מכיון ויש סמכות לב"ד אף שאינו מוסמך, להפקיר ממון כדי 'לגדור פרצות הדת' (לשון הרמב"ם סנהדרין פכ"ד מסנהדרין ה"ו "וכן יש לדיין תמיד להפקיר ממון שיש לו בעלים ומאבד ונותן כפי מה שיראה לגדור פרצות הדת ולחזק הבדק או לקנוס אלם זה... שהפקר בית דין הפקר". וכתב הכסף משנה שם "וכן יש לדיין תמיד, פי' אפילו בזמן הזה, להפקיר וכו'. במקומות רבים בגמרא הפקר ב"ד הפקר מהם פרק השולח (דף ל"ו:) אמתני' דהתקין הלל פרוזבול, ופ' אלו מגלחין (דף ט"ז) ומייתי מקרא דמייתי לה רבינו"), ממילא לא מופקע לפרש דברי רא"ב, שגם לשיטות הראשונים שיכול להפקיע ולא להקנות (שלא כמו רוב הראשונים דס"ל גם להקנות), אבל להפקיע ולייחס הממון לעצמם לצורך התקנה, הרי זה חלק מהפקר ב"ד הפקר שתכליתו 'לגדור פרצות הדת וכו', וכאמור זו סמכות המסורה לכל ב"ד בדורו ולא משהו ערטילאי שתלויה דווקא בדעת המתקנים. וממילא יכולים להקנות לעצמם.