יחוד עם קרובים | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה יחוד עם קרובים | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
572
תודות
1,271
נקודות
216
הגמ' בכמה דוכתי לומדת עיקר יחוד מן התורה מהפסוק "כי יסיתך אחיך בן אמך".
ושואלת הגמ', וכי בן אם מסית בן אב אינו מסית? אלא לומר לך בן מתייחד עם אמו.

והשאלה היא, האם הגמ' באה לומר שלא חיישינן למעשה כלל בבן עם אמו, או שזה רק באופן כללי כי אין ליבו נוקפו, אבל אם יודעים שהוא פרוץ אה"נ יהיה אסור.
 
בגמ' (סנהדרין קג ב) משמע שלבן אין כלל תאוה לאימו
אך אי משום הא צ"ע איך ילפינן לשאר קרובים
ע"כ לא כטעם ראשון
לעיקר השאלה איך ילפינן, אין ספק שהוא רק רמז ולא לימוד ממש.
כי יחוד לרוב הפוסקים הוא מדרבנן.

ושם בגמ' מוכח שהיא טענה מצד שהוא בא מאותו מקום ולכן שבע ממנו, ולכן היה מוזר בעיניה. ע"ש בפירוש רש"י.
ואה"נ הוא השיב שלא היה לו הרהור אלא רק להכעיס.
 
וצ"ע על הזהרו בי מפני ביתי לפי מה שרש"י מסביר בסנהדרין.
ואולי שלבן לא יהיה תאוה אבל לבת שאני. ועוד י"ל שזה לא מדבר כלפי האב והאם שיתכן שלהם יש כן תאוה. וצ"ע.
 
ברמב"ם כ' שאסור לחבק ולנשק את אחותו ושאר קרובותיו שאין לבו נוקפו עליהם משום שזה מגונה, (ועיי' בסוגיא בגמ' ע"ז אינני זוכר היכן שמבואר שם בתוס' שזה מדין ונשמרת מכל דבר רע) אך האב את בתו והבן את אמו אפשר, ומבואר שאין מצב של הרהור בכלל באמו ואם בכ"ז יש זה מצב לא תקין וזה דבר שאמור לעבור עם הגיל או משהו בסגנון
 
ויש לעיין מה זה מגונה.
ומה גדר האיסור של ונשמרת.
לכאורה מגונה זה לא אסור ממש אלא לא טוב.
ונשמרת זה אסמכתא.
@שקדתי
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה