- הודעות
- 133
- תודות
- 256
- נקודות
- 86
אחר שעוררו על חינוך למצה, יש להעיר על מצוות חינוך לד' כוסות, שלכאו' נראה קל מאוד שהרי הילדים מאוד אוהבים לשתות מיץ ענבים ומבקשים עוד ועוד ...
אולם יש כמה תנאים כדי שיקימו את המצווה:
א. שיהא בכוס רביעית, [אף שסגי להו לשתות כמלא לגומיו דידה], אולם צריך שיהא כוס של רביעית, אמנם מסתבא דסגי בשיעור הקטן, והדבר טעון בדיקה בגביע שקיבל הינוקא מהת"ת או הגן.
ב. דבעי לשתות על הסדר, והוא דין לכתחילה בד' כוסות, ומקובלנו בשם הגרי"ש אלישיב שחינוך הוא דווקא באופן שיוצא את הדין הלכתחילה, וא"כ צריך שיהא על הסדר, ונמצא שצריך להחזיק את הילדים ערים עד אחר ההלל, או דנימא דמי שלא יודע להשאר ער לא הגיע לגיל חינוך של ד' כוסות על הסדר.
ושמעתי עוד אופציה, אלא שיהא יותר קשה, ומעשית יותר אצל העורכים סדר בביתם, שאחר עבדים היינו יעצור את הסדר, ויתן להם לשתות כוס שני, ויטלו ידים ויאכלו כזית מצה, ומרור, ויברכו ברכהמ"ז על כוס ג', ויאמרו חלק מהלל, וישתו כוס ד', ואז יכול להמשיך את הסדר, ואף להשכיב את הקטנים שבהם לישון....
אולם יש כמה תנאים כדי שיקימו את המצווה:
א. שיהא בכוס רביעית, [אף שסגי להו לשתות כמלא לגומיו דידה], אולם צריך שיהא כוס של רביעית, אמנם מסתבא דסגי בשיעור הקטן, והדבר טעון בדיקה בגביע שקיבל הינוקא מהת"ת או הגן.
ב. דבעי לשתות על הסדר, והוא דין לכתחילה בד' כוסות, ומקובלנו בשם הגרי"ש אלישיב שחינוך הוא דווקא באופן שיוצא את הדין הלכתחילה, וא"כ צריך שיהא על הסדר, ונמצא שצריך להחזיק את הילדים ערים עד אחר ההלל, או דנימא דמי שלא יודע להשאר ער לא הגיע לגיל חינוך של ד' כוסות על הסדר.
ושמעתי עוד אופציה, אלא שיהא יותר קשה, ומעשית יותר אצל העורכים סדר בביתם, שאחר עבדים היינו יעצור את הסדר, ויתן להם לשתות כוס שני, ויטלו ידים ויאכלו כזית מצה, ומרור, ויברכו ברכהמ"ז על כוס ג', ויאמרו חלק מהלל, וישתו כוס ד', ואז יכול להמשיך את הסדר, ואף להשכיב את הקטנים שבהם לישון....