הרוגוטשובער השתייכותו לחסידות | פורום אוצר התורה

הרוגוטשובער השתייכותו לחסידות

כותרת האשכול

הראגצובר התבטא פעם ג' ידעו ללמוד
הרמב"ם
הבעל התניא
והוא עצמו
ומיניה וביה אתה מביא ראיה?
ללא ספק שו"ע הרב נחשב לאחד מגדולי הפוסקים. כך שלענ"ד אין באמרה זו משהו יוצא דופן שמעיד על השתייכותו של הרוגוטשובער...
(אגב הוא היה חסיד חב"ד-קאפוסט...)
ערכו במכלול.
 
הרוגצ'ובר הי' חסיד גמור, במובן הרעיוני, דהיינו השתייכות לתנועת החסידות.
אבל לא במובן של להתבטל לאדמו"רים, שזה אפילו לגר"ז לא התבטל.
הוא כנראה לא התבטל לאף אחד שהיה בטווח של שלש מאות שנה לפניו לכה''פ.

צריך להגדיר יותר מה הכונה 'מובן רעיוני' אני לא מספיק בקי במהות החסידות, אבל חסידות בלי התבטלות לרבי או לשיטה נשמע לכאו' לא אפשרי.
הוא אומנם היה נקרא רבם של החסידים בדוינסק, אבל בעצם במה התבטא היותו חסיד? [זו שאלה, לא נסיון להגדרה].
 
ידועה תשובתו על ענין אמירת הלל בבית הכנסת בליל פסח (צפנת פענח ח"ב סי' ח):
אך מה אני יכול לכתוב למתנגד כמוך, כי גם אתה היית חסיד כמונו הייתי מגלה בזה לך רזין מדורשי רשומות ודורשי חמורות, אך למתנגד כמוך די בזה ובפרט שאתה מטיף ומגיד ר''ל לכן אני מקצר ובא.
 
אבל לא במובן של להתבטל לאדמו"רים, שזה אפילו לגר"ז לא התבטל.
מה נקרא ביטול?
לכאו' מה שלא התבטל לאף אחד היינו בלימוד
אבל מי אומר שלא סבר שהיה לבעה"ת וכדו' נשמה גבוהה/כללית וכו'
 
מה נקרא ביטול?
לכאו' מה שלא התבטל לאף אחד היינו בלימוד
אבל מי אומר שלא סבר שהיה לבעה"ת וכדו' נשמה גבוהה/כללית וכו'
נראה לי שגם לא מובא שהוא הסתופף בצלו של הבע"ת, אולי דיבר בשבחו.
 
ידועה תשובתו על ענין אמירת הלל בבית הכנסת בליל פסח (צפנת פענח ח"ב סי' ח): אך מה אני יכול לכתוב למתנגד כמוך, כי גם אתה היית חסיד כמונו הייתי מגלה בזה לך רזין מדורשי רשומות ודורשי חמורות, אך למתנגד כמוך די בזה ובפרט שאתה מטיף ומגיד ר''ל לכן אני מקצר ובא.

ובסוף התשובה שם מבקש ממנו שיתפלל עליו...
 
ישנו ספר שלם של שו"ת בין הרוגוטשובער לרב כמדומני שהתגורר בארה"ב ומעודי התפלאתי מפורסם כיצד בגאונותו ביטל כמעט כל מי ששוחח עמו בלימוד, וכאן רואים ספר שלם של התכתבות ארוכה ביניהם, אף שרב זה כמדומני לא היה מגדולי הרבנים בארה"ב ולא היה מפורסם כעילוי, חשבתי אולי כי כשדיברו עם הרוגוטשובער פא"פ לא היה שייך לעמוד בקצב גאונותו ולכן לעיתים זה ששוחח עמו 'איבד את הקשר' מעוצמת הגאונות המבהילה ויתכן שכשזה היה מו"מ בכתב היה יותר קל לנהל עמו את הדברים כנלע"ד.
 
ישנו ספר שלם של שו"ת בין הרוגוטשובער לרב כמדומני שהתגורר בארה"ב ומעודי התפלאתי מפורסם כיצד בגאונותו ביטל כמעט כל מי ששוחח עמו בלימוד, וכאן רואים ספר שלם של התכתבות ארוכה ביניהם, אף שרב זה כמדומני לא היה מגדולי הרבנים בארה"ב ולא היה מפורסם כעילוי, חשבתי אולי כי כשדיברו עם הרוגוטשובער פא"פ לא היה שייך לעמוד בקצב גאונותו ולכן לעיתים זה ששוחח עמו 'איבד את הקשר' מעוצמת הגאונות המבהילה ויתכן שכשזה היה מו"מ בכתב היה יותר קל לנהל עמו את הדברים כנלע"ד.
אם הכוונה ל'מכתבי תורה' הוא היה גר בווארשא
 
יתכן והנך צודק ואני טועה ראיתיו לפני שנים רבות בכל אופן מה שכתבתי הוא שבפגישותיו עם גאוני עולם מפורסם הביטול שהיה מול הכתיבה שנראית אחרת לחלוטין.
 
ישנו ספר שלם של שו"ת בין הרוגוטשובער לרב כמדומני שהתגורר בארה"ב ומעודי התפלאתי מפורסם כיצד בגאונותו ביטל כמעט כל מי ששוחח עמו בלימוד, וכאן רואים ספר שלם של התכתבות ארוכה ביניהם, אף שרב זה כמדומני לא היה מגדולי הרבנים בארה"ב ולא היה מפורסם כעילוי, חשבתי אולי כי כשדיברו עם הרוגוטשובער פא"פ לא היה שייך לעמוד בקצב גאונותו ולכן לעיתים זה ששוחח עמו 'איבד את הקשר' מעוצמת הגאונות המבהילה ויתכן שכשזה היה מו"מ בכתב היה יותר קל לנהל עמו את הדברים כנלע"ד.
הגאון רבי מרדכי קאלינא מווישאגראד. אמנם פחות התפרסם מגדולים אחרים, אבל מדובר בגברא רבה.
לגוש"ע גם אני סבור כמו שכתב כ' להבדיל את יחסו של הרוגאצ'ובר בכתב ובשיחה בלי קשר לנ"ל.
 
חזור
חלק עליון