בהר - כי עבדי הם | ויקרא | פורום אוצר התורה בהר - כי עבדי הם | ויקרא | פורום אוצר התורה

ממגד שמים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
452
תודות
1,125
נקודות
207
כי עבדי הם - ווארט נחמד שחביב עלי עד מאד

בחז"ל דרשי' בכמה דוכתי עבדי הם ולא עבדים לעבדים,
ויל"ע מ"ט לא דרשינן מהקרא קמא-כי עבדי הם לא ימכרו ממכרת עבד?
וחשבתי מזמן , שקרא בתרא נאמר על אחד שצריך אזהרה על מקדשי תיראו ושבתותי תשמורו.
וברש"י מחז"ל דקאי על עבד שנמכר לגוי ,שלא יאמר הואיל ורבי מחלל שבת -אף אני אעשה כן.
הואיל ורבי מגלה עריות אף אני אעשה כן ,קמ"ל קרא.
ולכן-ברמז- שהתורה מעידה שאפי' אחד כזה הנמצא בשפל המצב ובראשו מתרוצצות מחשבות הזויות של ג"ע ,גם עליו אומר השם יבתרך- הוא שלי, ישראל אשר בך אתפאר, ואף הוא ,אל תראוהו שהוא שחרחורת, בלילה מרטיב את כריתו בדמעות, כמה רצונות טובים וטהורים יש לו אשר עולות אל אוצרו של הקב"ה ,אוצר של יראת שמים. ובקרבו שוכנת נשמה קדושה וטהורה ,חלק אלוקא ממעל.
 
"עבדי הם" ולא עבדים לעבדים. כ"ה בהשוכר את האומנין.
ברש"י?

רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף אמר הקב"ה אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי (ויקרא כה, נה) כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע (קידושין כב ב).
 
אבל לשון הגמ' דדרשי' מעבדי הם
לא הובנו דברי, בגמ' לא מצאתי כלשון הזה, בהאומנין. אלא ברש"י שם, והראה מקור לגמ' בקידושין דשם איתא
רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף אמר הקב"ה אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי (ויקרא כה, נה) כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע (קידושין כב ב).
הרי בהדיא דילפינן לה מ"כי לי בני ישראל עבדים".
 
כי עבדי הם - ווארט נחמד שחביב עלי עד מאד

בחז"ל דרשי' בכמה דוכתי עבדי הם ולא עבדים לעבדים,
ויל"ע מ"ט לא דרשינן מהקרא קמא-כי עבדי הם לא ימכרו ממכרת עבד?
וחשבתי מזמן , שקרא בתרא נאמר על אחד שצריך אזהרה על מקדשי תיראו ושבתותי תשמורו.
וברש"י מחז"ל דקאי על עבד שנמכר לגוי ,שלא יאמר הואיל ורבי מחלל שבת -אף אני אעשה כן.
הואיל ורבי מגלה עריות אף אני אעשה כן ,קמ"ל קרא.
ולכן-ברמז- שהתורה מעידה שאפי' אחד כזה הנמצא בשפל המצב ובראשו מתרוצצות מחשבות הזויות של ג"ע ,גם עליו אומר השם יבתרך- הוא שלי, ישראל אשר בך אתפאר, ואף הוא ,אל תראוהו שהוא שחרחורת, בלילה מרטיב את כריתו בדמעות, כמה רצונות טובים וטהורים יש לו אשר עולות אל אוצרו של הקב"ה ,אוצר של יראת שמים. ובקרבו שוכנת נשמה קדושה וטהורה ,חלק אלוקא ממעל.
חזקוני ויקרא פרק כה פסוק נה (פרשת בהר)
(נה) כי לי בני ישראל עבדים למעלה דכתיב כי עבדי הם משתעי בנמכר לישראל אחיו, אבל אם נמכר לכנעני שהוא מאומה אחרת סד"א אין לחוש קמ"ל.
 
חזקוני ויקרא פרק כה פסוק נה (פרשת בהר)
(נה) כי לי בני ישראל עבדים למעלה דכתיב כי עבדי הם משתעי בנמכר לישראל אחיו, אבל אם נמכר לכנעני שהוא מאומה אחרת סד"א אין לחוש קמ"ל.
אי''ז מיישב עיקר הקושיא, דמ''מ איכא למידרש משם,
וביותר דהו''ל למדרש דאפי' לא עבדים לישראל
 
כמדו' שעיקר הדרשא, מ"כי לי בני ישראל עבדים"
ועוד, דשם הרי בהדיא דלא ימכרו 'ממכרת עבד', ואיך ידרשו שלא ימכרו כלל?
בעבר בדקתי, אין לי כח לחפש שוב. ברש"י בהאומנין מפורש עבדי הם.
ובגליון בקידושין כב: מוסיף על הגמ' כי לי בנ"י עבדים- שצריך להוסיף עבדי הם .

2. על הפס' מב כי עבדי הם לא ימכרו ממכרת עבד הרי היה אפשר להיכתב לא ימכרו ממכרת עבד. וא"כ נדרוש שגם במעשה מכירה צריך לדעת הקונה שיש למוכר זכות יציאה ושבירת המקח, וכ"ש לשיטות [עי' קצות החושן סי של"ג] שא"י להתנות על זה. שבודאי יש לזה משמעות בעיקר המכירה ודו"ק.
 

הודעות מומלצות

חוץ מרוב ומיגו.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון