וירא - לימודים מהנהגותיו של אברהם אבינו | בראשית וירא - לימודים מהנהגותיו של אברהם אבינו | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,684
תודות
7,741
נקודות
692
ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבר מעל עבדך

איתא בגמ' (שבת קכז, א) גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה, דכתיב "ויאמר אם נא מצאתי חן בעיניך אל תעבור מעל רגלך", ע"כ. והנה ידועה הקושייה, שאם לומדים זאת מאברהם, מניין ידע אברהם עצמו הלכה זו.

ובמעינה של תורה הובא מהתולדות יעקב יוסף (הרה"ק משפיטיבקה) שאברהם אבינו למד זאת מזה שהקב"ה הוציא חמה מנרתיקה כדי לא להטריחו באורחים (רש"י פסוק א'), ולכאורה בלא"ה לא יטורח כיון שהקב"ה אצלו, אלא ע"כ שאם יבואו אורחים לא יהא עליו להתחשב בנוכחות השכינה אצלו, ויקבלם. עוד מובא שם בשם הגר"נ אדלר ור"מ מפרמישלאן שאבריו של אברהם אבינו היו רצים מעצמם לעשות רצון הבורא, וממילא כשהרגיש אברהם שרגליו מוליכות אותו כבר נודעה ההלכה שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה.

ולכאורה עיקר הקושייה לא מובנת, שודאי אברהם אבינו יכל לדעת זאת מחכמתו [ורק הגמ' הוצרכה לראיה, וכמו שאמוראים מוכיחים מתנאים]. ועי' מדרש רבה (ויגש פרשה צה סי' ג) מהיכן למד אברהם אבינו תורה "נעשו כליותיו כשתי מעיינות", וצ"ע לפי"ז על הגדולים הנ"ל מה הוקשה להם.

ומצינו בגמ' בפסחים (ד, א) שלמדו מ"וישכם אברהם בבקר" שמאז זריזים מקדימים למצוות. ובזבחים (צז, ב) ששחיטת קדשים צריכה כלי מ"ויקח את המאכלת". ובחולין (טז, א) ששחיטה [גם בחולין] דוקא בתלוש מ"ויקח".​
 
ולכאורה עיקר הקושייה לא מובנת, שודאי אברהם אבינו יכל לדעת זאת מחכמתו [ורק הגמ' הוצרכה לראיה, וכמו שאמוראים מוכיחים מתנאים]. ועי' מדרש רבה (ויגש פרשה צה סי' ג) מהיכן למד אברהם אבינו תורה "נעשו כליותיו כשתי מעיינות", וצ"ע לפי"ז על הגדולים הנ"ל מה הוקשה להם.
אברהם יכל לחדש מצוות מסברא, אך אחר שהוברר לו שיש עניין או מצווה בקבלת פני שכינה, מניין לו שהכנסת אורחים עדיפה (ואיך ידחה ע"פ סברא מצווה), והעוסק במצווה פטור מן המצווה.
(במה שאין בזה עוסק במצווה יש לי תירוץ, ואכמ"ל)
 

הודעות מומלצות

בתיבות 'הבוחר בשירי זמרה מלך', מחברים...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה