רות - כיצד אמרה נעמי לרות ללכת לעבוד ע"ז, הרי אסור מדין לפני עיור? | חמש מגילות רות - כיצד אמרה נעמי לרות ללכת לעבוד ע"ז, הרי אסור מדין לפני עיור? | חמש מגילות

נראה לפשוט

משתמש רשום
gemgem
הודעות
74
תודות
141
נקודות
30
הנה נעמי אמרה לרות "ותאמר הנה שבה יבמתך אל עמה ואל אלהיה", והיינו שתחזור אף היא לעבוד ע"ז. והרי ע"ז זהו אחד מז' מצוות בני נח שנאסרו לעבוד. וא"כ הרי"ז לפנ"ע להכשיל עכו"ם באיסור ע"ז.
 
י"ל עפ"י מה שייסד גאב"ד פוניבז ראה כאן שלפנ"ע זה אינו לאו בפ"ע, אלא גילוי שבכל איסור נכלל אף להכשיל בו, וא"כ בכה"ג שאין המכשיל עובר בלאו זה, אין לו איסור אף להכשיל כיון שלאו זה לא נאמר עליו. ואכמ"ל.
ומעתה י"ל דלאו עבודת אלילים דב"נ ודישראל המה ב' לאוים חלוקים, וא"כ לאו דב"נ לא נאמר בישראל ולכן איננו עובר בלפנ"ע בכה"ג.
 
מקופיא

תוספות מסכת בכורות דף ב עמוד ב ד"ה שמא יתחייב
שמא יתחייב לו עובד כוכבים שבועה - מכאן אוסר רבינו שמואל קבלת השבועה מק"ו ור"ת מתיר מפני שהוא כמציל מידם כדתניא פ"ק דמס' ע"ז (דף ו:) מלוה על פה גובין מהן מפני שהוא כמציל מידם אף על גב דאזיל ומודה ויש לחלק בין ספק לודאי עוד מייתי ר"ת ראיה מההיא דפרק [בתרא] דמגילה (דף כח.) דאמר אבוה בר איהי תיתי לי דלא עבדי שותפות עם עובד כוכבים ואי אסור מאי רבותיה וכן פר"ת שלא היו נזהרים משלש סעודות מדאמר פרק כל כתבי (שבת דף קיח:) תיתי לי דקיימית ג' סעודות משמע שכולן לא היו נזהרים בהן עוד פר"ת בזמן הזה כולן נשבעים בקדשים ואין תופסין בהם אלהות ואף על פי שמזכירין [עמהם] שם שמים וכוונתם [לד"א מ"מ] אין זה [שם] עבודת כוכבים כי דעתם לשם עושה שמים וארץ ואף על גב שמשתתף ש"ש ודבר אחר אין כאן לפני עור לא תתן מכשול דבני נח לא הוזהרו על כך ולדידן לא אשכחן איסור בגרם שיתוף.
 
הנה נעמי אמרה לרות "ותאמר הנה שבה יבמתך אל עמה ואל אלהיה", והיינו שתחזור אף היא לעבוד ע"ז. והרי ע"ז זהו אחד מז' מצוות בני נח שנאסרו לעבוד. וא"כ הרי"ז לפנ"ע להכשיל עכו"ם באיסור ע"ז.
היא סיפרה עובדה
לא אמרה לעשות כן...
וק"ו שלא אמרה כן לערפה
 

הודעות מומלצות

הזמנות לחתונות של גדולי ישראל
ההזמנה של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון