כשהגמ' מביאה מקור מפסוק, מדוע לא הביאה מפסוק קודם | פורום אוצר התורה

כשהגמ' מביאה מקור מפסוק, מדוע לא הביאה מפסוק קודם

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
521
תודות
1,525
נקודות
222
דרך שיחה עמ' קכ:​
"לא נוכל דבר אליך רע או טוב", וברש״י: "למאן בדבר הזה, לא ע״י תשובת דבר רע ולא ע״י תשובת דבר הגון, לפי שניכר שמה׳ יצא הדבר".
שאלה: שאלו בזה, כי משמע שגם ע״י דיבור טוב אפשר למאן ולהשיב בשלילה לעניין השידוך, והרי אם הוא טוב למה זה סיבה למאן?
תשובה: מצינו בפרשת ויצא (ל״א, כ״ד) שאמר הקב״ה ללבן בחלום הלילה "השמר לך פן תדבר עם יעקב מטוב עד רע", ובמסכת יבמות (ק״ג, א׳) אמרו: בשלמא רע ניחא, אלא טוב אמאי לא, מלמד שטובתן של רשעים רעה היא אצל צדיקים, וגם כאן הפירוש: לא נוכל לדבר רע "או טוב" - היינו טובתן שלנו שהיא רעה לצדיקים. ומה שלא דרשו זה חז״ל על הפסוק הנ״ל שהוא יותר מוקדם - יש כיו״ב שאין הש״ס מביא את הפסוק המוקדם.​
והנה כלל זה שכן הוא דרך הש"ס, מיישב מקומות רבים שהתקשו האחרונים מדוע הגמ' לא מביאה פסוק מוקדם יותר; ומעניין אם כלל זה מופיע בראשונים או באחרונים.​
 
והנה כלל זה שכן הוא דרך הש"ס, מיישב מקומות רבים שהתקשו האחרונים מדוע הגמ' לא מביאה פסוק מוקדם יותר
והנה נתקלתי בדוגמא נוספת בגמ' בב"ב קמ"א א' שהגמ' דורשת "ועברתם" לשון עברה - כעס, ומוכיחה מפסוק בצפניה "יום עברה היום ההוא".
והעירו בשוטנשטיין שהיה אפשר להביא ראיה מהפסוק בויחי "ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה".
ולהנ"ל מיושב.
 
בקידושין ד' א' דרשה הגמ' אין כסף וכן אין לה שה-י' מיותרת, כי היה צריך להיות כתוב אן, כמו מאן יבמי, מאן בלעם.
ולכאורה קשה מדוע לא הוכיחו מ"וימאן" שכתוב בפר' וישב ובפר' ויחי.
ולפי הגרח"ק מיושב.
 
בקידושין ד' א' דרשה הגמ' אין כסף וכן אין לה שה-י' מיותרת, כי היה צריך להיות כתוב אן, כמו מאן יבמי, מאן בלעם.
וכן בפרשת וארא (ז, יד) "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה מֵאֵן לְשַׁלַּח הָעָם".
 
ברש"י: וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ. איני יודע מי השתחוה למי, כשהוא אומר איש לרעהו, מי הקרוי איש, זה משה, שנאמר (במדבר יב ג) והאיש משה.
במהרי"ק מקשה למה רש"י לא מביא את הפסוק בפרשת בא (יא ג) גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה. עיי"ש מה שתירץ
 
ברש"י: וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ. איני יודע מי השתחוה למי, כשהוא אומר איש לרעהו, מי הקרוי איש, זה משה, שנאמר (במדבר יב ג) והאיש משה.
במהרי"ק מקשה למה רש"י לא מביא את הפסוק בפרשת בא (יא ג) גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה. עיי"ש מה שתירץ
יישר כוח!
 
כשהגמ' מביאה מקור מפסוק, מדוע לא הביאה מפסוק קודם​

ברש"ש בפסחים ס"ח ע"א:

וכתיב פה אלישע בן שפט כו', לכאורה יפלא מדוע לא הביא מהמוקדם ואת אלישע בן שפט כו' תמשח לנביא, ולפמש"כ בס"ד ברפ"ב דשבת אתי שפיר דהאי קרא מייתא ליה כבר (בברכות סד א), ועמש"כ בריש ב"ב כיוצא בזה.
 
חזור
חלק עליון