בלק - כל הברכות של בלעם נהפכו לקללה | במדבר | פורום אוצר התורה בלק - כל הברכות של בלעם נהפכו לקללה | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,178
תודות
5,673
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
לקוב אויבי קראתיך והנה ברכת ברך זה שלש פעמים (כד י)

בפרשתינו
נמצא דבר פלא לכאורה, שאמנם מפשטות הפרשה נראה שבלעם לא הצליח לקלל את ישראל, וכמו שאמר הכתוב בפרשת כי תצא "ולא אבה ה' אלקיך לשמוע אל בלעם", אמנם חז"ל דרשו בסנהדרין קה: על הפסוק "ויהפך ה' לך את הקללה לברכה", שכל ברכותיו של בלעם חזרו לקללה, חוץ מ"מה טובו אהליך יעקב". והקשה בדרשות כסף נבחר (להרי"ף על העין יעקב), דאם כן לכאורה סוף סוף הצליח בלעם במזימתו לקלל את ישראל, ומה הועיל החסד הגדול שעשה הקב"ה עם ישראל שלא כעס כל אותן הימים. ועוד, היות שרצון ה' היה שלא יקלל, וחרה אף ה' בו על אשר הוא הולך, איך הצליח בלעם לבסוף לקלל את ישראל, והרי אפילו לבלעם עצמו היה פשוט שלא יוכל לקלל שלא ברצון ה'.

ויש לבאר שכוונת בלעם היתה לעורר קטרוג על עם ישראל, שיקוללו מיד. וזה באמת לא עלתה בידו, ולצורך כך לא כעס ה' כל אותן הימים. אבל מכל מקום, הועילה כוונת הקללה שהכניס בלעם בתוך ברכותיו, שכאשר לא יקיימו ישראל את רצונו של מקום, יבואו עליהם הקללות.

והנה באמת במצב זה ראויות היו הקללות לבוא גם בלעדי בלעם, וכמו שכתוב בפרשיות הקללות, שאם ישראל אינם שומעים בקול השי"ת, יבואו עליהם הקללות. אלא שמגלגלים חובה על ידי חייב, שיבואו קללות אלו על ידי בלעם, וכאשר יתקיימו יחשב הדבר לעון לבלעם, שהוא קילל את ישראל בבחירתו. ונמצא, שלא הועיל בלעם כלום לשנות את מה שנגזר על עם ישראל, שהרי הקללות הוגבלו רק למה שהיה ראוי ממילא להיות, שיהיו תלויות אם יקיימו את התורה והמצוות או לאו. וכל מה שהועיל בלעם, הוא רק להזיק לעצמו, שהוא יהיה מי שקילל את ישראל.​
 
ועוד, היות שרצון ה' היה שלא יקלל, וחרה אף ה' בו על אשר הוא הולך, איך הצליח בלעם לבסוף לקלל את ישראל, והרי אפילו לבלעם עצמו היה פשוט שלא יוכל לקלל שלא ברצון ה'.​
וברבינו בחיי (כב, כ) כתב שבלעם כל כוחו היה לכוון השעה שהקב"ה כועס [כמבואר בברכות (ז, א)], ומה שהקב"ה אמר [ועשה] שלא יקללם – כי הקב"ה ידע שימותו במגיפה, ולא רצה שיאמרו שזה מכח קללות בלעם.

מיהו היה מקום לומר באופ"א על קו' המגדלות מרקחים, שאם היה מקלל – זה היה יותר קשה, [וצ"ע אם כתוב כן באיזה ספר].​

ונמצא, שלא הועיל בלעם כלום לשנות את מה שנגזר על עם ישראל, שהרי הקללות הוגבלו רק למה שהיה ראוי ממילא להיות, שיהיו תלויות אם יקיימו את התורה והמצוות או לאו. וכל מה שהועיל בלעם, הוא רק להזיק לעצמו, שהוא יהיה מי שקילל את ישראל.​
ואפשר לרמוז אולי ענין זה שהקללות של עם ישראל הסתבבו ע"י בלעם, שהרי הקללות ניתנו בהר עיבל, ואם נחליף ה-י' באתב"ש = יצא עמבל, כאותיות בלעם.

ובמדרש (עקב ג' ד) יש שיטת רבי שמואל בר נחמן שכל מה שישראל אוכלים בעוה"ז – הוא מכח הברכות שברכם בלעם הרשע [ולכאורה דעה זו חולקת על הגמרא בסנהדרין, וגם שם במדרש יש חולקים מטעמים אחרים].​
 

הודעות מומלצות

איזה דמיון יש בין ה'ציץ' לאורים ותומים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון