סוכות, שמח"ת ושמ"ע - חובת אכילת פת בליל ראשון - סוכה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - חובת אכילת פת בליל ראשון - סוכה | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,460
תודות
5,301
נקודות
375
קיי"ל בגמ' סוכה כ"ז. וכך פסק בשו"ע (סימן תרל"ט ס"ג) שאכילה בסוכה בליל יו"ט הראשון חובה דילפינן מגז"ש ט"ו ט"ו. והעירו הראשונים (תוס' הרא"ש הר"ן ועוד) מדוע צריך גז"ש לחייב אכילת כזית בליל יו"ט ראשון בסוכה והרי בלא"ה מחוייב בכך מדין סעודת יו"ט.

וכתב הביאור הלכה (שם ד"ה בליל יו"ט) וז"ל: וכדי ליישב מה שתמהו כל הפוסקים דהלא גם בשבת ויו"ט חובה לאכול פת וממילא מצוה מן התורה לאכול בסוכה ומאי רבותא דליל זה. ולענ"ד לא אבין קושיא זו דנ"מ להא דאיתא לעיל בסימן רפ"ח דאדם הרגיל להתענות בכל יום ואכילה בשבת הוא צער לו פטור מלאכול דלעונג ניתן השבת ולא לצער משא"כ בליל א' של סוכות דאכילה גופא הוא מ"ע כשאר מ"ע ולא משום עונג ניתן עכ"ל.

ולכאורה היה אפשר ליישב באופן שאכל והקיא. דהנה בגמ' חולין קג: איתא פלוגתת ר"י ור"ל אם הנאת גרונו בעינן או הנאת מעיים בעינן, ולהלכה העלה הר"מ (פרק י"ד מאכא"ס ה"ג) דהנאת גרונו קובעת עיי"ש. ולפ"ז כשאכל בשבת ויו"ט והקיא יד"ח דסו"ס הנאת גרונו איכא, אמנם באכילת כזית בליל יו"ט ראשון שילפינן מגז"ש, י"ל דלא מהני הנאת גרונו ואם הקיא צריך שוב לאכול כזית, ועל כן לא סגי בלימוד הכללי. ויל"ד.

אמנם ראיתי בשו"ת כתב סופר (סימן צו) כתב וז"ל ודע דנ"ל פשוט דמצות אכילת שבת ויו"ט לא קיים בהנאת גרונו דבשבת כתיב בי' עונג וביו"ט ושמחת בוודאי אין עונג ושמחה למי שחוזר ומקיאו משנכנס לגרונו ואין דרך אכילת ב"א כך ואיה עונג ואיה שמחה עכ"ל.

ובגוף תירוץ הביה"ל, לכאורה מבואר שהחפצא דמצוה היא האכילה ולא רק הית"י לקיים מצוותו - לעשות ישיבה ע"י אכילה. וי"ל. ראה כאן מה שהרחבנו.
 
וכתב הביאור הלכה (שם ד"ה בליל יו"ט) וז"ל: וכדי ליישב מה שתמהו כל הפוסקים דהלא גם בשבת ויו"ט חובה לאכול פת וממילא מצוה מן התורה לאכול בסוכה ומאי רבותא דליל זה. ולענ"ד לא אבין קושיא זו דנ"מ להא דאיתא לעיל בסימן רפ"ח דאדם הרגיל להתענות בכל יום ואכילה בשבת הוא צער לו פטור מלאכול דלעונג ניתן השבת ולא לצער משא"כ בליל א' של סוכות דאכילה גופא הוא מ"ע כשאר מ"ע ולא משום עונג ניתן עכ"ל.
וכעת אני חוכך. מה הדין באדם שצם והתענג בליל יו"ט הראשון, האם עכ"פ קיים עונג יו"ט (כמו בשאר יו"ט), או שמא בליל א' של סוכות מאחר וילפינן אכילה ממש מגז"ש, אם כן נמצא שביטל גם עונג יו"ט וגם מצוות אכילה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נהוג בקהילות קודש ספרדים לשורר בערב יום כיפור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון