חנוכה - כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל | ענייני דיומא חנוכה - כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

פורים רב

משתמש רשום
gemgem
הודעות
68
תודות
135
נקודות
18
ירושלמי חגיגה ב ב. כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל. הטעם שכתבו על קרן השור י''ל דהנה מצינו בנזקי שור, בשן ורגל לא נשתנה דין עכו''ם מישראל. ורק בקרן שנאמר שור רעהו חילקה התורה בין עכו''ם לישראל. ועוד שמצינו בב''ק לח. שמלכות רומי בקשה לעקור את התורה משום הדין הזה שאם שור רעהו אמר רחמנא אז למה שור של כנעני שנגח חייב. לכן בקשו היוונים שיכתבו על קרן השור שבזה ניכר ההבדל בין ישראל לעכו''ם, ושם יהיה כתוב שאין חלק באלוקי ישראל וממילא דינם שווה. בני יששכר.
 
ר' נתן רוטמן ביאר, דהנה אנו מבקשים צמיחת "קרן" לדוד עבדך ועריכת "נר" לבן ישי משיחך, וביאור הדבר דנר היינו מידת ההוד דהיינו האור הפנימי והעצמי וה"קרן" היינו מידת היופי החיצוני, והיוונים טענו לכלל ישראל דבשלמא בביהמ"ק הא' היה מלכות ביד ישראל, דהיינו מידת ה"קרן" דכלפי העולם ודו"ק, משא"כ כשהמלכות שלטה [בביהמ"ק השני] ממילא אין לכלל ישראל את מעלתם. וע"ז אנו משיבים ע"י הדלקת ה"נר" דהיינו דאף כאי"ז כלפי עולם במידת הקרן, איכא לנו למידת ההוד דהנר, [והן הן דברי הרמח"ל שרצו היוונים לפגום במידת ההוד והמנורה דעניינה הנר,] וזהו מה ש"כתבו לכם על קרן השור" דהיינו דליכא למידת הקרן עיי"ש.
 
ירושלמי חגיגה ב ב. כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל. הטעם שכתבו על קרן השור י''ל דהנה מצינו בנזקי שור, בשן ורגל לא נשתנה דין עכו''ם מישראל. ורק בקרן שנאמר שור רעהו חילקה התורה בין עכו''ם לישראל. ועוד שמצינו בב''ק לח. שמלכות רומי בקשה לעקור את התורה משום הדין הזה שאם שור רעהו אמר רחמנא אז למה שור של כנעני שנגח חייב. לכן בקשו היוונים שיכתבו על קרן השור שבזה ניכר ההבדל בין ישראל לעכו''ם, ושם יהיה כתוב שאין חלק באלוקי ישראל וממילא דינם שווה. בני יששכר.
כעי"ז מגלה עמוקות ר"פ מקץ,
1766348074322.png
 
מענין מאד הבני יששכר הזה ושמעתי בשם המהר"ל שמה שהם אמרו לכתוב זאת דוקא על קרן השור הוא כדי להזכיר להם את חטא העגל ושיחשבו שאלוקים לא רוצה בם וזה מאד מובן שהרי עיקר הנסיון של היונים היה לנתק את היהודים מהקב"ה לא רק שהם ינתקו אותם אלא ניתוק אמיתי שישראל עצמם יזלזלו במצוות וכמו שרואים שהגמ' בסוכה נו. אומרת מעשה שמתאר את הזלזול שהיה בימי היוונים וזה מעשה מירם בת בילגה ששם היא עצמה הייתה יהודיה וככה זלזלה וכעין זה רואים גם בסהנדרין ו ע"ב שנתנו סקילה לאדם שרכב על הסוס בשבת אפי' שאינו ראוי לכך אלא מפני שהשעה צריכה לכך ומסביר שם רש"י וז"ל:אלא שהשעה צריכה לכך - מפני שהיו פרוצים בעבירות שהיו רואין לוחצן של ישראל שהיונים הם גוזרים עליהם גזירות והיו מצות בזויות בעיניהם ורואים מיזה שמטרת היוונים היה לגרום לכך שע"י העונשים והמעשים שחייבו אותם לעשות אז הם יזלזלו במצוות ה' ולפי הסבר המהר"ל מובן מאד מה רצו לגרום ע"י הכיתבה על השור [ולפי זה אפשר לפתוח פתח בנס של פח השמן שלכא' הפני יהושוע ועוד שואלים למה נצרך נס זה והרי טומאה הותרה בציבור ותירץ להודיע חיבתו לישראל ולפי הא דאמרן זה ממש מסתדר שהרי בימיהיוונים בני ישראל היו שרויים במצב של ריחוק אמיתי מהקב"ה שזה מה שהיוונים רצו והצליחו על חלקם שירגישו כך ומציאת פח השמן גילתה להם חזרה את חיבתו של הקב"ה] ויל"ע
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה