זבחים - הערות והארות במסכת זבחים | ים התלמוד | פורום אוצר התורה זבחים - הערות והארות במסכת זבחים | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

דב״ש

משתמש רשום
gemgem
הודעות
50
תודות
112
נקודות
30
א) ב. מתני׳ שמעון אחי עזריה אומר שחטן לשם גבוה מהן כשרין לשם נמוך מהן פסולין כיצד קדשי קדשים ששחטן לשם קדשים קלים פסולין קדשים קלים ששחטן לשם קדשי קדשים כשרין הבכור והמעשר ששחטן לשם שלמים כשרין שלמים ששחטן לשם בכור ולשם מעשר פסולין


יש לדקדק מדוע בתחילה הקדים שמעון אחי עזריה דין כשרין קודם דין פסולין ואח"כ כשאמר כיצד כו' הקדים ציור של פסולין לציור של כשרין ולבסוף חזר ואמר ציור של כשרין קודם ציור של פסולין. וצ"ע בזה.



ב) ב. רש"י ד"ה הנשחטין לשם פסח - כל שאר זבחים שנזבחו בי"ד בניסן לשם ״פסח״ או שנזבחו לשם ״חטאת״ בכל זמן פסולין כי היכי דאינהו פסולין לשם אחרים "ובגמרא יליף טעמא דאחרים לשם ״פסח״ בברייתא."

ויש לעיין מ"ט דאחרים לשם חטאת? וצ"ע.


ג) ב: רד״ה ונדבה- בסו״ד - (מפי השמועה במנחות עד כאן)


צריך עיון בכוונת רש״י. ועוד יש להעיר מדוע דברי רש״י בסוגריים ומה כוונתו במש״כ ״עד כאן״ ואולי הוא מן המדפיסים.
 
יש לדקדק מדוע בתחילה הקדים שמעון אחי עזריה דין כשרין קודם דין פסולין ואח"כ כשאמר כיצד כו' הקדים ציור של פסולין לציור של כשרין ולבסוף חזר ואמר ציור של כשרין קודם ציור של פסולין. וצ"ע בזה.
כמדומני מבואר בגמ' בכמה מקומות שלפעמים מתחילים לבאר מהסוף להתחלה כיון שסיים בו ממשיך מייד לפרשו.
 
ויש לעיין מ"ט דאחרים לשם חטאת? וצ"ע.
הטעם מבואר בפירוש בדברי רש"י "כי היכי דאינהו פסולין לשם אחרים"
אך בפסח, היות שכשר הוא לשם אחרים בכל ימות השנה, נצרך ביאור וטעם בדבר.
 
צריך עיון בכוונת רש״י. ועוד יש להעיר מדוע דברי רש״י בסוגריים ומה כוונתו במש״כ ״עד כאן״ ואולי הוא מן המדפיסים.
ברש"י בזבחים יש כן בכמה וכמה מקומות, ושמעתי ממרן הגרח"פ ברמן שליט"א שנראה שאי"ז לשון רש"י אלא הוא מן המדפיסים.
 
ב.

בפסח ששחטו שלא לשמו כתב רש"י "הפסח בזמנו - [פסול] שלא לשמו כל זמן שחיטתו דהיינו מחצות היום של ערב פסח עד הערב"
ואילו גבי הנשחטין לשם פסח כ' "כל שאר זבחים שנזבחו בי"ד בניסן לשם פסח"

ונסתפקתי, האם סמך על מה שפי' לעיל דהיינו דוקא מזמן שחיטתו, או שחלוק בזה דין פסח ששחטו שלא לשמו, מדין הנשחטין לשם פסח.

נכתב מקופיא, ואין עיתותיי בידי לעיין היטב כעת בסוגיות אלו.
 
ג) ב: רד״ה ונדבה- בסו״ד - (מפי השמועה במנחות עד כאן)


צריך עיון בכוונת רש״י.
בגמ׳ ריש מנחות יש אותה גמ׳ בדיוק כמו כאן
יתכן שאת הפירוש הזה רש״י שמע בלומדו מנחות והביא את הפירוש גם כאן
 
ונסתפקתי, האם סמך על מה שפי' לעיל דהיינו דוקא מזמן שחיטתו, או שחלוק בזה דין פסח ששחטו שלא לשמו, מדין הנשחטין לשם פסח.
תפוס לשון ראשון
בוודאי שאין חילוק בזה
הלא פסח בשאר ימות השנה הוא שלמים וגם בי״ד קודם חצות הוא שלמים לכל דבר
 
הלא פסח בשאר ימות השנה הוא שלמים וגם בי״ד קודם חצות הוא שלמים לכל דבר
במחילה, לא הבנתי טענתו, הפסח עצמו, שלמים הוא קודם חצות, ולכך אינו נפסל.
נ.ב. לכאו' אינו מדוייק, שכן זה שהקדיש אותו לשם פסח, ודעתו עליו להקריבו לפסח אחר חצות, קשה לומר ששלמים הוא.
אך שמא בנשחטין לשם פסח, ולא מיירי בפסח גופיה, נפסלו כבר מתחילת היום?
מקופיא, ומפשט לשון רש"י, ואם יש בידך מקור מפורש, אנא ממך הודיעני.
 
ודעתו עליו להקריבו לפסח אחר חצות, קשה לומר ששלמים הוא.
אם מקריבו קודם חצות הוא שלמים
ברור שהוא עומד לפסח אבל כל עוד שמקריבו קודם זמנו הוא שלמים
אך שמא בנשחטין לשם פסח, ולא מיירי בפסח גופיה, נפסלו כבר מתחילת היום?
למה שיהיה הבדל לא הבנתי
כשהוא שוחט לשם פסח שלא בזמן פסח זה כאילו שוחט לשם שלמים
 
מהו 'הפסח בזמנו והחטאת בכל זמן', הלא חטאת כל זמן הוא זמנה? [ושמא הכונה גם לשבתות ויו"ט שאינו דוחה, וצ"ע].
היות שהגבילו את הפסח לזמן מסויים, ציינו שלחטאת אין הגבלה בזמן.
והיינו משום שכל שעה זמנה הוא.
 
זבחים ו
"אמר רבא: עשה דסמיכה קאמרת? שאני התם, דכל כמה דלא שחיט בעמוד וסמוך קאי, אימת קא הוי עשה? לאחר שחיטה, לאחר שחיטה לא קא מיבעיא לן",
להיכן נעלם הדין של 'באין כאחד'?.
 
כ.

רש״י ד״ה אלא מאי אית לך למימר - עליה

צ״ע כוונתו בזה.
 
בזבחים דף כ ע"א מבו' דהטעם שמעמידים את פרו של הכהן גדול בין האולם למזבח אף שאין זה דרך כבוד לשחוט את הפר סמוך להיכל כשאפשר לשוחטו בסמוך לכניסה לעזרה הוא משום חולשה דכ"ג - שכל עבודות של יום הכיפורים עליו ותש כחו להכי ממטינן ליה להתם לפי שהוא צריך להכניס דמו להיכל ולהזות ולא יכבד עליו משוי המזרק והדם.
יש טעם להוסיף, שמאחר ונתבאר בדף כ"ה ע"א שהשוחט צריך שיקבל את כל דמו של פר. ודם של פר גדול הוא כ- 50 ליטר! שזהו משוי גדול!
 
זבחים נה.

מתני׳ התודה כו׳ בכל מקום פירש״י ״אין טעונין צפון״

מתני׳ שלמים כו׳ בכל מקום פירש״י ״אף בדרום״ ובגמרא יליף לה

צ״ע בשינוי הלשון
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מה הדין?
האם הכסף שייך למעשר כי זה נחשב לשבח...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה