כללי - לבישת כיפה לנשים | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה כללי - לבישת כיפה לנשים | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
מדוע נשים אינם לובשות כיפה?
א: מצד יראת שמים?
ב: בשעת ברכות והזכרת השם?
בלא נשואות אולי מחשש שלא יצא עליהן שם של אשת איש

מדוע נשים אינם לובשות כיפה?
א: מצד יראת שמים?
ב: בשעת ברכות והזכרת השם?

פסקי תשובות אורח חיים סימן צא אות ב
ונשים נשואות ג"כ חייבות17 בכיסוי ראשן בשעת תפילה וברכה, ואפילו נמצאות בחדרי חדרים,
אבל לענין בתולות המנהג18 שאינן מכסות ראשן ואף לא בשעת תפילה וברכות.


17. שו"ת יבי"א ח"ו סי' ט"ו עפ"י פוסקים, ובס' תפלה כהלכתה פ"ז הערה ע"ד בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שכך נוהגים אבל מעיקר הדין אינן חייבות כשהן בחדרי חדרים, ולכן אין לחזור ולהתפלל אף כשבכוונה לא היה כיסוי לראשן.

18.
עיין בארוכה בשו"ת יבי"א שם דכ"ה עפ"י המהרש"ל ופר"ח והגר"א, וע"ע שם דבכמה מקהילות הספרדים הקפידו על כך עפ"י סתימת לשון הרמב"ם והשו"ע ועו"פ, מ"מ לא נתפשט כן המנהג ויש להם על מי שיסמוכו אם כי מהנכון כשאפשר לתת כיסוי על ראשן עכ"פ בשעת שמו"ע וברכהמ"ז.
 
דף על הדף נדרים דף ל עמוד ב
כתב המג"א (או"ח סי' ב' סק"ו) על דברי השו"ע דאסור לילך ד' אמות בגילוי הראש, דבסוגיין מבואר דקטנים דרכן לילך בגילוי הראש, מ"מ נכון לכסות ראשם דתהוי עליהם אימתא דשמיא כדאיתא בסוף שבת. וכתב הארצות חיים (סי' ח') דלפי המבואר ברמב"ם (פ"ה מדעות ה"ו) דיסוד כיסוי הראש הוא משום צניעות ככיסוי הגוף א"ש דאין דרך לכסות ראשם של קטנים שהרי לאו בני צניעות הם וכדמבואר בע"ז מ"ז: לענין בית הכסא.
ולכאורה צ"ע, דלפי מה שנקט הארצות החיים בדעת הר"מ, דכיסוי הראש משום צניעות ונוהג בכל אדם ולא רק בת"ח, א"כ אמאי אין דרך נשים בתולות גדולות לכסות ראשן.
ולכאורה יש להעיר גם על המג"א, דאמאי אין נוהגין לכסות ראשן של בנות משום אימתא דשמיא. וע' בחדושי החת"ס שכתב דהא דקפדינן היום מאד על כיסוי ראש ע"כ אינו משום פרישות ויר"ש, דא"כ ננהוג כן גם בנשים, אלא הטעם משום שלא ללכת בחוקותיהם של הגוים שנוהגין ללכת דוקא בגילוי ראש [ע' מדרש אמור כ"ז ו'].
(קובץ קול התורה קובץ מ"ח ע' כ')​
 

הודעות מומלצות

שלום וברכה, מחפש מאמרים טובים או תשובות על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון