חנוכה - ועל המלחמות- מדוע מודים על המלחמה | ענייני דיומא חנוכה - ועל המלחמות- מדוע מודים על המלחמה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

במחשבה תחילה

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
45
תודות
117
נקודות
130
ידועה השאלה מדוע מודים על המלחמות, והתשובה הפשוטה היא שאנו מודים על כך שה' נתן כח עוז וגבורה לחשמונאים לעמוד נגד היוונים, אך אפשר לומר עוד שאנו מודים על כך שהיה עם מי להילחם, שהרי היום אנו מתמודדים עם אותה תרבות יוון (המערב), אך הם אינם מכריזים מלחמה נגד התורה והיהדות, ולכן רבים חללים היא מפילה, ועל זה אנו מודים שהיה מול מי ללחום והיה ברור צד הרע וצד הטוב, מי הרשעים ומי הצדיקים מי הטמאים ומי הטהורים.
 
כלומר, אנו מודים על עצם זה שהם הכריזו עלינו מלחמה וידענו להילחם.

ובאמת יש כאלה שלא גורסים "על המלחמות" להורות שעיקר ההודיה היא על נס פך השמן ולא על המלחמה.
וזאת משום שהחשמונאים אל נשארו נאמנים לה' ותורתו.

והארכתי בזה במאמרי האחרונים.
 
שאלה נפלאה!
ובפשטות נראה לומר שאין הכונה לעצם המלחמות אלא למהלך המלחמות וכדבר שנאמר במסכת ראש השנה פ"ג מ"ח
"והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וגו' (שמות יז יא).
וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה?
אלא לומר לך: כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים, היו מתגברים; ואם לאו, היו נופלין"

"וזהו שנאמר שם ועל המלחמות שעשית לאבותינו"
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה