שלח - ולא תתורו - למה נכתב הלב קודם העין | במדבר שלח - ולא תתורו - למה נכתב הלב קודם העין | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,408
תודות
5,491
נקודות
517
ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם.

כותב רש"י "הלב והעיניים הם מרגלים לגוף… העין רואה והלב חומד, והגוף עושה את העבירות".

וידועה השאלה, אם "העין רואה והלב חומד", כלשון רש"י, אזי הסדר בפסוק היה צריך להיות קודם "אחרי עיניכם" ולאחר מכן "ואחרי לבבכם" ולא כפי שכתוב, "אחרי לבבכם ואחרי עיניכם"?

אחת התשובות הידועות לכך היא, שאמנם העין רואה, אך לבו של אדם ופנימיותו הם הקובעים מראש מה תראה העין; וכך, לעתים שני אנשים מתבוננים באותה מציאות, וכל אחד רואה דברים אחרים, לפי פנימיותו. לכן, הסדר הוא "אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" – האישיות קובעת מה יראו העיניים ומעצבת את הראיה.
 
ר' מנדל פוטרפעס זי"ע היה אומר,
אם אתה יודע על מקום שלא טובה ראיתה,
מדוע אתה הולך לשם,
זה הלב שמושך את הגוף ללכת למקומות,
מושך את העין להסתכל,
 
ודעתי האישית הדלה והקטנה היא:
שזה מרמז על תאוות הסקרנות שצריך להלחם בה,
לא לפני כל דבר צריך ללכת להסתכל,
 

הודעות מומלצות

ממש"כ ליו"כ
הנה תוס' שבועות י"ג...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון