מסכת סוכה - חמתה מרובה מצלתה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מסכת סוכה - חמתה מרובה מצלתה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

יואל שילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
401
תודות
1,435
נקודות
281
סוכה ב'.
"ושחמתה מרובה מצלתה" - מתוך הלימוד בדף כ"ב: למדים שכאן מדובר על למטה, כלומר שרש"י מתכוון ב'המועט בטל ברוב' לרצפה, ונשאלת השאלה מדוע הוא עובר לדבר על 'ועל שם הסכך', אלא אח"כ אמר לנו כיצד בודקין - קודם מסתכלים שלמטה יהיה לפחות שוויון - שלא יתבטל הצל, ואח"כ מסתכלים שיהיה לפחות חצי סכך - כשר, כנ"ל שלא יתבטל ברוב סכך פסול, עי' קה"י שמחלק בין ביטול ברוב - שאז דנים על דבר מסויים כגון האם הסוכה מסוככת, ואז מהני אף נגד מיעוט מינכר, ובין אחרי רבים להטות - שמשם למדו
ביטול איסורים ברוב - דהנדון על שני דברים שונים מי מהם יתן את שמו לדבר כגון עומד ופרוץ, וכה"ג, ועיי"ש בהסבר מחלוקת רש"י ותוס' האם עיקר הסוכה הוא הצל, או לא . באשר לסוגיית 'כזוזא מלעיל כאיסתרא מלתחת' יש לציין שי ש הבדל גדול באם המדידה היא בסכך או בצל, שהרי לסכך יש עובי ולצל אין עובי; וממילא יתכן מצב שבו הסכך הוא חצי חצי, ועם זאת בגלל זוית השמש ועובי הסכך - הצל יהיה מרובה, שהרי השמש באה באלכסון, והסכך מיצל לכל עוביו; ורק באם מיירי בשמש הבאה ממש מלמעלה - לא תהיה נפ"מ בעובי הסכך, אך זה מציאותי בימי סוכות רק בקו המשווה, ומן הסתם לא בזה מיירי חז"ל בסוגיית החצי חצי. הרב יונה גלובוס.
 
סוכה ב'.
"ושחמתה מרובה מצלתה" - מתוך הלימוד בדף כ"ב: למדים שכאן מדובר על למטה, כלומר שרש"י מתכוון ב'המועט בטל ברוב' לרצפה, ונשאלת השאלה מדוע הוא עובר לדבר על 'ועל שם הסכך', אלא אח"כ אמר לנו כיצד בודקין - קודם מסתכלים שלמטה יהיה לפחות שוויון - שלא יתבטל הצל, ואח"כ מסתכלים שיהיה לפחות חצי סכך - כשר, כנ"ל שלא יתבטל ברוב סכך פסול, עי' קה"י שמחלק בין ביטול ברוב - שאז דנים על דבר מסויים כגון האם הסוכה מסוככת, ואז מהני אף נגד מיעוט מינכר, ובין אחרי רבים להטות - שמשם למדו
ביטול איסורים ברוב - דהנדון על שני דברים שונים מי מהם יתן את שמו לדבר כגון עומד ופרוץ, וכה"ג, ועיי"ש בהסבר מחלוקת רש"י ותוס' האם עיקר הסוכה הוא הצל, או לא . באשר לסוגיית 'כזוזא מלעיל כאיסתרא מלתחת' יש לציין שי ש הבדל גדול באם המדידה היא בסכך או בצל, שהרי לסכך יש עובי ולצל אין עובי; וממילא יתכן מצב שבו הסכך הוא חצי חצי, ועם זאת בגלל זוית השמש ועובי הסכך - הצל יהיה מרובה, שהרי השמש באה באלכסון, והסכך מיצל לכל עוביו; ורק באם מיירי בשמש הבאה ממש מלמעלה - לא תהיה נפ"מ בעובי הסכך, אך זה מציאותי בימי סוכות רק בקו המשווה, ומן הסתם לא בזה מיירי חז"ל בסוגיית החצי חצי. הרב יונה גלובוס.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה