בהעלותך - השבח של אהרון - שלא שינה | במדבר | פורום אוצר התורה בהעלותך - השבח של אהרון - שלא שינה | במדבר | פורום אוצר התורה

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
964
תודות
2,989
נקודות
357
רשי להגיד שבחו של אהרן שלא שינה.

נראה לבאר מהו השבח הגדול כל כך עד שהתורה עצמה הביאה זאת שמדוע יעלה בליבו לשנות,
ועוד שכידוע התורה אינה ספר מעשיות ואם כן מה תועלת יש בסיפור שבח זה,

ונראה להקדים.
הנה עולם הספירות מחולק לשלושה חלקים כתר, חב"ד, והמידות,
וידוע שהחלוקה ביניהם היא שחב"ד הם מידות השכל, שהמוח מחשב בהם ולאחר מכן יורדים אל הלב ואלו שבעת המידות.
אבל מידת כתר היא למעלה מן השכל אלו דברים שאין המח מבינם ואין המח שולט בהם (פי' אפי' אם ירצה המח לחשב בהם לא יוכל לשנות בהם) ונקראים "על מודע"
ומחולקים ל3, אמונה, רצון, תענוג,
והנה המתבונן במידת כתר יראה שאי אפשר לבארה ואין לשכל יד בהם כגון תענוג הנה הנאת אדם מניגון אינה דבר שכלי כלל ואם ירצה שלא להנאות מהם אי"ז בידו משום שזהו למעלה מן השכל.

והנה כל אדם מסובב בניסיונותיו והרבה מן הפעמים ינסה להבין מדוע אני תאב לדבר איסור זה.
כגון דיבור בגנות חברו מה הנאה יש להרוג באף איש ולחרוץ גורלו בפיו הרי כל המתבונן בזה ישתומם בזה.
ובכל זאת אם ינסה לשכנע את עצמו שאין זה מהנאו לא תצלח לו עבודה זו.

אך ע"פ המבואר זה ניחא שיש בדבר זה בחלקים השייכים למידת כתר והוא רצון לעשות את אותו דבר שברצונו לעשות
תענוג מעצם הדבר שנהנה בו.
ובשניהם אין ביכולת אדם לשנות שהרי בידו שלא לעשות את אותו חפץ אך אין ביכולתו שלא לרצות או להתענג.

והנה כשעולה על אדם תאווה המנוגדת לרצון השי"ת ויגבר עליה שלא לעשותה ואף יסרנה ממוחו שלא להרהר בה.
אך בכל זאת ישבר ליבו לראות וכי זה הוא תאב "חמת מלאה צואה" ויתמה מתי יגבר על הרהורים אלו לעולם.
ולאחר שיראה שאין בכוחו לגבור עליהן יכול ח"ו ליפול לידי ייאוש באומרו על אף מלחמתי נותרתי מוכתם באלו הדברים והנה דל כוחי כי הרי כל רצוני הוא שלא להרהר ברע ואף על זה לא גברתי.

ולכך אמרה תורה ויעש אהרן להגיד שבחו של אהרן והשבח אינו מניעת רצון לשנות מציווי הקב"ה אלא להפך שרצה לשנות ולא שינה.
ובזה יתנחם אדם בראותו שעל אף שחושק לחפציו המשונים הקבה מאריך ומכיר בגדלות המתגבר עליהן שלא עשהן שאהרן הכהן חשק לדבר משונה ביותר להעלות אור במנורה אך באופן שונה מציווי השית ואפי' הכי התגברותו נכתבה בתורה לשבח שלא שינה
אך עוד חלק יש בזה והוא שלעולם אין לזלזל בניסיונות השני, וקרא וסברא היא, קרא שאהרן שחשקו היה לשנות מציווי השי"ת והשי"ת האריכו על זה שלא שינה, וסברא שחשק אינו בכוח האדם לשנותה אלא ממידת כתר שאין ביד אדם לגבור עליה.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון