• מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

נהנה מקושיא טובה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
85
תודות
219
נקודות
30
יעקב אבינו נדר נדר אם יהיה אלקים עמדי וכו' ושבתי בשלום וברש''י שלם מן החטא,
וצ''ב שראיתי בחת''ס עה''ת בפרשת וישלח אה''פ ויירא יעקב מאוד וברש''י שמא יגרון החטא, שהביא בשם הרמב''ן שם שיעקב חטא במה שכרת ברית עם לבן עובד עבודה זרה עיי''ש
ולכאורה לפי''ז שהיה כאן איזשהו פגם וחטא, א''כ לכאורה שוב אינו מחויב לקיים נדרו, וצ''ב דא''כ למה מצינו שנענש על מה שאיחר נדרו?
 
יעקב אבינו נדר נדר אם יהיה אלקים עמדי וכו' ושבתי בשלום וברש''י שלם מן החטא,
וצ''ב שראיתי בחת''ס עה''ת בפרשת וישלח אה''פ ויירא יעקב מאוד וברש''י שמא יגרון החטא, שהביא בשם הרמב''ן שם שיעקב חטא במה שכרת ברית עם לבן עובד עבודה זרה עיי''ש
ולכאורה לפי''ז שהיה כאן איזשהו פגם וחטא, א''כ לכאורה שוב אינו מחויב לקיים נדרו, וצ''ב דא''כ למה מצינו שנענש על מה שאיחר נדרו?
אשר נראה לענ''ד בזה הוא.
רש''י הדגיש שלם מן החטא שלא אלמד ממעשיו הרעים של לבן.
ואכן לא למד ממנו כלום, וכמו שאמר לעשו ותרי''ג מצוות שמרתי.
עצם היציאה מבית לבן היתה בשלמות שלא למד ממעשיו הרעים כלל.
מה שאחר כך לאחר שיצא עשה ברית עם לבן, זה כבר לאחר שיצא מבית לבן שלם בלא חטא.
ועתה לקראת פגישתו עם עשו חשש שמא יגרום החטא בזה שכרת ברית עם לבן לאחר שרדף אחריו. אך זה לא נכלל בנדר של יעקב כלל.
ומלבד זה, אין מעשה החטא של כריתת ברית עם לבן מחמת שלמד זאת מלבן ממעשיו או דרכיו, אלא זה הי' חד פעמי בלבד ולא כדבר שלמד לעשות כן.
וכמו כן אין זה מתרי''ג מצוות התורה, דבזה הי' שלם מן החטא, ומה שחשש מהנ''ל, זה רק חומרא לחשוש מחטא כזה עד כמה שנוגע לדרגא של צדיק.
ואגב לא הבנתי למה שאל דוקא מחטא זה הנ''ל, והרי קשיא משאר הפירושים שביארו שחשש מהחטא של נשיאת ב' אחיות, ומצות כבוד אב ואם שנתאחר עד עתה בבית לבן וציער את אביו.
ועכ''פ על הכל מבארים שלמעשה לא הי' בזה חטא. ועל כן אמת צדקו דבריו שתרי''ג מצוות שמרתי, ועל כן נימא הכי גם בענין כריתת הברית עם לבן, שלמעשה לא הי' בזה חטא, רק חשש יעקב בעלמא דילמא ייחשב זאת לחטא.
 
באמת ברש''י שם לא כתב שלם מן החטא רק שלם בגופו בממונו ובתורתו
והוא בגמ' (שבת לג ב)

וכתב המלבי"ם

וע"ז הקדים שהתנאים שהתנה בעת הנדר כלם נתקיימו, שמה שהתנה שישמרהו ה' בגופו ובממונו ובתורתו, כמ"ש ושמרני בדרך הזה שהוא שמירת הגוף, ונתן לי לחם לאכל וכו' הוא שמירת הממון, והיה ה' לי לאלהים הוא שמירת תורתו, וכ"ז נתקיים כי בא יעקב שלם בכל דבר, וכמ"ש חז"ל שלם בגופו שלם בממונו שלם בתורתו,
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בנוסח ברכת החודש. אומרים בהתחלה את כל היה"ר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון