לבוש היהודי| דף 2 | פורום אוצר התורה לבוש היהודי| דף 2 | פורום אוצר התורה

לבוש היהודי

בלבוש יש שני סוגיות: 1) "לא בושה" (עי' שבת עז ע"ב וברש"י) 2) בגדי כבוד.
עד לפני כ- 120 שנה גם הגויים הלכו בלבוש מלא [אפשר לראות תמונות של עוברי אורח אקראיים בארה"ב ובאירופה, כולם בלבוש מלא!] אח"כ הרחוב הגויי התפרק מצורת האדם שבו. וזה כלל את הלבוש, את המוזיקה ושאר מעין בישין.
גם כשהגויים נראו כבנ"א - אנחנו התבדלנו מהם. עכשיו שהם נראים ולבושים [או לא] כבע"ח, מסופקני אם מספיקה ההבדלות רק בכך שלא נראה כבע"ח. שהבגדים לא יהיו צמודים. צרים, קצרים וכל מה שמבליט את הגוף במקום לכסותו!
 
באגרו"מ -לא זוכר כעת איפה- מקשה בענין לשונם מלבושם שפתם, שלא מצינו כ"כ שהקפידו ע"ז במשך הדורות והראי' משמותיהם של רבים מהאמוראים וגם במשניות מצינו שמות יווניים גם בראשונים יש רבינו וידאל וכו' -המ"מ- וגם לשונם ומלבושם וודאי השתנה במשך הדורות וכותב דצ"ל שאחרי מתן תורה שיש תורה ומצוות יש מספיק במה להיאחז וא"צ כ"כ לדבוק בהנ"ל
כמובן שיש ערך גם בזמננו וכמו שכתבו אבל מ"מ הכל לפי הענין וכו'
 
בלבוש יש שני סוגיות: 1) "לא בושה" (עי' שבת עז ע"ב וברש"י) 2) בגדי כבוד.
עד לפני כ- 120 שנה גם הגויים הלכו בלבוש מלא [אפשר לראות תמונות של עוברי אורח אקראיים בארה"ב ובאירופה, כולם בלבוש מלא!] אח"כ הרחוב הגויי התפרק מצורת האדם שבו. וזה כלל את הלבוש, את המוזיקה ושאר מעין בישין.
גם כשהגויים נראו כבנ"א - אנחנו התבדלנו מהם. עכשיו שהם נראים ולבושים [או לא] כבע"ח, מסופקני אם מספיקה ההבדלות רק בכך שלא נראה כבע"ח. שהבגדים לא יהיו צמודים. צרים, קצרים וכל מה שמבליט את הגוף במקום לכסותו!

אמת לאמיתה !

רק תוספת קטנה שיש לה הרבה משמעות, ידוע שהסבא מסלבודקא הכניס את המלבוש הליטאי כשבארץ זה היה הלבוש של אלו החשובים, הגם שוודאי רוב הציבור וודאי בארץ שחיפש את הצבריות וכו' היה בלי כובע וחליפה אבל גם בארץ ידעו איך נפגשים עם ראשי מדינות ואיך מתלבש עו"ד וכיו"ב [גם בן גוריון שלבש מכנסי חאקי לא העיז לבוא לפגישה אם נשיאי חוץ בלי כובע וחליפה, עיין ערך זלנסקי טראמפ], לכן אני לא חושב שההגדרה היא מה רוב הציבור לובש ולדון האם זה גם כשהוא מתלבש כמו בע"ח אלא איך בעולם דנים מהו אדם חשוב ומהו מלבוש ייצוגי ולכן גם בזמננו גם מצד הציבור החילוני נכון שבני התורה יהיו עם חליפות.
 
רק מעולם לא הבנתי מה העניין הגדול בכובע אחרי שהיום בזמננו זה בגד ששייך להסטורייה גרידא.
יש לי ב' צדדים בזה, המקובל בזה הוא שבאמת החלטנו שאנו מעוניינים במלבושים משל עצמנו וכמו כל הדוגמאות הידועות שהובאו כאן לעיל שאני מאוד מסופק האם מבחינה היסטורית ככה זה עבד [פשיטא שזה היה כך בהרבה מקומות וחצרות פרטיות, אני רק מתעניין כל המקרו האם מה שבאופן כללי בעולם היהודי יש מלבושים יהודים ככה זה התחיל או לא], וא"כ אפ' גם להחליט שלובשים רק סנדלים ולא נעלים.
אני שמעתי פעם מאדם גדול הבחנה מדוייקת יותר בכל עניין המלבושים, מעולם לא חיפשנו להראות החוצה את גודל מעלתנו, אלא שאנחנו מאמינים בעצמנו ובתפקידנו ולכך אנחנו מחפשים ללבוש בגדים שהולמים את התפקיד, ולכך אנחנו לובשים חליפה שזה מלבוש עליון שיותר מסתיר את הגוף ולכך הוא בגד כבוד אצלנו ובעולם [בלי שכ"א יודע את הסיבה] ולכך אנחנו לובשים כובע שהוא מבטא כובד ראש כמו שפעם כל נשיא מדינה ידע ועד היום כל שופט יודע, ואומנם בעולם זה הפסיק אבל בתת מודע זה רק בגלל שמחפשים להשתחרר מכובד ראש [וכן ברור שהחליפה ארוכה היא הבגד המכובד יותר כי הוא מסתיר יותר ולכן כל העולם פעם כך הלך וכל סיבת ההחלפה אצל הציבור הליטאי היא בגלל גזירת המלבושים, ופשיטא שזהו עניין הפראק שתוכנו זה המלבוש הארוך.
 
אני מאוד מעריך משהו עם לאנגע פאייעס ולאנגע ברוד וכו' וכו' שמציץ לו סמארטפון מהכיס.....
ומאוד בז למי שלובש חליפה קצרה כמו החילונים ומציץ לו גמרא מהכיס...............
אולי תסביר מדוע?
מילא היית מעריך מישהו עם לנגע פייעס וכו' שמציץ לו גמרא מהכיס.. לא הגזמת?
 
חזור
חלק עליון