה על הדעת דחולק על זה כי כך לשונם ז"ל הדבק בת"ח ומפורסם פירושו בדברי קדמונים כמצורף
ובספר המצוות להמב"ם מצוה ו וז"ל שצונו להתחבר עם החכמים ולהתיחד עמהם ולהתמיד בישיבתם בכל אופן מאופני העבודה והחברה במאכל ובמשתה והעסק עכ"ל ובמהרש"א כתובות קיא וז"ל כל המשיא בתו לת"ח וכו' כאלו מדבק בשכינה כו' והוא מבואר הדיבור בזה כי הנפש מתדבק ברוח והרוח בנשמה תחת כסא הכבוד צרורה בצרור החיים כו' והעושה פרקמטיא לת"ח אין זה דיבוק ממון שהרי לא נותן כלום מממונו אבל הוא דבוק שכלי בכל מה דאפשר
וז"ל דרשות הר"ן דרוש השמיני
1765840833297.png ובשו"ת הרדב"ז וז"ל 1765840905077.png

ו
דבריך אינם עומדים במבחן המציאות, רק אצטט דברי הנפש החיים עצמם:
"היינו שלא לכוין להשתעבד ולהתדבק בשום עבודה לאיזה כח או כחות פרטים אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת. רק לכוין הכל לשם העצם המיוחד הוי"ה ית"ש מקורא וכללא של כלל הכחות כולם שנמשכו ממנו... ואפילו להשתעבד ולהתדבק באיזה עבודה לבחי' רוה"ק שבאיזה אדם נביא ובעל רוה"ק. גם זה נקרא עכומ"ז ממש...ועם כי עיקר אזהרת הכתוב על כל העכומ"ז הנ"ל היינו בארבע עבודות דוקא אמנם עתה שעבודת התפלה בהשתעבדות כוונת הלב הוא במקום עבודת הקרבן. ודאי גם ע"ז שייך האזהרה"

בלי השתחוואה ובלי שום דבר נוסף! עצם התפילה בהתקשרות למשהו או מישהו נוסף מלבד הבורא יתברך עצמו!

והראיות שהבאת אינם אלא הבל ושווא נתעה,
לא כתוב שם מילה על תפילה!
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה