זריזים מקדימים למצוות, האם הוא מעליותא בגברא, או שהוא נתבע מעצם מציאות המצווה?? | בית המדרש – דיונים תורניים זריזים מקדימים למצוות, האם הוא מעליותא בגברא, או שהוא נתבע מעצם מציאות המצווה?? | בית המדרש – דיונים תורניים

יראת ה' היא חכמה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
76
תודות
206
נקודות
70
נסתפקתי בהאי דינא דזריזים מקדימים למצוות, האם רק דין בהגברא שיש מעליותא בהא דמראה חביבות למצווה ע"י זרוזו,
או שהוא מעליותא הנגרמת מעצם מציאות המצווה, דהיא דורשת שיעשוה כמה שיותר מהר,

דהנה לגבי זמן שחיטת התמיד, אמרינן [פסחים, ריש תמיד נשחט] דמאחרינן ליה מזמנה בכדי שיהיה ניתן להקריב נדרים ונדבות, ועכ"פ הוק' לרש"י מדוע ס"ד דלא מאחרינן ליה, ותי' משום דס"ד לא לאחרו משום זריזין מקדימים למצוות,
ולכאו' חזינן דמשום זריזים מקדימין חשיב דמאחרינן ליה לזמנו, וצ"ב דהא מעיקרא זמנו הוא בכל השש שעות [לרבא], ומ"ט חשיב איחור, ולכאו' חזינן דהוא דין בהמצווה גופיה, וצ"ב הגדר בזה...
 
במגילה כ: איתא "כל היום כשר לקריאת המגילה וכו'" וכתב רש"י "ואע"ג דקיי"ל זריזין מקדימין למצוות… אפילו הכי כשר כל היום", ובטורי אבן תמה, מאי קמ"ל וכי סלקא דעתך דזריזין מקדימין מעכב בקיום המצוה, והנצי"ב כתב לבאר דכונת רש"י דאף לכתחלה כשר כל היום כשיש בהמתנה הידור מצוה דאין הזריזות הידור בגוף המצוה, עי"ש.
 
נראה לי עיקר בזה בפסחים דף ד ובראשונים שם אפשר לדייק לכאן ולכאן לכאו'.
ממש הפנ''י שם ואפשר לראות שכדבריו עולה יפה בכו''כ ראשונים הדין הוא במצווה עצמה ולא רק בגברא (ויל''ע לפי''ז במצווה דרבנן להדעות דכל עיקר המצווה בהם הוא רק בגברא אם ישנו לדין זריזים מקדימים)
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לדוגמא:
האדמו"ר מראדזין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון