חנוכה - הערה במ"ב בטעם האיסור להשתמש לאור נר חנוכה | ענייני דיומא חנוכה - הערה במ"ב בטעם האיסור להשתמש לאור נר חנוכה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,112
תודות
6,889
נקודות
407
כתב השו"ע (תרעג א') אסור להשתמש לאור נר חנוכה ובמ"ב שם הביא שני טעמים מהראשונים א. כדי שיהא ניכר שהוא נר מצוה לפרסם הנס ב. כיון שעל ידי נס שנעשה במנורה תקנוה עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל.
ובהמשך הסעיף כ' השו"ע שאפי' לבדוק ולספור מעות אסור לאור נר חנוכה. וכ' המ"ב (והוא מגמ' בשבת) הטעם שלא יהיו מצוות בזויות עליו עיי"ש.
וצ"ב לאחר טעם זה מדוע צריכים לטעמים הראשונים.
 
וצ"ב לאחר טעם זה מדוע צריכים לטעמים הראשונים.
הטעם הזה שייך רק במעות, שזה תשמיש בזוי, והשו"ע בתחילה דיבר על תשמיש שאינו בזוי.
וטעמים הראשונים לא שייכי במעות משום שזה תשמיש קל,
והדבר מחולק לשתי סוגיות שונות בגמ' בדף כא' ב' אסור להשתמש לאורה, ובדף כב' א' אסור להרצות מעות,
 
מקור טעמי המשנ"ב הם רש"י (כא.) והר"ן (ט. מדה"ר),
ובר"ן מבואר שהוצרך לדבריו בתשמיש מצוה, ולהדלקה בשבת דהחשש שישתמש לסעודת שבת.

בשולי הדברים, מהרב נדיב לב שליט"א מצופה היה לציין למקור הדברים, ברש"י ובר"ן,
אנחנו רגילים לדברים מבוססים מהשורש!
 
מקור טעמי המשנ"ב הם רש"י (כא.) והר"ן (ט. מדה"ר),
ובר"ן מבואר שהוצרך לדבריו בתשמיש מצוה, ולהדלקה בשבת דהחשש שישתמש לסעודת שבת.

בשולי הדברים, מהרב נדיב לב שליט"א מצופה היה לציין למקור הדברים, ברש"י ובר"ן,
אנחנו רגילים לדברים מבוססים מהשורש!
ציינתי באשכולות אחרים לדברי הר"ן. ודברי רש"י הלא מפורסמים. (הסוגיות בשבת כ-כג שעוסקים בנושא).
(למעשה חלק מהערות אלו דברים שכתבתי לפני יותר מעשרים שנה.. בזמן שפחות הקפדתי לציין כל מקור ומקור...:)
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

[QUOTE="נחמן זייתוני, post: 61279, member...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה