וירא - להיכן נעלם יצחק? | בראשית | פורום אוצר התורה וירא - להיכן נעלם יצחק? | בראשית | פורום אוצר התורה

אלף בית

משתמש רשום
gemgem
הודעות
53
תודות
88
נקודות
18
וישב אברהם אל נעריו ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע.

היכן נעלם יצחק?

בחזקוני פירש, ויצחק היכן הלך, אלא נטמן בגן עדן שלש שנים. ד"א הלך לו לבית עבר ללמוד תורה.

אבל האבן עזרא מפרש לפי פשוטו, "ולא הזכיר יצחק כי הוא ברשותו. והאומ' ששחטו ועזבו ואח"כ חיה אמר הפך הכתוב".

מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
 
מלבי"ם - ושרה ישבה בעת ההיא בחברון, ובשוב אברהם מן העקדה שלח את יצחק לחברון לבשר לאמו כי חי הוא ועמד בנסיון, וע"כ כתיב וישב אברהם לבדו, והם הלכו לבאר שבע ויצחק הלך לחברון, וע"כ לא נזכר שיצחק בא לספוד לשרה כי היה שם בחברון

ובדעת זקנים מבעלי התוספות
(יט) וישב אברהם. ויצחק היכן הלך שלחו בלילה מפני עין הרע שכן חנניה מישאל ועזריה משעה שיצאו מתוך כבשן האש לא נתפרש להיכן הלכו. וי"א בחלק שמתו בעין הרע. ומשום רבי שמעון בן יהוצדק אמרו ששינו מקומן והלכו ללמד תורה לפני יהושע הכהן הגדול הה"ד שמע נא יהושע הכהן הגדול אתה ורעיך היושבים לפניך כי אנשי מופת המה מאי כי אנשי מופת וכו':​
 
מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
מן הסתם לא לזה נתכוון הראב"ע
אבל
פרקי דרבי אליעזר פרק לא
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ הַחֶרֶב עַל צַוָּארוֹ פָּרְחָה וְיָצְאָה נִשְׁמָתוֹ שֶׁל יִצְחָק. כֵּיוָן שֶׁהִשְׁמִיעַ קוֹלוֹ מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרוּבִים וְאָמַר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר [בראשית כב, יב], חָזְרָה הַנֶּפֶשׁ לְגוּפוֹ, וְהִתִּירוֹ וְעָמַד עַל רַגְלָיו. וְרָאָה [נ"א: וידע] יִצְחָק תְּחִיַּת הַמֵּתִים מִן הַתּוֹרָה, שֶׁכָּל הַמֵּתִים עֲתִידִין לְהֵחָיוֹת. בְּאוֹתָה שָׁעָה פָּתַח וְאָמַר בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְחַיֵּה הַמֵּתִים.​
 
וישב אברהם אל נעריו ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע.

היכן נעלם יצחק?

בחזקוני פירש, ויצחק היכן הלך, אלא נטמן בגן עדן שלש שנים. ד"א הלך לו לבית עבר ללמוד תורה.

אבל האבן עזרא מפרש לפי פשוטו, "ולא הזכיר יצחק כי הוא ברשותו. והאומ' ששחטו ועזבו ואח"כ חיה אמר הפך הכתוב".

מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
מקורות שהי' חתך מסויים על ידי הסכין ונטף דם כדלהלן.
1762689318954.png



1762689417475.png
 

קבצים מצורפים

  • 1762689345971.png
    1762689345971.png
    14.7 KB · צפיות: 4
וישב אברהם אל נעריו ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע.

היכן נעלם יצחק?

בחזקוני פירש, ויצחק היכן הלך, אלא נטמן בגן עדן שלש שנים. ד"א הלך לו לבית עבר ללמוד תורה.

אבל האבן עזרא מפרש לפי פשוטו, "ולא הזכיר יצחק כי הוא ברשותו. והאומ' ששחטו ועזבו ואח"כ חיה אמר הפך הכתוב".

מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
ואני שואל היכן נעלם החמור כבר שנים רבות
 
וישב אברהם אל נעריו ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע.

היכן נעלם יצחק?

בחזקוני פירש, ויצחק היכן הלך, אלא נטמן בגן עדן שלש שנים. ד"א הלך לו לבית עבר ללמוד תורה.

אבל האבן עזרא מפרש לפי פשוטו, "ולא הזכיר יצחק כי הוא ברשותו. והאומ' ששחטו ועזבו ואח"כ חיה אמר הפך הכתוב".

מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
בספר דעת זקנים במנחת יהודא בפר' תולדות כתב בשם ריב"א שמצא מדרש, שנטמן יצחק בגן עדן שתי שנים כדי להתרפאות מהחיתוך שהתחיל אביו לשחטו.

ובספר ילקוט ראובני כתב בשם בחיי דף ל"ג על פסוק וישב אברהם אל נעריו מה שלא הביא עמו את יצחק לפי ששחט אברהם בו רוב שניים והוליכוהו מלאכים לג"ע לרפאותו ושהה שם ג' שנים ובירך בא"י מחי' המתים. ולז"א כשנכנס יעקב, ראה ריח בני כריח שדה לפי שהי' מכיר בו:
 
וישב אברהם אל נעריו ויקמו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע.

היכן נעלם יצחק?

בחזקוני פירש, ויצחק היכן הלך, אלא נטמן בגן עדן שלש שנים. ד"א הלך לו לבית עבר ללמוד תורה.

אבל האבן עזרא מפרש לפי פשוטו, "ולא הזכיר יצחק כי הוא ברשותו. והאומ' ששחטו ועזבו ואח"כ חיה אמר הפך הכתוב".

מי המפרש שהביא האבן עזרא בשם "והאומרים"?
מעתיק:
יצאה מיצחק רביעית דם כשנשחט בעקידה. ראה מכילתא לפרשת וארא (בתי מדרשות, ב, עמ' קה): "נאמן אני לשלם שכר יצחק בן אברהם שיצא ממנו רביעית דם על גבי המזבח"; אותיות דר"ע, נו"א, סוף אות ה - ו (בתי מדרשות, ב, עמ' שסו): "מפני מה לא גלה דרכיו לאברהם שפירש עצמו מעבודה זרה ונדבק תחת כנפי השכינה, וליצחק שנעקד כשה תמים על גבי המזבח ומסר רביעית דם שלו לפני המקום..."; הדר זקנים, פרשת תולדות, ס"ע נו: "והריב"א מצא מדרש, שנטמן יצחק בגן עדן שתי שנים, כדי לרפאותו מן החתך שחתך אביו כשהתחיל לשחטו"; פירוש הרוקח על התורה, תולדות, עמ' ר: "כן יצחק, נעקד על גבי מזבח, וריפאוהו בגן עדן, וניתן לו רבקה"; מושב זקנים, בראשית כה סה, עמ' לה; שם, בראשית כה כז, עמ' לט; פרושי ר' חיים פלטיאל, בראשית כה כח, ר"ע 70. והשווה: אבן עזרא, בראשית כב יט; פירוש הרוקח על התורה, חיי שרה, ר"ע קפד, ס"ע קצב; חזקוני, בראשית כב יט, ושם כד סג [והוא לא כשיטת המדרש שיצחק לא נשחט כלל ולא נעשה בו כל מום, ראה: בר"ר, נו ז - ח; ויק"ר, כ ב; תנחומא, וירא, כג, ועוד הרבה].
 
מעתיק:
יצאה מיצחק רביעית דם כשנשחט בעקידה. ראה מכילתא לפרשת וארא (בתי מדרשות, ב, עמ' קה): "נאמן אני לשלם שכר יצחק בן אברהם שיצא ממנו רביעית דם על גבי המזבח"; אותיות דר"ע, נו"א, סוף אות ה - ו (בתי מדרשות, ב, עמ' שסו): "מפני מה לא גלה דרכיו לאברהם שפירש עצמו מעבודה זרה ונדבק תחת כנפי השכינה, וליצחק שנעקד כשה תמים על גבי המזבח ומסר רביעית דם שלו לפני המקום..."; הדר זקנים, פרשת תולדות, ס"ע נו: "והריב"א מצא מדרש, שנטמן יצחק בגן עדן שתי שנים, כדי לרפאותו מן החתך שחתך אביו כשהתחיל לשחטו"; פירוש הרוקח על התורה, תולדות, עמ' ר: "כן יצחק, נעקד על גבי מזבח, וריפאוהו בגן עדן, וניתן לו רבקה"; מושב זקנים, בראשית כה סה, עמ' לה; שם, בראשית כה כז, עמ' לט; פרושי ר' חיים פלטיאל, בראשית כה כח, ר"ע 70. והשווה: אבן עזרא, בראשית כב יט; פירוש הרוקח על התורה, חיי שרה, ר"ע קפד, ס"ע קצב; חזקוני, בראשית כב יט, ושם כד סג [והוא לא כשיטת המדרש שיצחק לא נשחט כלל ולא נעשה בו כל מום, ראה: בר"ר, נו ז - ח; ויק"ר, כ ב; תנחומא, וירא, כג, ועוד הרבה].
אתה מעתיק ממה שכבר העליתי למעלה
ראוי לציין זאת

בספר דעת זקנים במנחת יהודא בפר' תולדות כתב בשם ריב"א שמצא מדרש, שנטמן יצחק בגן עדן שתי שנים כדי להתרפאות מהחיתוך שהתחיל אביו לשחטו.

ובספר ילקוט ראובני כתב בשם בחיי דף ל"ג על פסוק וישב אברהם אל נעריו מה שלא הביא עמו את יצחק לפי ששחט אברהם בו רוב שניים והוליכוהו מלאכים לג"ע לרפאותו ושהה שם ג' שנים ובירך בא"י מחי' המתים. ולז"א כשנכנס יעקב, ראה ריח בני כריח שדה לפי שהי' מכיר בו:
כבר הזכרתי זאת קודם
ראוי תמיד לעי' בתשובות קודמות
אני נפגע נפשית מדברים כאלה
 

הודעות מומלצות

באחד מימי הקיץ ישב האדמו"ר בעל ה'ישועות משה'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה