חנוכה - כתותי מכתת שיעורא בנרות חנוכה? | ענייני דיומא חנוכה - כתותי מכתת שיעורא בנרות חנוכה? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,076
תודות
6,846
נקודות
407
כתב המ"ב (סימן תרעג סק"ב) שומן או חלב הנאסר מבשר בחלב אסור להדליק בו נר חנוכה. ויעוין בשערי תשובה שם שאחת הסיבות לאסור הוא מפני שנר חנוכה בעי שיעור ובזה כתותי מיכתת שיעורא עיי"ש.

וצ"ב שהרי אין דין בכמות השמן ורק שבמציאות ידלק חצי שעה, ולא דמי לכל הדברים שנאמר בהם שיעור כגון לולב ד' טפחים וכיוצ"ב, ומנין שאף בזה נאמר כתותי מכתת שיעורא.
 
כתב המ"ב (סימן תרעג סק"ב) שומן או חלב הנאסר מבשר בחלב אסור להדליק בו נר חנוכה. ויעוין בשערי תשובה שם שאחת הסיבות לאסור הוא מפני שנר חנוכה בעי שיעור ובזה כתותי מיכתת שיעורא עיי"ש.

וצ"ב שהרי אין דין בכמות השמן ורק שבמציאות ידלק חצי שעה, ולא דמי לכל הדברים שנאמר בהם שיעור כגון לולב ד' טפחים וכיוצ"ב, ומנין שאף בזה נאמר כתותי מכתת שיעורא.
יש דין בכמות, ולא מועיל ששידלק
כיון שהדלקה עושה מצוה,
ומי שהדליק ולא היה מספיק שמן לחצי שעה, והוסיף אחרי ההדלקה לא יצא יד"ח, וכן אם הניח במקום דמצוי רוח לא יצא אף אם בפועל דלק
 
ומי שהדליק ולא היה מספיק שמן לחצי שעה, והוסיף אחרי ההדלקה לא יצא יד"ח, וכן אם הניח במקום דמצוי רוח לא יצא אף אם בפועל דלק
אין משם שום ראיה שיש דין בכמות. ולא זכיתי להבין מה מצאת מקום לדמות בין מקרה שדולק פחות מחצי שעה לנידון דנן שדולק חצי שעה.
ובכלל לפי הסברא הפשוטה, אין סיבה להגדיר שיעור עפ"י הכמות, כאשר במקום שהרוח שולטת יותר או בפתילה עבה, אותה כמות שמן דולקת פחות ממקום אחר שאין הרוח שולטת או כשמדליק בפתילה דקה. ובהכרח זמן הדלקה קובע ולא הכמות.
 
אין משם שום ראיה שיש דין בכמות. ולא זכיתי להבין מה מצאת מקום לדמות בין מקרה שדולק פחות מחצי שעה לנידון דנן שדולק חצי שעה.
ובכלל לפי הסברא הפשוטה, אין סיבה להגדיר שיעור עפ"י הכמות, כאשר במקום שהרוח שולטת יותר או בפתילה עבה, אותה כמות שמן דולקת פחות ממקום אחר שאין הרוח שולטת או כשמדליק בפתילה דקה. ובהכרח זמן הדלקה קובע ולא הכמות.
אז מדוע כבתה אין זקוק לה, והדלקה עושה מצווה?
והלא לא דלק
ולכאו' הוא משום דצריך להדליק הדלקה הראויה לדלוק חצי שעה וא"צ בפועל שידלק חצי שעה
וזה לא דין רק בכמות השמן אלא בכמות השמן ביחס לעובי הפתילה ושליטת הרוח
 
אז מדוע כבתה אין זקוק לה, והדלקה עושה מצווה?
והלא לא דלק
ולכאו' הוא משום דצריך להדליק הדלקה הראויה לדלוק חצי שעה וא"צ בפועל שידלק חצי שעה
וזה לא דין רק בכמות השמן אלא בכמות השמן ביחס לעובי הפתילה ושליטת הרוח
לא ברור מה אתה מתקשה.
די בכך שבכח זה ראוי לדלוק חצי שעה. ואין שום קשר למקרה שיש שיעור שמן פחות מחצי שעה.
 
לא ברור מה אתה מתקשה.
די בכך שבכח זה דולק חצי שעה. ואין שום קשר למקרה שיש שמן פחות מחצי שעה.
מה הכוונה שבכח זה דולק חצי שעה, הרי הוא לא דולק, זה נכבה, אלא היה ראוי לדלוק, וא"כ ע"כ שזה שיעור.
 
מה הכוונה שבכח זה דולק חצי שעה, הרי הוא לא דולק, זה נכבה, אלא היה ראוי לדלוק, וא"כ ע"כ שזה שיעור.
נכבה. אבל הדלקה עושה מצווה, וככל שהיה ראוי לדלוק ל"מ. כך שזה לא שיעור בכמות, אלא שיעור בזמן ההדלקה. וכפי שהכרחתי, שבמקום שהרוח שולטת לא די בכמות רגילה של יום אתמול כשהרוח לא שלטה. אלא השיעור נמדד בזמן של חצי שעה, ולא בכמות כזו או אחרת, שאין לה שיעור. וחוזר חלילה...
 
נכבה. אבל הדלקה עושה מצווה, וככל שהיה ראוי לדלוק ל"מ. כך שזה לא שיעור בכמות, אלא שיעור בזמן ההדלקה. וכפי שהכרחתי, שבמקום שהרוח שולטת לא די בכמות רגילה של יום אתמול כשהרוח לא שלטה. ובהכרח שהשיעור נמדד בזמן של חצי שעה, ולא בכמות כזו או אחרת, שאין לה שיעור. וחוזר חלילה...
למה לא יכול להיות שהשיעור של השמן הוא כזה היכול לדלוק חצי שעה בנסיבות של עכשיו הינו הפתילה והרוח
אמנם גם אי נימא הכי, יקשה קושיתך, דהלא אין דין כלל בשמן, ואפשר להדליק פתילות ארוכות שידלקו חצי שעה,
וא"כ אף אי כותותי שיעורא דשמן מ"מ יש כאן פטנט שיגרום לפתילות לדלוק חצי שעה וא"כ אמאי לא יצא?
 
כתב המ"ב (סימן תרעג סק"ב) שומן או חלב הנאסר מבשר בחלב אסור להדליק בו נר חנוכה. ויעוין בשערי תשובה שם שאחת הסיבות לאסור הוא מפני שנר חנוכה בעי שיעור ובזה כתותי מיכתת שיעורא עיי"ש.

וצ"ב שהרי אין דין בכמות השמן ורק שבמציאות ידלק חצי שעה, ולא דמי לכל הדברים שנאמר בהם שיעור כגון לולב ד' טפחים וכיוצ"ב, ומנין שאף בזה נאמר כתותי מכתת שיעורא.
הוסיף על שאלתך ובכל גם ידחו התשובות
הרי יסד לן הגר"ח והוא כבר מוזכר בראשונים
שכתותי מכתת שיעורי היינו רק שאינו מצטרף להיות אחד
דהיינו לולב שצריך ד' טפחים לא מועיל לקחת כמה חתיכות של לולב
אבל לחי למשל אין דין שיהיה אחד דאפי' אבני חצץ כשרים ללחי
ולכאו' נ"ח גם אם נאמר שזה שיעור וכו' אין הלכה שזה יהיה יחידה אחת
הרי אם חילק את השמן לכמה כלים גם כן כשר
 
ואכן נחלקו בזה רבותינו האחרונים :
עי' פמ"ג [שם, א"א א] : צ"ע אם נימא כתותי מיכתת דבעי חצי שעה או דילמא כל להדליק שרי.
והרבה אחרונים תמהו ע"ד השערי אפרים דאין כאן הלכה של שיעור :
עי' שב יעקב [ס"ס נ], הובא בשואל ומשיב [רביעאה, מא].
ועי' ישועות יעקב [תרעג,א], שו"ת מהר"ם שיק [או"ח יד], שו"ת תורת חסד [ס], ועוד.
אכן בדעת השערי אפרים כתבו די"ל דסבירא ליה דהצריכו שיעור שמן דומיא דמנורה.
עי' שדי חמד [ח"ט מערכת חנוכה, ג].
 
הוסיף על שאלתך ובכל גם ידחו התשובות
הרי יסד לן הגר"ח והוא כבר מוזכר בראשונים
שכתותי מכתת שיעורי היינו רק שאינו מצטרף להיות אחד
דהיינו לולב שצריך ד' טפחים לא מועיל לקחת כמה חתיכות של לולב
אבל לחי למשל אין דין שיהיה אחד דאפי' אבני חצץ כשרים ללחי
ולכאו' נ"ח גם אם נאמר שזה שיעור וכו' אין הלכה שזה יהיה יחידה אחת
הרי אם חילק את השמן לכמה כלים גם כן כשר
רק אולי צל"ע מה הדין באדם שהדליק בלא שיעור לדלוק ח"ש, אבל הניח מעל שפורפרת שמטיפה כל הזמן שמן בשיעור ח"ש, האם זה התחדשות או זה הדלקה לח"ש,
כמדומני בשבת זה נחשב התחדשות, ומותר לסלק את השמן,
וא"כ אפש"ל שכותותי מכתת שיעוריה, נחשב מפורד, וא"כ סמוך לפתילה אין שמן שידליק אותה כשיעור ומה שדולק הוא התחדשות, ויל"ע.
@נדיב לב
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בגמרא כ' על דברי המשנה והיכן היו מנענעים, כ'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה