חמשה רב כהנא האמנם? | דברי הימים | פורום אוצר התורה חמשה רב כהנא האמנם? | דברי הימים | פורום אוצר התורה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,503
תודות
8,180
נקודות
402
ראיתי באטלס עץ החיים, שמונה שם שהיו חמשה רב כהנא.

  • רב כהנא א' - אמורא בבלי בדור הראשון, תלמיד חבר לרב, חבירו של רב אסי.
  • רב כהנא ב' - אמורא בבלי בדור השני, תלמידו המובהק של רב, כן קיבל משמואל.
  • רב כהנא ג' - אמורא בבלי בדור הרביעי, תלמידו של רבה, חברו של רב ספרא.
  • רב כהנא ד' - אמורא בבלי בדור החמישי, נראה שהיה תלמידו של רבא.
  • רב כהנא ה' - אמורא בבלי בדור השביעי, תלמידו של רב שימי בר אשי, נראה שהיה גם תלמידו של רב אשי.
ואני תמה, האומנם? והאם כל הנחותיו בזה מוכרחות?
 
רב כהנא א' - אמורא בבלי בדור הראשון, תלמיד חבר לרב, חבירו של רב אסי.​
מבסס זאת על האמור בסנהדרין (לו ב)
כי קאמר רב - כגון רב כהנא ורב אסי, דלגמריה דרב הוו צריכי, ולסבריה דרב לא הוו צריכי.​
רב כהנא ב' - אמורא בבלי בדור השני, תלמידו המובהק של רב, כן קיבל משמואל.​
נדמה שמבסס זאת בעיקר על המעשה הידוע ברב כהנא ורב, שנאלץ רב כהנא לברוח מארץ ישראל, וכן על האמור ביבמות (קב ב) "אמר ליה רב כהנא לשמואל"

האם יש בזה די הכרח לקבוע שמדובר בשנים?

ובאמת כבר כ' התוס'
תוספות מסכת סוכה דף מד עמוד א
וקשה והלא חזקיה רבו של ר' יוחנן היה כדמוכח פרק אלו קשרים (שבת דף קיב:) וכשעלה רב כהנא היה ר' יוחנן ראש ישיבה כדמוכח בהגוזל בתרא (ב"ק דף קיז.) וזקן גדול היה דמסרחו ליה גביניה וסתמא לא היה ר' יוחנן ראש ישיבה כל ימי חזקיה רבו ואף על גב דאשכחן בהקומץ רבה (מנחות דף כג: ושם) דכשעלה רב כהנא אשכחינהו לבני ר' חייא דיתבי וקאמרי עשרון שחלקו והניחו בביסא ונגע טבול יום באחת מהן מהו שמא פעמיים עלה אחת בימי חזקיה ואחת בימי ר' יוחנן כששאל ממנו ר' יוחנן כל ספיקי דה"ל.
וכן
תוספות מסכת יבמות דף נז עמוד ב
ורב כהנא דאמר (שם דף סב.) דמי פומיה דאבא כדלא טעים תבשילא ובראשית הגז (חולין קלז:) נמי אמר מאן ריש סידרא בבבל אמר ליה אבא אריכא וקצת קשיא על רב כהנא שהיה תלמידו של רב היאך היה קורא לרב בשמו ובחלק (סנהדרין ק.) אמר מפני מה נענש גחזי מפני שקרא רבו בשמו ושמא משום דרב כהנא תלמיד חבר דרב הוה כדאמרינן בפרק אחד דיני ממונות (שם לו:) כגון רב כהנא ורב אסי דלגמריה דרב הוו צריכי ולסבריה דרב לא הוו צריכי ובסוף בבא קמא (דף קיז:) נמי אמר דשייליה רבי יוחנן כל ספיקי דהוו ליה.

ולא תירצו התוס' דתרי נינהו.​
 
נערך לאחרונה:
  • רב כהנא ג' - אמורא בבלי בדור הרביעי, תלמידו של רבה, חברו של רב ספרא.​
  • רב כהנא ד' - אמורא בבלי בדור החמישי, נראה שהיה תלמידו של רבא.​
כאן הוא מסתמך על המובאות הבאות
סנהדרין מא, ב - רב כהנא ורב ספרא תנו סנהדרין בי רבה.
כתובות סג, ב - והאמר רב כהנא: מיבעיא בעי רבא ולא פשיט. בבא קמא מא, ב - רב כהנא משמיה דרבא
עירובין צ, א - בעי רב ביבי בר אביי: שתי אמות בגג ושתי אמות בחורבה מהו? אמר רב כהנא: לאו היינו דרמי בר חמא? - אמר רב ביבי בר אביי: וכי מאחר אתאי ונצאי? גיטין פט, ב - א"ל רב כהנא לרב פפא

גם כאן איני רואה די הכרח לומר שאין מדובר פה באדם אחד.

ובפרט לאור המובא שם מן הירושלמי​
ראש השנה פרק ב הלכה ה
רבי חייה בר בא הוה קאים מצלי עאל ר' כהנא וקם ליה מצלי מן אחוריי מן דחסל ר' חייה בר בא מן צלותיה יתיב ליה דלא מיעבור קומוי רב כהנא מאריך בצלותיה מן דחסל רב כהנא א"ל הכין אתון נהיגין גביכון מצערין רברביכון. א"ל ר' אנא מדבית עלי וכתיב על דבית עלי [שמואל א ג יד] אם יתכפר עון בית עלי בזבח ובמנחה עד עולם בזבח ובמנחה אין מתכפר לו אבל מתכפר לו בתפילה. וצלי עלוי וזכה למיסב עד דאיתעבדון טפרוי סומוקן כהדא דקקה.

הרי שיתכן שהאריך ימים מזמן רבה ועד לרב ביבי בר אביי ולרב פפא.​
 
רב כהנא ה' - אמורא בבלי בדור השביעי, תלמידו של רב שימי בר אשי, נראה שהיה גם תלמידו של רב אשי.​
כאן הוא מתבסס על המובאות דלהלן.

תמורה כח, א - אמר רב כהנא, אמריתה לשמעתא קמיה דרב שימי בר אשי, אמר לי:
חולין יא, ב - ואמרי לה רב כהנא קמיה דרב שימי, ואמר ליה:
ברכות כד, א - אמר ליה רב כהנא לרב אשי: התם אמר רבא אף על גב דתיובתא דשמואל הלכתא כוותיה דשמואל, הכא מאי?

דומני שאין בהם די הכרח, ולאור ההנחה שרב כהנא האריך ימים ניתן להניח שזהו אותו רב כהנא שתני בבי רבה.
ואם רצונו להוכיח מדאמר קמיה דרב שימי, שהיה תלמידו, הרי באותו הגמרא (בחולין שם) מופיע אף "אמר רב אשי: אמריתא לשמעתא קמיה דרב כהנא"
ואילו הוא מניח שהיה גם תלמידו של רב אשי​
 
האם יש בזה די הכרח לקבוע שמדובר בשנים?
גם כאן איני רואה די הכרח לומר שאין מדובר פה באדם אחד.
דומני שאין בהם די הכרח, ולאור ההנחה שרב כהנא האריך ימים ניתן להניח שזהו אותו רב כהנא שתני בבי רבה.
לסיכום, עפ"י האמור לעיל, לכאו' נמצא שאין כאן הכרח ליותר משנים

וכבר כ' התוס' (קידושין ח א) "וי"ל דתרי רב כהנא הוו".
 
מצאתי דבריו
ושם מאריך אכן לדון בנושא, אעיין בהוכחותיו.
אגב, באופן כללי הייתי ממליץ לך בכל ספק בנושא זה לפנות קודם אליו.
הוא המריה דשמעתתא בנושא זה למרות שאיני מבין מדוע (בתקופת שהותי ב'מכלול' ניסיתי להאבק בעובדה זו ללא הצלחה)
 
שוב אחר שעיינתי, מצאתי שהגדיל הרי"א הלוי ומנה ששה רב כהנא
HebrewBooksOrg_20281_page_233_1.jpg
ובל"נ, כשיהיו עיתותיי בידי, אעיין היטב במקורותיו והוכחותיו
 

קבצים מצורפים

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה