לדבר בלימוד או ללמוד? | בית המדרש – דיונים תורניים לדבר בלימוד או ללמוד? | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
155
תודות
309
נקודות
56
ישנה מבוכה גדולה בין הלומדים ובפרט הצורבים הצעירים, שכן חלק מהעיון והבירור עד קומצו של יוד בכל סוגייא זה ע"י שמדברים בלימוד כ"א עם מי שליבו חפץ, ומאידך זמן זה כידוע לא מקדם בצורה משמעותית, הוא יותר משפשף ומחדד, ואילו ללמוד בזמן הזה ברצינות מול הגמרא מעניק פי כמה סיפוק. השאלה היא מה וכמה.
 
דבריך נכונים כלפי אנשים מסויימים שיש להם חשק ותשוקה יותר מללמוד גמ' ולגרוס עוד ועוד דפים, אבל האנשים שההנאה שלהם הוא מלהתווכח מלימוד א"א להגיד להם שלא להתווכח. ובימינו שהדור חלש עדיף שכך יתפוס אותם הלימוד.
אבל וודאי שדבריך נכונים שגם מי שאוהב להתווכח יותר מאשר ללמוד גמ' צריך הוא ללמוד גמ' ג"כ, וכבר בזמנו צעק ע"ז הרב שך זצ"ל שלא מספיקים בישיבות מספיק גמ' ורק נשארים על הלומדעס'.
 
למדן הוא לא מי שיודע לדבר - אלא מי שיודע ללמוד ! ומי שלומד בפועל ...
פעםם שמעתי שארף נאה, למדן אי"ז מי שיודע ללמוד אלא מי שלומד בפועל. והראי' שבטלן ז"א מי שיודע להתבטל אלא מי שמתבטל בפועל וגזלן ז"א מי שיודע לגזול אלא מי שגוזל בפועל.
 
שמעתי מיהודי אחד שהרב שך ראה אותו מדבר עם חבירו בסדר, ושאל אותם הרב שך 'מה אתם עושים', והשיבו לו שמדברים בלימוד, השיב להם הרב שך 'רעדן אין לערנען, נישט קיין לערנען' [בתרגום - לדבר בלימוד זה לא ללמוד].
 
ישנה מבוכה גדולה בין הלומדים ובפרט הצורבים הצעירים, שכן חלק מהעיון והבירור עד קומצו של יוד בכל סוגייא זה ע"י שמדברים בלימוד כ"א עם מי שליבו חפץ, ומאידך זמן זה כידוע לא מקדם בצורה משמעותית, הוא יותר משפשף ומחדד, ואילו ללמוד בזמן הזה ברצינות מול הגמרא מעניק פי כמה סיפוק. השאלה היא מה וכמה.
הדבר תלוי משמעותית הצורה בה מגיעים לדבר עם רוצים להעביר את הזמן בתורה או לברר נקודות ובדר"כ יש כאלה שיש יותר תועלת לדבר איתן וכאלה שיותר מריחת זמן
 
דבריך מוזרים ביותר, דמי שלומד בפועל מגדירים אותו בעולם הישיבות כמתמיד.
ומי שמתלמדן מגדירים אותו למדן.
דבריך גם מוזרים ביותר
מי שלומד בפועל לא זכוה לתואר מתמיד אלא"כ הוא מתמיד!
ומי שמתלמדן לא נהיה למדן אלא"כ הוא באמת למדן !
 
צריך את הכל.
צריך לדבר בלימוד כדי להשתפשף וכדי להגיע להגדרות דקות, טזה אפשר להגיע רק אחרי חזרה ושינון וזיקוק ההגדרות והסברות.

בנוסף, הכל צריכין למרי חיטייא. אם מתווכחים שעה שלימה על דברים מפורשים שכתובים בגמרות מפורשות אז אין זה ויכוח אלא דיבורים בעלמא.

אני חושב שהיום המושג לדבר בלימוד פירושו מריחת זמן. אא"כ זה כמו שכתבתי ברישא.
 
נערך לאחרונה:
ידועה האגדה על הלמדן שהגיע לעולם האמת.
נכנס לבית דין של מעלה ונשאל "האם קבעת עיתים לתורה?",
אמר בביטחון של למדנים "הן".
אמרו לו "התחל בברכות"
התחיל משנה ראשונה, גמ', סיים בקושי את הדף הראשון, וביקש "תעברו לנשים נזיקין.."
אמרו לו "התחל בבא קמא"
התחיל משנה ראשונה, גמ', הוסיף מילה מרש"י ומילה מתוס', סיים את הדף ונתקע...
אמר להם "עזבו אותי מבקיאות, דברו איתי בלימוד"....
 
ידועה האגדה על הלמדן שהגיע לעולם האמת.
נכנס לבית דין של מעלה ונשאל "האם קבעת עיתים לתורה?",
אמר בביטחון של למדנים "הן".
אמרו לו "התחל בברכות"
התחיל משנה ראשונה, גמ', סיים בקושי את הדף הראשון, וביקש "תעברו לנשים נזיקין.."
אמרו לו "התחל בבא קמא"
התחיל משנה ראשונה, גמ', הוסיף מילה מרש"י ומילה מתוס', סיים את הדף ונתקע...
אמר להם "עזבו אותי מבקיאות, דברו איתי בלימוד"....
ובנו"א
כשלא ידע כלום שאלו אותו מה אתה כן יודע ?
ענה להם: תגידו חבורה ואני אפרוך לכך אותה....

הבדיחה במקור של תלמידי ישיבת חברון על תלמידי ישיבת פונביז'
 

הודעות מומלצות

מידי כמה שנים מתפרסמים כל מיני "ינוקות"...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון