חידה בתלמוד וחז"ל - כאשר זמם ולא כאשר עשה? | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - כאשר זמם ולא כאשר עשה? | אוצר החידות
פִּתָרוֹן
בגמרא (מכות דף ה:) כתוב כך:

"תנא בריבי אומר לא הרגו נהרגין הרגו אין נהרגין אמר אביו בני לאו קל וחומר הוא אמר לו לימדתנו רבינו שאין עונשין מן הדין".

וברש"י דף ב: כתוב כך:

"ומה הסוקל אינו נסקל. עדים שלא הוזמו עד שנהרג הנדון ואח"כ הוזמו אין נהרגין כדאמרינן בפרקין (דף ה:) הרגו אין נהרגין דכתיב כאשר זמם ולא כאשר עשה".

ככל הידוע לי - רש"י הוא הראשון שכותב את המשפט הזה בלשון הזה, אך הדין מבואר כבר בגמרא.
התכוונתי איפה כתוב המשפט הזה, ועשיתם לו כאשר זמם ולא כאשר עשה? האם כך זה כתוב בגמרא? במילים האלו? אשמח לדעת.
מובא ברש"י על התורה על פי הגמרא במכות ה: וזה לשונו "ועשיתם לו כאשר זמם - ולא כאשר עשה, מכאן אמרו הרגו אין נהרגין"
 
בגמרא (מכות דף ה:) כתוב כך:

"תנא בריבי אומר לא הרגו נהרגין הרגו אין נהרגין אמר אביו בני לאו קל וחומר הוא אמר לו לימדתנו רבינו שאין עונשין מן הדין".

וברש"י דף ב: כתוב כך:

"ומה הסוקל אינו נסקל. עדים שלא הוזמו עד שנהרג הנדון ואח"כ הוזמו אין נהרגין כדאמרינן בפרקין (דף ה:) הרגו אין נהרגין דכתיב כאשר זמם ולא כאשר עשה".

ככל הידוע לי - רש"י הוא הראשון שכותב את המשפט הזה בלשון הזה, אך הדין מבואר כבר בגמרא.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
מדרש אגדה (בובר) פרשת שופטים
[יט] ועשיתם לו כאשר זמם וגו'. והני מילי שהוזמו שניהם ועדיין לא נתחייב אותו האיש שמעידין עליו עדות שקר, שלא נהרג או שלא נגרע ממון, או לא לקה על ידיהם, אבל אם נהרג אלו שהוזמו אין נהרגין, שנאמר כאשר זמם, ולא כאשר עשה:
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון