קרח - וזה יהיה לך מקודש הקדשים | במדבר | פורום אוצר התורה קרח - וזה יהיה לך מקודש הקדשים | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,218
תודות
5,735
נקודות
497
אור שמח הלכות מעשר שני ונטע רבעי פ"ג ה"י:
ואם נאמר דסיכה הוי בכלל אכילה דבר תורה צ"ע מנ"ל דסיכה אסור בשמן קודש טהור, ואם נאמר דמה"ת סיכה לא הוי בכלל אכילה רק לענין שלא יהא מקרי שמאבדין תרומה ועוברין משום משמרת תרומתי ע"ז איתרבאי דסיכה אינה הורדה בדבר העומד לכך כמו שמן, הוי א"ש דגבי קודש אכילה כתיבא אבל אם נאמר דסיכה כאכילה מה"ת צ"ע. ואולי משום דמאשי ד' מותר האשים זכי רחמנא לכהנים ולא אשכחן גבי מזבח רק אכילה ושתיה בלבד (מנחות דף כ') לא סיכה, לכן גם כהנים לא זכו לסיכה וצ"ע.

ואפשר להוסיף מקדושין (נב, ב) "מן האש, מה אש לאכילה אף לך לאכילה".

אגב שאלת האו"ש מתחזקת לפי דברי הגרי"ז שסיכה כשתייה כלפי דין החפצא,
בצירוף דברי הבית הלוי שאכילת קדשים היא רק דין שהחפצא ייאכל [ולכן אפשר לאכול חי].

ואשמח אם יוסיפו בזה.​
 
כי שם אין אפשרות אחרת, והשאלה היא רק מדוע בכלל יש עניין לאוכלו חי, וע''ז תי' דיש עניין משום החפצא
ולפי"ז יצא שגם בסיכה אם לא יהא אפשרות לאכול - יהיה מותר לסוך,
ואולי ע"ז אפשר לומר שאה"נ, וצ"ע.
ויישר כח.
 
כי שם אין אפשרות אחרת, והשאלה היא רק מדוע בכלל יש עניין לאוכלו חי, וע''ז תי' דיש עניין משום החפצא
יש לעיין בראיית הבית הלוי מיומא (לט, ב) שלחם הפנים קבלו כל אחד פחות מכזית,
ולכאו' אם יש בזה ביטול עשה של הגברא - עדיין ק' שהיו צריכים לחלוק באופן שלא יבטלו מצווה,
ויל"ע בזה.

עוד יל"ע מפסחים (עא, א) שס"ד שהכהנים מקיימים מצוות שמחה בשבת בסוכות באכילת שעירי חטאת חי,
ולכאו' לפי דברי כ"ת הלא אפשר להמתין לערב ולבשל, ואולי מצוות שמחה דוחה זאת,
ובעצם האבי עזרי מקשה מעיקר ההו"א הזו על הבית הלוי שנוקט שאכילת חי נחשב שלא כדרך,
ואולי אפשר לדון שבס"ד כל קיום דין הקדשים הוא בכלל שמחה, ובאמת הגמ' מקשה ששמחה בחי ליכא.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון