וישב - ויקרע יעקב שמלתיו - ברכה לבטלה? | בראשית וישב - ויקרע יעקב שמלתיו - ברכה לבטלה? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,302
תודות
7,535
נקודות
547
ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים. (בראשית פרק לז פסוק לד).

א. כיצד לא חששו השבטים לגרום לאביהם שיברך ברכה לבטלה, ברוך דיין האמת. בפרט למבואר במדרש והובא ברש"י שאבותינו קיימו מצוות דרבנן כולל עירובי תבשילין.
ב. איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן (אמנם חיה רעה אכלתו אבל סו"ס את שארית דמו ועצמותיו אפשר וצריך לחפש ולקבור. ויש לדחות).

ובהערה הראשונה דוחק לומר, דסו"ס מברכים גם על בשורה רעה, וזה בין אם יוסף חי או נמכר לעבד בכלל בשורה רעה. דהסברא נותנת דכל שכיון לברך דיין האמת על מיתת בנו לא יד"ח על בשורה רעה אחרת שלא ידע ולא התכוין עליה. ויש לדון.
ולכן נ"ל דיש לחלק בין אמירת ברכות לשאר מילי שקיימו האבות. והטעם, דנוסח הברכות נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה, וקודם לכן כל אחד אמר בלשונו, ואפשר גם אבותינו נהגו כך. אם כי י"ל דגם בלשונו מזכיר את שם ה'.
 
ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים. (בראשית פרק לז פסוק לד).

א. כיצד לא חששו השבטים לגרום לאביהם שיברך ברכה לבטלה, ברוך דיין האמת. בפרט למבואר במדרש והובא ברש"י שאבותינו קיימו מצוות דרבנן כולל עירובי תבשילין.
ב. איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן (אמנם חיה רעה אכלתו אבל סו"ס את שארית דמו ועצמותיו אפשר וצריך לחפש ולקבור. ויש לדחות).

ובהערה הראשונה דוחק לומר, דסו"ס מברכים גם על בשורה רעה, וזה בין אם יוסף חי או נמכר לעבד בכלל בשורה רעה. דהסברא נותנת דכל שכיון לברך דיין האמת על מיתת בנו לא יד"ח על בשורה רעה אחרת שלא ידע ולא התכוין עליה. ויש לדון.
ולכן נ"ל דיש לחלק בין אמירת ברכות לשאר מילי שקיימו האבות. והטעם, דנוסח הברכות נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה, וקודם לכן כל אחד אמר בלשונו, ואפשר גם אבותינו נהגו כך. אם כי י"ל דגם בלשונו מזכיר את שם ה'.
מי אמר שיעקב בירך, הלא היו די סיבות לא לברך, זה היה רק השערה 'חיה רעה אכלתו' 'הכר נא', ועוד.
 
ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים. (בראשית פרק לז פסוק לד).

א. כיצד לא חששו השבטים לגרום לאביהם שיברך ברכה לבטלה, ברוך דיין האמת. בפרט למבואר במדרש והובא ברש"י שאבותינו קיימו מצוות דרבנן כולל עירובי תבשילין.
ב. איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן (אמנם חיה רעה אכלתו אבל סו"ס את שארית דמו ועצמותיו אפשר וצריך לחפש ולקבור. ויש לדחות).
בגוף הדבר שיעקב היה אונן
עיין כאן בעטרת צבי מזידיטשוב זי''ע שכתב כן
 

קבצים מצורפים

ויותר נראה.
שמי שבאמת עצוב ממשהו צריך לברך דיין האמת.
הגע בעצמך.
הרי כל רע בעולם יתברר כטוב לקץ הימים, האם יתברר שיחשב ברכה לבטלה?
ופשוט שכל אלו שלטובתם נשברה רגל פרתם, ודאי שבזמנו בירכו הברכה הראויה לזמנו, שהרי רק אח"כ יתברר שזה היה לטובתם.
וכן פשוט שבהטוב והמיטיב ושהחיינו, אם לאחמ"כ התברר שהיה עסק רע, ודאי אינו עושהו ברכה לבטלה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נראמ משארז"ל שהמלאכים קטרגו ואמרו תנה הודך על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה